På lördag ska jag stå på denna parkering under hela dagen för ett sportarrangemang. Jag behöver lite hjälp att tolka skyltarna för att veta om det är ok eller ej.

Överta skylten är när man kör in på parkeringen, inga konstigheter, parkeringsförbudsområde, P-skiva 4h måndag-fredag 6-18 på markerade platser.

Parkeringskylt med förbudssymbol ovanför och P-skiva tidsbegränsning 06-18 nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan finns denna skyltning vid alla P-platser, det är det som gör mig osäker. Vad gäller under helgdagar?
Parkeringsskylt med P-symbol, indikation om skivparkering 4 timmar och pil åt höger.
Skapa konto

Vad blir summan av dessa skyltar?

• Gilla
blomknopp och 1 till
  • Laddar…
Ser inte tilläggsskylten i botten på den övre skylten, men i min värld max 4 timmar med pskiva mellan klockslagen oavsett dag

plåtrickard plåtrickard skrev:
Ser inte tilläggsskylten i botten på den övre skylten, men i min värld max 4 timmar med pskiva mellan klockslagen oavsett dag
Max 4 timmar mellan klockslagen vardagar med skiva. Övrig tid parkering utan skiva. Förbud att parkera utanför markerad plats.

• Gilla
blomknopp och 1 till
  • Laddar…
Här hemma resonerar vi såhär:
Den översta tavlan är en zontavla med ett generellt parkeringsförbud i hela zonen (för att underlätta t ex snöröjning nattetid?). Dock finns ett undantag att det är tillåtet att parkera med p-skiva mellan 6-18 vardagar.
Vi anser att skyltarna på den nedre bilden, som alltså sitter vid själva parkeringsrutorna, sas bryter parkeringsförbudszonen. Vi tror också att det är tillåtet att parkera 4 timmar med p-skiva, men eftersom texten är vit på blå botten utan parentes bör det bara gälla vardagar. Normalt sett borde det ha varit fri parkering på helgen, men sen är det ju den där bövla zontavlan :thinking:.

(Alltså var detta svar ingen hjälp alls, men jag trycker på "skicka" ändå. Ingen minns en fegis! ...men alla kommer ihåg en parkeringsbot.)

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Här hemma resonerar vi såhär:
Den översta tavlan är en zontavla med ett generellt parkeringsförbud i hela zonen (för att underlätta t ex snöröjning nattetid?). Dock finns ett undantag att det är tillåtet att parkera med p-skiva mellan 6-18 vardagar.
Vi anser att skyltarna på den nedre bilden, som alltså sitter vid själva parkeringsrutorna, sas bryter parkeringsförbudszonen. Vi tror också att det är tillåtet att parkera 4 timmar med p-skiva, men eftersom texten är vit på blå botten utan parentes bör det bara gälla vardagar. Normalt sett borde det ha varit fri parkering på helgen, men sen är det ju den där bövla zontavlan :thinking:.

(Alltså var detta svar ingen hjälp alls, men jag trycker på "skicka" ändå. Ingen minns en fegis! ...men alla kommer ihåg en parkeringsbot.)
Jag tolkar den precis på samma sätt.

Rätt märklig kombination.

Infartsskyltarna säger att det är pförbud överallt förutom där det är skyltat P. Tilläggstavlan indikerar att du får parkera med pskiva vardagar 6-18.

Skylten vid parkeringen säger att du får stå max 4h och den gäller alla dagar.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Skylten under (som inte syns) informerar bara om vilket parkeringsbolag som är ansvarig för området.

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vi tror också att det är tillåtet att parkera 4 timmar med p-skiva, men eftersom texten är vit på blå botten utan parentes bör det bara gälla vardagar. Normalt sett borde det ha varit fri parkering på helgen, men sen är det ju den där bövla zontavlan
2h anger bara hur länge du får stå där, inte när på dygnet (finns ingen 2h inom parantes eller en 2h i röd text...)

När, hanteras av klockslag och står det inga klockslag gäller det hela tiden.

