27 661 läst ·
44 svar
28k läst
44 svar
Parkering på garareuppfart
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
I papper från min kommun där jag har fritidshus står det att en husvagn/husbil är att beteckna som byggnad om den står uppställd där permanent.
Jag kan tänka mig att driver man det till kommunen så är "permanent" en definitionsfråga, men det torde handla om flera år utan att den rört på sig, samt att den uppenbarligen inte används för annat, tex om den itne är besiktigad/reggad osv.
3 månader är definitivt en tillfällig parkering. I princip så lär dom flesta ha sina husvagnar/husbilar uppställda betydligt längre än så - säkert 9-10 månader om året i många fall.
På sin egen tomt måste man ju få göra nånting på eget bevåg utan att grannar skall irriteras. Men jag förstår om ni inte uppskatatr detta - därav råden ovan om "julblommor" etc. Jag kände några förut vars granne alltid bakcade in sin tankbil (oljeosande) på uppfarten utanför deras sovrum på helgerna - itne uppskattat - men det var hans parkering och hans yrke att köra tankbil - varför skulle han inte få ställa den där ? Mer problematiskt var att han tomgångskörede den och tvättade den relativt ofta - det skulle dom iof kunnat anmäla - men det är en annan sak.
Tyvärr lever ju vi tätt inpå varandra - svårt när man inte kan ha en bra granne så att man kan prata med dom och komma fram till ngn komrpomiss i sådana här fall
/K
Jag kan tänka mig att driver man det till kommunen så är "permanent" en definitionsfråga, men det torde handla om flera år utan att den rört på sig, samt att den uppenbarligen inte används för annat, tex om den itne är besiktigad/reggad osv.
3 månader är definitivt en tillfällig parkering. I princip så lär dom flesta ha sina husvagnar/husbilar uppställda betydligt längre än så - säkert 9-10 månader om året i många fall.
På sin egen tomt måste man ju få göra nånting på eget bevåg utan att grannar skall irriteras. Men jag förstår om ni inte uppskatatr detta - därav råden ovan om "julblommor" etc. Jag kände några förut vars granne alltid bakcade in sin tankbil (oljeosande) på uppfarten utanför deras sovrum på helgerna - itne uppskattat - men det var hans parkering och hans yrke att köra tankbil - varför skulle han inte få ställa den där ? Mer problematiskt var att han tomgångskörede den och tvättade den relativt ofta - det skulle dom iof kunnat anmäla - men det är en annan sak.
Tyvärr lever ju vi tätt inpå varandra - svårt när man inte kan ha en bra granne så att man kan prata med dom och komma fram till ngn komrpomiss i sådana här fall
/K
Om något står på samma plats mindre än ett år så är det knappast permanent. Just "säsongsprylar" betraktas inte som permanent förrän de står uppställda på samma plats en hel säsong då de borde vara i bruk.
Kan ta ett exempel: Om man bygger en täckställning till en båt, får denna ställning inte stå kvar med tak och allt även över sommaren - alltså då det inte är uppställnings/förvaringssäsong. Då betraktas det i alla fall i vår kommun som en permanent historia, som kräver bygglov o.s.v. Men det räcker faktiskt att ta av presenningen (bara nakna skelettet kvar till "båthuset") över sommaren för att det inte skall betraktas som ett båtskjul.
Har den bara stått där sedan september kan Du glömma att få den flyttad med åberopande av någon lag. Det är inte säsong för husbilar nu, så den har all rätt att stå parkerad där till fram i maj.
-------------------------
Sedan är det nog bara nonsens det där med "åkeriverksamhet" o.s.v. beroende på vilket fordon som står parkerat hemma. Om man bedriver näringsverksamhet eller inte grundar sig på helt andra saker än vilken bil man parkerar på garageuppfarten.
Tror påståendet bottnar i någon missuppfattning rörande förmånsbeskattning av tjänste/firmabil. Har man tillgång till en ren "firmabil" som bara används i jobbet, får man egentligen inte ta den hem och parkera vid sitt privata hem mer än i motiverade undantagsfall. Det handlar om principen att man har privat nytta av bilen, och då skall man förmånsbeskattas för detta (dvs fick "fri" transport hem).
Kan ta ett exempel: Om man bygger en täckställning till en båt, får denna ställning inte stå kvar med tak och allt även över sommaren - alltså då det inte är uppställnings/förvaringssäsong. Då betraktas det i alla fall i vår kommun som en permanent historia, som kräver bygglov o.s.v. Men det räcker faktiskt att ta av presenningen (bara nakna skelettet kvar till "båthuset") över sommaren för att det inte skall betraktas som ett båtskjul.
Har den bara stått där sedan september kan Du glömma att få den flyttad med åberopande av någon lag. Det är inte säsong för husbilar nu, så den har all rätt att stå parkerad där till fram i maj.
-------------------------
Sedan är det nog bara nonsens det där med "åkeriverksamhet" o.s.v. beroende på vilket fordon som står parkerat hemma. Om man bedriver näringsverksamhet eller inte grundar sig på helt andra saker än vilken bil man parkerar på garageuppfarten.
Tror påståendet bottnar i någon missuppfattning rörande förmånsbeskattning av tjänste/firmabil. Har man tillgång till en ren "firmabil" som bara används i jobbet, får man egentligen inte ta den hem och parkera vid sitt privata hem mer än i motiverade undantagsfall. Det handlar om principen att man har privat nytta av bilen, och då skall man förmånsbeskattas för detta (dvs fick "fri" transport hem).
