K Kane skrev:
Då tillför ju infartsskylten ingenting. Eftersom E19 + 4 timmar dygnet runt är tuffare än bara p-skiva 06-18.

Edit: Avsikten med infartsskyltningen var väl förstås att hindra natt-/helgparkering.
Den tillför något där det bara finns utsträckningsskyltar lokalt, annars inte. Eftersom det ej heller finns någon tid angiven så får du ju stå hur länge du vill bara du har en pskiva i rutan.

MathiasS MathiasS skrev:
Den tillför något där det bara finns utsträckningsskyltar lokalt, annars inte. Eftersom det ej heller finns någon tid angiven så får du ju stå hur länge du vill bara du har en pskiva i rutan.
Ja, men bara 06-18 då. Finns det platser på denna parkering utan utsträckningsskyltar?

Hittade några platser som är reserverade må-fr 6-17 på en del av parkeringen, övrig tid fri parkering. På dessa var det ingen info om P-skiva heller.

• Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
S spendera skrev:
På lördag ska jag stå på denna parkering under hela dagen för ett sportarrangemang. Jag behöver lite hjälp att tolka skyltarna för att veta om det är ok eller ej.

Överta skylten är när man kör in på parkeringen, inga konstigheter, parkeringsförbudsområde, P-skiva 4h måndag-fredag 6-18 på markerade platser.

[bild]

Sedan finns denna skyltning vid alla P-platser, det är det som gör mig osäker. Vad gäller under helgdagar?
[bild]
Vad blir summan av dessa skyltar?

Egentligen får man väl inte ha något mellan zontavla och entreprenörskylt längre så tekniskt blir den ogiltig. Men ja, p skiva mellan tiderna och pförbud övrig tid.

Den andra skylten heller enbart dit pilen pekar fram till ett avslut t.ex refug eller annat..

Sittställning
S spendera skrev:
Hittade några platser som är reserverade må-fr 6-17 på en del av parkeringen, övrig tid fri parkering. På dessa var det ingen info om P-skiva heller.
Ett nytt P bryter tidigare skyltar så att säga.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Här hemma resonerar vi såhär:
Den översta tavlan är en zontavla med ett generellt parkeringsförbud i hela zonen (för att underlätta t ex snöröjning nattetid?). Dock finns ett undantag att det är tillåtet att parkera med p-skiva mellan 6-18 vardagar.
Vi anser att skyltarna på den nedre bilden, som alltså sitter vid själva parkeringsrutorna, sas bryter parkeringsförbudszonen. Vi tror också att det är tillåtet att parkera 4 timmar med p-skiva, men eftersom texten är vit på blå botten utan parentes bör det bara gälla vardagar. Normalt sett borde det ha varit fri parkering på helgen, men sen är det ju den där bövla zontavlan :thinking:.

(Alltså var detta svar ingen hjälp alls, men jag trycker på "skicka" ändå. Ingen minns en fegis! ...men alla kommer ihåg en parkeringsbot.)
Skicka fotona till Transportsyrelsen för rätt besked.
Själv tycker ja att det ofta är svårt att tyda. Inbillar mig ibland att det är medvetet fel för de ska få in pengar! Skyltar ska vara TYDLIGA och lättförståeliga!

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
blomknopp blomknopp skrev:
Skicka fotona till Transportsyrelsen för rätt besked.
Själv tycker ja att det ofta är svårt att tyda. Inbillar mig ibland att det är medvetet fel för de ska få in pengar! Skyltar ska vara TYDLIGA och lättförståeliga!
Man ska inte resonera omkring tydningen av parkeringsskyltar. Vi som har bilar betalar skatt för att det ska vara tydligt. Hur många parkerar fel om det är tydligt? Inte många! De som har råd med en bot så kan det kanske vara kul att se om man klarar sig eller inte men jag tror det är rika människor. Jag är paranoid på det här, olika tolkningar gäller överallt och jag tror det är uppenbart som en flugfälla. Nu har Miljöpartiet förstört så mycket för bilister. Cyklar o elcyklar har tagit över i städerna likt skadeinsekter. P-platser får man åka runt och leta efter!

