Har lagt golvvärme (22x120 gles, plåtar och slang) uppepå ett befintligt golv. Ska nu lägga ett vanligt 14mm flytande parkettgolv på detta, endast nån grålumpapp imellan.

Överallt står att man ska lägga övergolvet tvärs glesen/plåtarna, varför? Vad kan bli fel om jag lägger det parallellt glesen/plåtarna?

Är inte 14mm lite för klent?
Mycket kan jag tänja på gränserna då det gäller golv, men lägga parallellt är lite för mycket risk för mig, men ibland kanske nöden inte har någon lag
Det är inte möjligt att lägga på spånskiva, då kan man göra som man vill sedan.

Edit: På befintligt golv säger du, då är jag kanske lite ute och surrar, trodde det bara var gles.

Ja det är ett befintligt gammalt golv av 28mm råspont under glesen och golvet är riktigt stumt.

Jag lånar den här tråden lite, då jag har ett en liknande frågeställning:

Jag har ett undergolv av golvspån (22 mm) som ligger tvärs golvbjälkar (källare under). På detta ska jag nu lägga "remsor" av 22 mm spånskiva med mellanrum så att värmefördelningsplåtar och golvvärmeslang får plats. Det blir 20 mm Uponor golvvärmeslang cc 300 mm.

Frågan:
Vi har bl.a. en korridor på c:a 8 meter längs en yttervägg, c:a 1.40 m bred. Här ska vi ha parkett från Kährs (Orginal) som går i korridorens längdriktning. "Plankorna" är 196 mm breda och 2423 mm långa och har Woodloc 5S-fog. Golvvärmen vill jag dra längs ytterväggen för att sedan loopa tillbaka och köra hela vägen fram o tillbaka, fram o tillbaka. Det blir alltså parkett parallellt med golvvärmeslingorna.

Alternativet är att dra golvvärmen längs ytterväggen och sedan dra in en så att den går vinkelrätt mot korridorens längdriktning på vägen tillbaka till korridorens början. Då blir det väldigt många vändningar på slängen och jag vet inte om det ger någon förbättring mot längsgående slingor...

Undergolvet är stumt, golvspån + remsor av spån, vad skulle problemet vara med att ha parkett och golvvärme parallellt?

EDIT: Bilden jag nu lagt till visar de två alternativen av dragning av golvvärmeslingor, parketten ska ligga så att den ligger längs gångriktningen i korridoren, vilket ger att den ligger parallellt med slingorna mest i det vänstra fallet.
golvvärme_korridor.jpg

Redigerat:
Just den här frågan hade jag behövt svar på också. Hur gjorde ni och hur blev resultatet?

parketten hos mig hamnade parallellt med golvvärmen/plåtar/slang i vissa rum och vinkelrätt i andra rum men jag märker ingen skillnad

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.