Har företaget rätt

• Antal röster
    828
  • Omröstningen stängd .
Fairlane
J JamJaz skrev:
Nej . Men det var inte meningen att jag skrev fel registreringsnummer. Och de måste förstå detta .
Klart de förstår det, men de behöver inte bry sig om det. Parkeringsbolag strävar inte efter nöjda kunder på det sättet.

• Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
@
J JamJaz skrev:
Hej
Jag parkerade bilen , och då skrev jag fel registreringsnummer på appen för jag hade bråttom och var stressad det var en bokstav fel , då fick jag böter på 400 kr. Jag trodde förstås att jag hade betalat via appen. jag ringde företaget och de sa till mig att de inte kunde göra något . Jag var tvången att betala böter.
Kolla bilderna .Jag undrar får företaget göra så här .
En kompis gjorde nyligen samma misstag. Han googlade och kom fram till att han inte skulle få rätt enligt alla konsumentsidor. Han kontaktade bolaget och förklarade hur det gått till. De tog då tillbaka p-boten men förklarade att det vanligtvis inte var något de brukade göra...

... Du får väl höra av dig å vara extra trevlig...

• Gilla
Hank_Ö och 7 till
  • Laddar…
harry73
Jag tycker att frågan är intressant.
Får jag hem en faktura och betalar jag den med fel OCR så att den inte registreras som min betalning, gälls den fortfarande.
Får jag senare en påminnelse och kan jag bevisa att jag betalade med fel OCR, behöver jag inte betala påminnelseavgift eller inkassokostnader.

Egentligen gäller samma sak här. Framförallt om du kan bevisa att den andra registreringsskylten inte fanns där.

Jag säger inte att man får framgång med detta, men jag skulle försöka

• Gilla
MichelleW och 9 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Får jag hem en faktura och betalar jag den med fel OCR så att den inte registreras som min betalning, gälls den fortfarande.
Får jag senare en påminnelse och kan jag bevisa att jag betalade med fel OCR, behöver jag inte betala påminnelseavgift eller inkassokostnader.

Egentligen gäller samma sak här. Framförallt om du kan bevisa att den andra registreringsskylten inte fanns där.

Fast det blir väl inte riktigt samma sak.......dessutom vill jag se den fakturan som hinner få inkassokostnader på sig för att man missat den en gång. De påminner väl först? Och har man bara angett fel ocr nummer så har de ju dessutom de facto fått pengarna. Om än inte kunnat bocka av rätt faktura.

• Gilla
splinter och 4 till
  • Laddar…

Bästa svaret

JanneJanne123
Tänkte först skriva en raljant liknelse, men inser att det hjälper inte så mycket.

Ibland gör man fel och blir arg och besviken på sig själv. Den första reaktionen efter en olycka brukar ofta vara att man försöker skylla det som har hänt på någon annan för att slippa känna känslan av eget misslyckande. Det kan vara stress/trötthet/dålig app/otydlig skyltning eller allsköns anledningar. Oftast är dock den energin man lägger på att hitta bortförklaringar totalt slöseri med energi och det är bättre att fokusera på vad man själv ska göra annorlunda framöver för att en liknande situation inte ska uppkomma.

Har inte fått ”parkeringsböter” speciellt ofta, men de gånger jag har fått det har det hjälpt för mig att så snart jag har sett boten och inser att jag har gjort fel går jag in i bankens mobilapp och betalar böterna direkt. Började med detta efter att jag tidigare tog med den hem och väntade till allra sista dagen innan jag betalade, men då behövde jag se den där jäkla gula lappen flera gånger per dag på köksbänken som påminnelse av mitt eget misslyckande. Det tog mer energi för mig än att bara betala och tänka mer på hur jag parkerar nästa gång.

• Gilla
Dortmunder DAB och 72 till
  • Laddar…
Har man flera bilar så dubbelkollar man att rätt bil har valts i appen. Också ett misstag man kan göra;)

• Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
@
harry73 harry73 skrev:

Jag skulle påtala att HFL98E (det felangivna registreringsnummret) ären MC. Det talar ju ön mer för ett oskyldigt misstag...