• Gilla
Nidhogg
  • Laddar…
Man ska inte resonera omkring tydningen av parkeringsskyltar. Vi som har bilar betalar skatt för att det ska vara tydligt.
Alla P-skyltar är väl inte finansierade via skattemedel?
Hur många parkerar fel om det är tydligt? Inte många!
Hur vet du det, statistik?
P-platser får man åka runt och leta efter!
Har det med otydlig skyltning att göra?

harry73
K Kane skrev:
Alla P-skyltar är väl inte finansierade via skattemedel?
Nej, och de P-platser som kontrolleras av kommunala P-bolag har oftast relativ tydlig skyltning. Värstingarna är kommersiella P-bolag som har vinning i otydligheten.

Många glömmer att fler cyklar i staden betyder att det blir färre bilar och därmed mindre behov av parkeringsplatser. Så om man transformerar en p-plats till cykelställ för 10 cyklar, blir tycket på stadens parkeringsplatser mindre (med max 9 bilar)

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nej, och de P-platser som kontrolleras av kommunala P-bolag har oftast relativ tydlig skyltning. Värstingarna är kommersiella P-bolag som har vinning i otydligheten.

Många glömmer att fler cyklar i staden betyder att det blir färre bilar och därmed mindre behov av parkeringsplatser. Så om man transformerar en p-plats till cykelställ för 10 cyklar, blir tycket på stadens parkeringsplatser mindre (med max 9 bilar)
Eller så blir effekten att cyklar står i cykelställ istället för lite varstans.

Sittställning
Det finns regler att följa även på tomtmark så ni vet.

Överlag behövs inte tolkning då definitioner är ganska glasklara.

Sitter man i bilen på en avgiftsparkering t.ex.. har man parkerat eller ej ? ;)

Om du
Sittställning Forlowt skrev:
Det finns regler att följa även på tomtmark så ni vet.

Överlag behövs inte tolkning då definitioner är ganska glasklara.

Sitter man i bilen på en avgiftsparkering t.ex.. har man parkerat eller ej ? ;)
Om du stannat av annan anledning än vägmärke, trafiksignal, polisman eller trafiksituation så har du parkerat oavsett om du sitter i, bilen är olåst, har motorn igång eller varningsblinker på. Förekommer aktivitet såsom att förare eller passagere kliver in eller ur eller att bagage lyfts i eller ur så pågår lastning och det är inte att parkera.

• Älska
Sittställning
  • Laddar…
Nu har Miljöpartiet förstört så mycket för bilister. Cyklar o elcyklar har tagit över i städerna likt skadeinsekter. P-platser får man åka runt och leta efter!
Trams!
Ju fler cyklar, desto mer plats för bilar! Att du tror att ett så litet parti som miljöpartiet har så stor makt i hela världen är makabert.

10 bilister som byter till cykel frigör 9 P-platser (det får plats 10 cyklar i en P-ruta). Så att det är ont om P-platser beror på ju på att det är så många som åker bil. Det är väldigt få städer som faktiskt har färre P-platser nu än på tex 70-talet, det är antalet bilar som ökat så katastrofalt mycket. De flesta har faktiskt fler P-platser nu än då, men man kanske måste in i ett P-hus.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Har fått följande svar på min fråga till parkeringsbolaget:
"Hej,

Tack för ditt meddelande.

Skyltningen vid parkeringsraderna anger att parkeringsskivs (p-skiva) ska användas och maximal tillåten parkeringstid är fyra timmar alla dagar.

Den skyltning som finns vid infarten ser inte korrekt ut och vi kommer att be ansvarig personal i området att se över den snarast.

Allt gott!"

Precis som många kommentarer gjort gällande, bra att de också inser att det inte är helt tydligt och korrekt.
Sen får jag se vad som händer med skylten, om den kommer att ändras med tiden eller hur det blir.

• Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
Vad gäller om skylt "T24 laddplats" är placerad utan skylt "E19 parkering” och tilläggsskylt "T16 avgift" ovanför?

Eller samma som ovan men med en egengjord skylt istället för T24?

Parkeringen har E19 och T16 vid sin infart. Vid laddplats sitter endast T24 alt en "egengjord " skylt.

Vad jag kan utläsa så måste det vara en skylt ovanför T24 eftersom T24 är en tilläggsskylt, men frågan är om T24 anses sakna huvudskylt E19 om E19 är placerad på annan plats än rakt ovanför T24 och om T24 utan E19 och T16 ovanför häver skyldigheten att betala parkeringsavgift?

Om T24 häver E19 och T16 om E19 och T16 inte är placerade under, kan samma sak anses gälla för en egengjord skylt som markerar och informerar om laddplats?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.