12 972 läst ·
48 svar
13k läst
48 svar
Parkeingsskyltar, vad gäller?
Dubbla tavlor gäller var för sig mot huvudskylten. Och precis som du säger är ju 4 timmarsskylten mer begränsande.S sjoelund skrev:
Upphäva var kanske fel ord.
Edit: Å andra sidan stod det i inlägget jag citerade att
Så "upphäva" kanske är rätt ändå.
Redigerat:
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 428 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 428 inlägg
Att bara ställa om p-skivan utan att flytta bilen är inte att rekommendera. Har det varit en kontrollant på parkeringen under första perioden kan de ha noterat ventillägen och annat för att se om bilen är flyttad, ställer du bara om p-skivan och de kollar igen är du nog rökt. Jag har hört, har inget lagrum att hänvisa till, att det räknas som ett nytt parkeringstillfälle om bilen lämnar parkeringen (inte bara rutan alltså) och återkommer, även om den bara åker ut och vänder på gatan.S spendera skrev:
Fast frågan här är väl vad som är "huvudskylten" i sammanhanget?F frause skrev:
4-timmarsskylten gäller väl mot huvudskylten på den stolpen (Påbjuden parkering), och 06-18-skylten mot huvudskylten på stolpen vid infarten (P-förbud område)?
En tilläggsskylt kan väl knappast gälla mot en huvudskylt som sitter någon helt annanstans?
Parkeringskyltar är svårt. Det skulle också kunna betyda att det är tillåtet att parkera med P-skiva 06-18 vardagar och förbjudet att parkera övrig tid.
Skylten inne på området visar isåfall att på de platser som pilen anvisar gäller P-skiva 4 timmar, om det finns markerade platser utan denna skylt är det fri tid men fortfarande 06-18 vardagar.
Har dock svårt att tro att det är avsikten.
Avsikten är sannolikt att du alltid får parkera på markerad plats och ska använda P-skiva 06-18, och då gäller 4 timmar. Eller?
Bäst att fråga ägaren.
Skylten inne på området visar isåfall att på de platser som pilen anvisar gäller P-skiva 4 timmar, om det finns markerade platser utan denna skylt är det fri tid men fortfarande 06-18 vardagar.
Har dock svårt att tro att det är avsikten.
Avsikten är sannolikt att du alltid får parkera på markerad plats och ska använda P-skiva 06-18, och då gäller 4 timmar. Eller?
Bäst att fråga ägaren.
Ja, så tänker jag också. Jag villade bort mig ett tag där. P-skylten med tilläggstavla är en avvikelse inom området med P-förbud och borde tolkas som en egen kombination.C cpalm skrev:Fast frågan här är väl vad som är "huvudskylten" i sammanhanget?
4-timmarsskylten gäller väl mot huvudskylten på den stolpen (Påbjuden parkering), och 06-18-skylten mot huvudskylten på stolpen vid infarten (P-förbud område)?
En tilläggsskylt kan väl knappast gälla mot en huvudskylt som sitter någon helt annanstans?
Jag skulle inte ha vågat parkera alls där på helgen. Huvudtavlan säger ju P-förbud, men tilläggstavlan att det ändå är OK på vardagar mellan 6-18. (Sen blir det ännu mer preciserat på platserna, att detta bara gäller 4 timmar med P-skiva).
Avsikten som jag förstått det är att få bort parkeringen som pendlarparkering under veckorna. Därför känns skylten vid infarten rätt att det är p-skiva som gäller må-fr 6-18. Men sen gör skyltningen vid själva platserna att det verkar bli en helt annan innebörd.
Parkeringen är utanför kommunens äventysbad och används även för besökare till en sporthallen precis bredvid, att då ha parkeringsförbud under kvällar o helger stämmer inte med intentionen.
Jag har skickat frågan till parkeringsbolaget, så får jag se vad de säger. Det är kommunens parkering, kanske får fråga de också om hur de egentligen har tänkt.
Parkeringen är utanför kommunens äventysbad och används även för besökare till en sporthallen precis bredvid, att då ha parkeringsförbud under kvällar o helger stämmer inte med intentionen.