• Gilla
MichelleW och 7 till
  • Laddar…
harry73
Det felaktiga registreringsnummer hör till en motorcykel, så jag skulle försöka argumentera att det uppenbarligen var en felstavning och att du betalade
Skärmdump av en webbsida med information om en svart Triumph Street Triple RS motorcykel från 2019.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit 2a på bollen

• Gilla
jacflo och 1 till
  • Laddar…
C
harry73 harry73 skrev:
Helt självklart är det inte. Finns flera rättsfall där fel OCR- eller kontonummer används vid inbetalning till skattekontot och trängselskatten, och där får man iallafall skylla sig själv. Finns säkert motsvarande rättspraxis för rent privata transaktioner, som jag förvisso inte är bekant med.

Storsockret
Jag vet inte hur p-bolagets verktyg ser ut men jag kan tänka mig att dom inte går och kollar på en lista över betalande bilar och sen jämför om bilarna finns parkerade, utan snarare att dom kollar ett regnr och får ett ja/nej på om det finns en aktiv parkering. Så den som utfärdade lappen har väl inte ens sett att det finns en snarlik.

Men visst, om man hör av sig och är trevlig och det är solklart att det är ett misstag kunde man väl hoppas på lite goodwill även om det inte finns nån skyldighet.

• Gilla
Hullefar och 8 till
  • Laddar…
J
Storsockret Storsockret skrev:
Jag vet inte hur p-bolagets verktyg ser ut men jag kan tänka mig att dom inte går och kollar på en lista över betalande bilar och sen jämför om bilarna finns parkerade, utan snarare att dom kollar ett regnr och får ett ja/nej på om det finns en aktiv parkering. Så den som utfärdade lappen har väl inte ens sett att det finns en snarlik.

Men visst, om man hör av sig och är trevlig och det är solklart att det är ett misstag kunde man väl hoppas på lite goodwill även om det inte finns nån skyldighet.
Hade det tex varit ett system för att hålla koll på ett lager hade det garanterat varit så att systemet kollat vilka liknande nr som betalat på det området och visa det vid en slagning, men pbolaget har sannolikt inget incitament att kravställa det, snarare tvärtom.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Man är skyldig att ha en giltig P-biljett.
Att parkeringsbolaget faktiskt inte har lidigt någon ekonomisk skada eller förlorat några pengar eftersom du har betalt för den aktuella parkeringstiden tycks inte spela någon roll.

Man kan tycka att det borde gå att stryka boten, kontrollavgiften, med stöd av paragraf i 10 i
Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering

10 § Om det med hänsyn till omständigheterna i samband med den olovliga parkeringen skulle framstå som uppenbart oskäligt att ta ut kontrollavgift, får avgiften inte tas ut.

Alternativt försök få den ogiltiga avgift en återbetald i stället. En tänkande människa borde ju inse att föraren rimligen inte både kan betala parkeringsavgift och felparkeringsavgift för obetald parkering.
TS har ju inte haft något uppsåt att begå ”parkeringsbrott”. ;)

Edit: Hade man haft ett system där man betalade för en viss numrerad p-plats hade problemet för TS inte uppstått ,men risken för att betala för fel P-plats hade ökat avsevärt.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Bara betala och se glad ut. Gjort samma misstag själv på kommunens mark och det var inget tillbaka där. Hur trevlig man än är mot de som gett ut boten har man tyvärr gjort fel själv. Så nu har jag lärt mig att verkligen kolla allt är rätt innan jag lämnar parkeringen.

• Gilla
andmat76 och 3 till
  • Laddar…
J JamJaz skrev:
Nej . Men det var inte meningen att jag skrev fel registreringsnummer. Och de måste förstå detta .
Jag fick böter en gång och parkeringsbolaget hade skrivit fel regnummer :-)
Jag överklagade INTE ;-)

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Fairlane
Har ibland sett företag som har flera likadana bilar med registreringsnummer i följd. Tänk vad smidigt att bara betala parkering för en bil och sen om en av de andra får böter skyller man på slarv och stress. Man kan visa upp en betald biljett för en bil med ett snarlikt nummer.

Jag tror inte det är ett vanligt scenario, men det är ett skäl att inte bry sig om att kontrollera mer än nödvändigt för p-bolagen.

• Gilla
ulsa och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.