Förstår inte problemet igentliget, var skall man annars parkera sin egedom om inte på sin egendom,bocorl skrev:
men det finns alltid grannar som retar sig på allt,
//Goerana
Det är nog inte frågan om att reta sig på allt eller hindra någon att utnyttja sin egendom, det är väl mera känslan av att inte bli lyssnad på när man framför en i mitt tycke berättigad önskan.goerana skrev:
Det bör väl finnas något annat ställe att parkera hus/häst-bilen på, inte nödvändigtvis framför grannens köksfönster.
Visst har man rätt att ställa upp husvagnar, husbilar, båtar och liknande under "icke-säsong" i de flesta kommuner iaf, men om det går kan man väl försöka ställa dem lite i skymundan.
I vissa fall kanske utsikten blir bättre med en husbil framför köksfönstret men troligen skymmer den sikten mot gatan t ex om den står på garageuppfarten.
Nu vet jag ju inte hur det ser ut i detta fall, om grannen har många garage med stora uppfarter, men jag skulle nog gissa att de flesta inte har speciellt många olika möjliga placeringar för en hus/häst-bil på sin garageuppfart.morsan skrev:
På den typiska garageuppfarten finns det nog ungefär noll till ett ställe där man kan ställa en hus/hästbil på utan att stå ivägen för den bil eller de bilar man använder sig av normalt.
Det här gäller i t.ex Kungälv:
"Om den egna tomten är så pass stor och så anordnad att ingen olägenhet för annan part föreligger får båt och husvagn eller husbil kombineras så att totalt två enheter vinterförvaras på den egna tomten.
Ovanstående riktlinjer gäller under förutsättning att olägenheter ej föreligger så som: trafiksäkerhetsproblem, störande utsikt, störande inverkan på närliggande fastigheter, mycket ovårdat skick, storlek på båt, huvagn eller husbil eller övriga olägenheter som ej uppräknas men som kan inräknas i betydande olägenhet."
"Om den egna tomten är så pass stor och så anordnad att ingen olägenhet för annan part föreligger får båt och husvagn eller husbil kombineras så att totalt två enheter vinterförvaras på den egna tomten.
Ovanstående riktlinjer gäller under förutsättning att olägenheter ej föreligger så som: trafiksäkerhetsproblem, störande utsikt, störande inverkan på närliggande fastigheter, mycket ovårdat skick, storlek på båt, huvagn eller husbil eller övriga olägenheter som ej uppräknas men som kan inräknas i betydande olägenhet."
Klart grannen kan vara snäll och flytta på sin husbil till ett annat ställe som är lika bra för honom om det existerar ett sådant vill säga. Många bor på små tomter och då blir det lätt så här det e bara att leva med det eller flytta.
Har båt mm på tomten precis mot grannen och hade han klagat på att det störde hans utsikt så hade jag ju aldrig flyttat på den om han inte hade kommigt upp med en ny plats som är lika bra som den befintliga med avseende på avstånd, uppsikt, lättåtkomlig etc. Det är ju min tomt så där ska ingen lägga sig i.
Har båt mm på tomten precis mot grannen och hade han klagat på att det störde hans utsikt så hade jag ju aldrig flyttat på den om han inte hade kommigt upp med en ny plats som är lika bra som den befintliga med avseende på avstånd, uppsikt, lättåtkomlig etc. Det är ju min tomt så där ska ingen lägga sig i.
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Precis.. ta ett kort som visar hur det ser ut genom er fönster och gå och hör hos kommunen om han får ha detta fordonet parkerat där jämnt, så vet ni!
Annars är det väl som vanligt att man får bosätta sig på landet eller köpa omkringliggande tomter om man vill ha fri sikt..
Annars är det väl som vanligt att man får bosätta sig på landet eller köpa omkringliggande tomter om man vill ha fri sikt..
Gammal men intressant tråd! 
Har själv "problem" med grannens husvagn som står parkerad vår-höst och aldrig flyttas utanför deras hus, ska tilläggas att det är parhus och vi bor längst in. När så vintern närmar sig så tar dom bort den till nästa vår då den återigen dyker upp.. Detta går ju ej under "vinterförvaring" Har tagit upp detta med byggnadsnämnden för att få ett beslut över vad som gäller ang. detta med husvagn på tomt i tätbebodda områden
Kommer posta deras beslut här när det är klart
Har själv "problem" med grannens husvagn som står parkerad vår-höst och aldrig flyttas utanför deras hus, ska tilläggas att det är parhus och vi bor längst in. När så vintern närmar sig så tar dom bort den till nästa vår då den återigen dyker upp.. Detta går ju ej under "vinterförvaring" Har tagit upp detta med byggnadsnämnden för att få ett beslut över vad som gäller ang. detta med husvagn på tomt i tätbebodda områden
Kommer posta deras beslut här när det är klart
Skall bli intressant!Bozzle skrev:Gammal men intressant tråd!
Har själv "problem" med grannens husvagn som står parkerad vår-höst och aldrig flyttas utanför deras hus, ska tilläggas att det är parhus och vi bor längst in. När så vintern närmar sig så tar dom bort den till nästa vår då den återigen dyker upp.. Detta går ju ej under "vinterförvaring" Har tagit upp detta med byggnadsnämnden för att få ett beslut över vad som gäller ang. detta med husvagn på tomt i tätbebodda områden
Kommer posta deras beslut här när det är klart
trippelsuck....
uppenbarligen har TS valt att bosätta sig i ett "trångt" område. En del i det paketet är att man kan störas av grannar, that's life.
Typ samma sak som folk som bosäter sig vid en trafikerad väg och därefter börjar klaga på....trafiken....
uppenbarligen har TS valt att bosätta sig i ett "trångt" område. En del i det paketet är att man kan störas av grannar, that's life.
Typ samma sak som folk som bosäter sig vid en trafikerad väg och därefter börjar klaga på....trafiken....