Två parkeringsskyltar, en utan tidsbegränsning och en med tidsbegränsning klockan 8–18.
Skapa konto

MathiasS MathiasS skrev:
2h anger bara hur länge du får stå där, inte när på dygnet (finns ingen 2h inom parantes eller en 2h i röd text...)

När, hanteras av klockslag och står det inga klockslag gäller det hela tiden.

[bild]
Jag tycker att skyltarna vid infart och vid platserna motsäger sig.
Hade de hoppat över tilläggsskylten vid infarten eller tillägsskylten vid parkeringsplatserna hade det varit tydligt.

Med bilden/förklaringen tolkar jag det som så att det alltid är 4h med p-skiva alla tider, det är den skylten som är närmast parkeringen som gäller.

Det betyder att jag behöver gå ut o ställa om P-skivan några gånger under dagen för att vara säker.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
S spendera skrev:
Jag tycker att skyltarna vid infart och vid platserna motsäger sig.
Hade de hoppat över tilläggsskylten vid infarten eller tillägsskylten vid parkeringsplatserna hade det varit tydligt.
Japp, men det är ju alltid den lokala skylten som gäller. Var den blåa skylten vid infarten faktiskt gäller kan man ju dock fundera på.....

MathiasS MathiasS skrev:
Japp, men det är ju alltid den lokala skylten som gäller. Var den blåa skylten vid infarten faktiskt gäller kan man ju dock fundera på.....
Ja, infartsskylten är ju märklig. P-skiva 6-18, men hur länge får jag stå? Jag tolkar den som att man får parkera på markerade platser utan begränsning mellan 6-18 om man har P-skiva, resten av dygnet får man stå utan P-skiva. Helt meningslöst.
Sen styr dom upp det hela genom att skylta 4 h P-skiva vid platserna, vilket gör att infartsskylten om P-skiva inte gäller alls vid den p-platsen.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
F frause skrev:
Ja, infartsskylten är ju märklig. P-skiva 6-18, men hur länge får jag stå? Jag tolkar den som att man får parkera på markerade platser mellan 6-18 om man har P-skiva, resten av dygnet får man stå utan P-skiva. Helt meningslöst.
Sen styr dom upp det hela genom att skylta 4 h P-skiva vid platserna, vilket gör att infartsskylten om P-skiva inte gäller alls vid den p-platsen.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Vagmarken/Anvisningsmarken/Omradesmarke/

"Inom området kan det förekomma avvikelser från anvisningarna på märket. Dessa avvikelser anges genom andra vägmärken och tilläggstavlor."

Så tavlan vid infart slutar inte gälla bara för att det finns tilläggstavla vid parkeringsplatsen.

S sjoelund skrev:
[länk]

"Inom området kan det förekomma avvikelser från anvisningarna på märket. Dessa avvikelser anges genom andra vägmärken och tilläggstavlor."

Så tavlan vid infart slutar inte gälla bara för att det finns tilläggstavla vid parkeringsplatsen.
Nej, men tavlan med avvikelse (P-skiva 4 h) upphäver väl infartstavlan om P-skiva? På platser utan P-skivetavlor gäller såklart infartstavlan.

• Gilla
Sittställning och 1 till
  • Laddar…
F frause skrev:
Nej, men tavlan med avvikelse (P-skiva 4 h) upphäver väl infartstavlan om P-skiva? På platser utan P-skivetavlor gäller såklart infartstavlan.
Dubbla tilläggstavlor gäller väl utan att häva varandra? Men det är så klart att 4h skiva oavsett tid slår skiva mellan 6-18 vardagar ...

C
Jag tolkar det som:
1. På de platser som skyltats enligt den nedre bilden: Parkering tillåten dygnet runt 7 dagar i veckan med P-skiva, högst 4 timmar i sträck.
2. På eventuellt övriga, ej specifikt skyltade platser inom området: Parkering tillåten vardagar mellan 06-18 med P-skiva.
3. I övrigt parkeringsförbud inom området.

Dock blir ju tilläggsskylten vid infarten väldigt bisarr med det resonemanget. Varför kräva P-skiva om inte parkeringen är begränsad till ett visst antal timmar i sträck?

• Gilla
frause
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.