Hej alla,

Jag har lagt parkettgolv på bredden i vår hall för att matcha resterande golv, som över en del på kanske 1,5 meter bågnar uppåt i mitten av golvet. Bredden i hallen är 1,2m ungefär. Spångolvet är väl inte 100-exakt lagt men generellt är det +-1 mm.

Jag trodde först att det var spångolvet som var problemet, och en viss del gör det väl så det är som lägst i just mitten med 1 mm och på något ställe 2 mm lägre än i kanterna.

Men sen insåg jag ju att själva parketten bågnar uppåt 2 mm i sig också, så det blev väldigt svampigt just på den ytan och kommer påverka en möbel vi ska ha där misstänker jag.

Så vad är problemet? Det är ju svårt att tvinga det neråt. Parketten har förvarats på golvet i källaren en tid. Kan detta kanske ha påverkat den understa paketen främst? Det är ingen ”fuktig” källare så sett. Köpa en ny paket och testa eller är det ett problem att lägga parketten på en så kort bredd?
 
Har du lagt det med springa mot väggarna?
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Har du lagt det med springa mot väggarna?
Ja minst 8 mm överallt
 
En bild på rummet kanske hjälper
 
  • Gilla
mickeforsberg
  • Laddar…
BirgitS
Det är ju viktigt att följa alla anvisningar från golvtillverkaren, t.ex. minsta storlek på brädor, minsta avstånd mellan skarvar. Har du gjort det?
Det kan ev. vara omöjligt att uppfylla alla kraven i en hall som bara är 1,2 m bred.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju viktigt att följa alla anvisningar från golvtillverkaren, t.ex. minsta storlek på brädor, minsta avstånd mellan skarvar. Har du gjort det?
Det kan ev. vara omöjligt att uppfylla alla kraven i en hall som bara är 1,2 m bred.
Nej jag funderade på en sak jag skippat, och det är minst 50 cm längd på brädorna, vilket jag inte följt. Visserligen har jag inte gjort det där golvet är bra heller. Jag har inte sett något om minsta längd mellan skarvar, får kolla.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
En bild på rummet kanske hjälper
Så här ser det ut, det röda är det påverkade området på ett ungefär. (Tog upp golvet närmast för att testa mer lumppapp i mitten)
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju viktigt att följa alla anvisningar från golvtillverkaren, t.ex. minsta storlek på brädor, minsta avstånd mellan skarvar. Har du gjort det?
Det kan ev. vara omöjligt att uppfylla alla kraven i en hall som bara är 1,2 m bred.
Nu har jag mätt och kollat och enligt Barlinek ska bitarna vara minst 30 cm och jag har två st som är 25 cm, resten längre. Alla skarvar är förskjutna 50 cm förutom en, som dock är utanför det påverkade området… de mindre bitarna är inom området men skulle 5 cm verkligen göra sån skillnad? Ja vem vet…
 
  • Hall med trägolv och röda markeringar som visar ett påverkat område. Papperslappar är utplacerade på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det bara är den ytan som är påverkad skulle det kunna vara spänning i trät från förvaringen om det inte är undergolvet.
Vilket som så gör det inget utan lägg klart
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Om det bara är den ytan som är påverkad skulle det kunna vara spänning i trät från förvaringen om det inte är undergolvet.
Vilket som så gör det inget utan lägg klart
Känns som att det kanske är en liten blandning, för spånet är ju inte perfekt med en mindre svacka i mitten, som sagt om referenspunkten är 0mm, främst då i kanterna och utanför markerat område, så är det -2mm på det lägsta stället, i mitten av det markerade området 😀 det förstärks ju av att golvet i sig bågnar några millimeter.

Mest nojig över att det förblir en båge och det påverkar ju möbeln vi ska ha just där (mitt emot öppningen till höger). Grejerna man ställer längs väggen svajar när man går i mitten.

Kan tilläggas att jag har haft golvet ”färdiglagt” i minst 2 veckor och tog upp det först idag för att försöka fixa problemet.
 
BirgitS
Går det att kontakta Barlinek eller inköpsstället för att få hjälp med att lista ut vad orsaken är?
M mickeforsberg skrev:
Känns som att det kanske är en liten blandning, för spånet är ju inte perfekt med en mindre svacka i mitten, som sagt om referenspunkten är 0mm, främst då i kanterna och utanför markerat område, så är det -2mm på det lägsta stället, i mitten av det markerade området 😀 det förstärks ju av att golvet i sig bågnar några millimeter.
Finns det något i anvisningarna om hur plant spånskivorna måste vara?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Går det att kontakta Barlinek eller inköpsstället för att få hjälp med att lista ut vad orsaken är?

Finns det något i anvisningarna om hur plant spånskivorna måste vara?
Byggmax är det nog ingen idé att man kontaktar åtminstone! Men jag kanske kan luska fram någon kontaktinfo till Barlinek själva!

Det enda jag hittar är ”Ojämnheter bör inte vara större än 3 mm på en längd av 2 m” inte för att jag helt är med på vad detta egentligen innebär.
 
BirgitS
Jag tror att det betyder att om du lägger ut ett 2 m långt vattenpass, eller annat som är helt rakt, på underlaget så får det inte vara en större grop under det än 3 mm djup. Det vid alla möjliga riktningar, tvärs, längs och diagonalt läggningsytan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.