Jag har skickat frågan till parkeringsbolaget, så får jag se vad de säger. Det är kommunens parkering, kanske får fråga de också om hur de egentligen har tänkt.
Det som är konstigast är väl P-skiva vardagar 6-18 utan tidsangivelse. Vad jag vet måste det finnas en tid angiven.S spendera skrev:Avsikten som jag förstått det är att få bort parkeringen som pendlarparkering under veckorna. Därför känns skylten vid infarten rätt att det är p-skiva som gäller må-fr 6-18. Men sen gör skyltningen vid själva platserna att det verkar bli en helt annan innebörd.
Parkeringen är utanför kommunens äventysbad och används även för besökare till en sporthallen precis bredvid, att då ha parkeringsförbud under kvällar o helger stämmer inte med intentionen.
Jag har skickat frågan till parkeringsbolaget, så får jag se vad de säger. Det är kommunens parkering, kanske får fråga de också om hur de egentligen har tänkt.
Parkeringskylt med 6-18 under betyder ju vardagar 6-18, helg får man stå fritt. Så det är väl möjligt att det är tänkt att man får stå 4 timmar med skiva utom vardagar under natten 18-6.
Är du säker på det?S sjoelund skrev:
Är det en P-skylt med tilläggsskylten "Avgift 06-18" så är det avgiftsfritt på helger, visst.
Men står det bara "06-18" skulle jag vilja påstå att det bara är tillåtet att parkera där vardagar 6-18.
Jag var tvungen att kolla med en annan vanligtvis välunderrättad källa, Parkeringsakuten på FB. Där hänger lite folk som har som yrke att bestämma vad som ska stå på skyltarna....
Slutsats - den lokala skyltningen med E19 (P) gäller före vad som står vid infarten. Man kan inte ta med sig valda delar av vad som står på infartsskylten (tex 6-18).
Finns det bara en utsträckningsskylt på en yta (T11 - svart pil på vit bakgrund) kan man tänka sig att blåa skylten (E30) vid infarten gäller, i annat fall finns ett nytt huvudmärke (P-skylten E19) som gäller (på bilden P + 4h).
Slutsats - den lokala skyltningen med E19 (P) gäller före vad som står vid infarten. Man kan inte ta med sig valda delar av vad som står på infartsskylten (tex 6-18).
Finns det bara en utsträckningsskylt på en yta (T11 - svart pil på vit bakgrund) kan man tänka sig att blåa skylten (E30) vid infarten gäller, i annat fall finns ett nytt huvudmärke (P-skylten E19) som gäller (på bilden P + 4h).
OK, det handlar om Nordpoolen i Boden. Det finns handikapplatser utan underskylt för P-skiva och alla andra p-platser har underskylt med p-skiva 4 timmar.
Skulle du få P-böter för att du står för länge på plats med P-skiva, blir det 350kr (i Boden)
Står du utanför p-platsen, kostar det 550kr och på handikapplatsen 1300kr
https://dev.boden.se/db/web/main.nsf/file.xsp?id=B252C3FA-F990-4A26-B96D-3EBB20478AD3
Jag skulle strunta i P-skivan och överklaga en eventuell p-bot samt skriva insändare och allt möjligt om otydliga p-skyltar. Men visst kan man använda P-skiva, gå ut efter 4 timmar och "parkera om" bilen
Skulle du få P-böter för att du står för länge på plats med P-skiva, blir det 350kr (i Boden)
Står du utanför p-platsen, kostar det 550kr och på handikapplatsen 1300kr
https://dev.boden.se/db/web/main.nsf/file.xsp?id=B252C3FA-F990-4A26-B96D-3EBB20478AD3
Jag skulle strunta i P-skivan och överklaga en eventuell p-bot samt skriva insändare och allt möjligt om otydliga p-skyltar. Men visst kan man använda P-skiva, gå ut efter 4 timmar och "parkera om" bilen
Då tillför ju infartsskylten ingenting. Eftersom E19 + 4 timmar dygnet runt är tuffare än bara p-skiva 06-18.MathiasS skrev:
Edit: Avsikten med infartsskyltningen var väl förstås att hindra natt-/helgparkering.
Redigerat:
