Hej!

Precis köpt vårt första hus och det kommer bli en hel del renoveringar framöver.
Huset är byggt 1974 och vi blir dem andra ägarna. Huset är i toppskick men inte alls i vår stil.

Jag tänker lägga nytt golv och är helt ny på det här med att renovera. Nu undrar jag om det finns nåt generellt för hur det ser ut under ett parkettgolv från 1974. Den gamla klassiska rutformade varianten som man nästan aldrig ser i moderna hem. Är det en slät yta under så man bara kan lägga matta och sen nytt golv?

Bifogar en bild som inte är just det golvet men som liknar det.

(Behöver man oroa sig för asbest i ett golv från 1974?)

• Ett tomt rum med rutformat parkettgolv från 1970-talet och vitmålade väggar och tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SofiaPdtrAvilaHenriksson
  • Laddar…
BirgitS
Välkommen till forumet!

Ofta kan man se hur det ser ut under gamla parkettgolv genom att ta bort en tröskel. 70-talet var ett årtionde då mycket nytt prövades så det är svårt att veta hur det ser ut i ditt hus.

Kan vara bra att kolla om kommunens byggnadsavdelning har mer ritningar och beskrivningar av huset än vad du har fått. Ibland kan det stå där hur bjälklag och golv är konstruerade.

Kan ju vara bra att veta att parkettgolv från den tiden ofta har en kvalitet och tjocklek som inte går att få tag på för rimliga pengar och dessa rutmönster/holländska mönster som var populära under framför allt 50- och 60-talet tillverkas nu på nytt därför att många tycker att de är fina jämfört med de golv som har lagts sen dess.

Om det är i huvudsak färgen på golvet du inte gillar så går det ju normalt att slipa golvet och sen använda vitpigmenterad hårdvaxolja för att få ett mer modernt utseende.

• Gilla
Nimbus310 och 7 till
  • Laddar…
D
Sakta i backarna!

Det där golvet är bland det snyggaste man kan trampa på. Slipar du och vitpigmenterar med hårdvaxolja så är det bland det modernaste du kan ha.....

Motsvarande nytt golv kostar 700-1000 kr per m2....

• Gilla
Stefan Persson3 och 7 till
  • Laddar…
Håller med om att du bör tänka lite på att slipa golvet!

• Gilla
Tobias Svensson1
  • Laddar…
Kan bara instämma i att man inte förtjänar att vara husägare om man funderar på att byta ut ett sådant golv.
Hårda och kanske lite överdrivna ord, men du borde verkligen tänka om. Du kommer ju inte hitta någonting som ens är nära att matcha det nuvarande.

• Gilla
Stefan Persson3 och 3 till
  • Laddar…
Tack till alla som bidrar och kommer med råd! Men nu är ju smaken väldigt olika. Är det någon som kan bistå med en bild på slipat och vaxat golv som ni beskriver?

Tack :)

D
Vitmålade väggar och tak i ett ljust kök med stora fönster och parkettgolv i holländskt mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sök till exempel på tarkett noble ek för att se olika varianter.....

Ett parkettgolv i holländsk mönster andas klass och stil och är tidlöst. Ett parkettgolv i holländskt mönster som är vitpigmenterat är synnerligen modernt.

Men visst, riv ut och lägg laminat från byggmax.

Smaken är som baken men vad som är modern eller inte är inte en smaksak.

Vad hade du tänkt lägga in för golv?

• Gilla
Mats Carlsson. och 3 till
  • Laddar…
Lägg ett nytt golv ovanpå. Men håller med tidigare, jättesnyggt golv, och dyrt. Och då behöver du inte oroa dig för asbestnojan.

D Derbyboy skrev:
[bild]

Sök till exempel på tarkett noble ek för att se olika varianter.....

Ett parkettgolv i holländsk mönster andas klass och stil och är tidlöst. Ett parkettgolv i holländskt mönster som är vitpigmenterat är synnerligen modernt.

Men visst, riv ut och lägg laminat från byggmax.

Smaken är som baken men vad som är modern eller inte är inte en smaksak.

Vad hade du tänkt lägga in för golv?
Tack det där såg ju faktiskt väldigt fint ut! Hade tänkt ett laminatgolv. Klickgolv med raka mönster. Men ska absolut framföra bilden till sambon och diskutera saken.

Tack allihopa

• Gilla
Mats Carlsson.
  • Laddar…
RIV INTE UT GOLVET !!!!! Slipa och snygga till ALLA DAGAR I VECKAN !! O m ni prompt inte gillar det lägg något annat skit ovanpå men RIV INTE UT DET !!!

• Gilla
Stefan Persson3 och 2 till
  • Laddar…
Wow folk tar ju riktigt seriöst på detta! Ursäkta att jag ens tänkte tanken på att riva ut det :crysmile:

Dom flesta golv med holländskt mönster från 60-70talet är laminat.

D
De laminatgolv jag har erfarenhet av är hårda och plastiga. De är förhållandevis billiga vilket jag tycker man ser på dess utseende.

River du ut det golvet du har för att lägga in ett laminatgolv så har du sänkt värdet på ditt nyköpta hus. Förslaget att lägga golvet på det befintliga är isf väldigt väldigt mycket bättre.

Jag googlade lite snabbt på rutmönstrade parkettgolv och enligt expressen är det en av 2019 års stora golvtrender. Det kan du hälsa sambon :)

I övrigt vill jag hälsa dig välkommen till forumet. Ett mycket användbart forum men ibland lite stickigt, särskilt om man vill riva ut ett fantastiskt parkettgolv och ersätta det med ett billigt, hårt och sunkigt laminatgolv.

• Gilla
Trädgårdsmästaren och 3 till
  • Laddar…
D
......alla mina skrivningar och inlägg ovan gäller under förutsättningar att det inte är ett rutmönstrat laminatgolv vi diskuterat......

:)

Om golvet ligger under markplanet är det troligtvis ett flytande golv. Luftfuktigheten kan variera mycket i sådana rum vilket får golvet att röra på sig mycket.

Om du vill lägga ett nytt golv ovanpå, säkerställ att det liggande golvet inte reser sig under hösten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.