44 050 läst ·
35 svar
44k läst
35 svar
Pardörrar, hur smalt kan man ha?
Beror lite på hur stor skillnad det blir på dörrbladen.AndersS skrev:
Om dörrhålet är drygt 110 brett, så skulle man kanske kunna såga upp det till 120.
Låt oss sedan anta att åtta centimeter går till karmen, då har man 112 till dörrarna.
Om man då gör gångdörren 60 och sidodörren 52 och utformar det så att mittelposten ser ut att vara 16cm bred, men i verkligheten tillhör 12 cm av den gångdörren.
Vi har gjort så här på vår terrassdörr, på ett hus från samma tid och jag tycker det ser bra ut.
Skillnaden är att vår dörr är 150cm bred. Med bara 120 kanske fönstren kommer att bli väldigt smala, samtidigt som mittelposten kommer att se klumpig ut.
Kanske kommer varje fönsterruta att bli ca 44cm, om du sedan skall dela den ytterligare med en två centimeter bred spröjs, så blir de synliga glasytorna bara 21 cm var. Mät hur breda dina befintliga glasrutor i fönstren är och fundera. Mät även mittelposten i dina fönster och jämför mot 16cm.
En nackdel är dock att en sådan här dörr sannolikt kommer att behöva specialgöras..
/ Fredrik
En pardörr är sällan två lika stora blad, skulle jag vilja påstå. Helt enkelt för att det finns en mittdel som är del av endast gångdörren.
Om du t.ex. har 110cm tillgodo, kan du ha pardörrar där speglarna utgör 50 cm och mittdelen 10cm, då får du en pardörr med ett 50cm blad och ett 60cm blad, enkelt förklarat.PÅ dörren nedan framgår tydligt hur det funkar, om man tittar noga
Om du t.ex. har 110cm tillgodo, kan du ha pardörrar där speglarna utgör 50 cm och mittdelen 10cm, då får du en pardörr med ett 50cm blad och ett 60cm blad, enkelt förklarat.PÅ dörren nedan framgår tydligt hur det funkar, om man tittar noga
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du skall ha en glasveranda utanför kommer väl dörrarna att stå mestadels på glänt? Eller förstår jag dig fel?
Hursomhelst - om man skall gå in och ut genom en pardörr (och alltså öppna och stänga) tror jag man blir knäpp på dörren om den bara är ~50cm bred som det ju blir i ditt fall. Om man däremot tänker sig pardörren som ett snyggt inslag i glasverandan men som (oftast) är öppen så blir det ju en helt annan sak.
Hursomhelst - om man skall gå in och ut genom en pardörr (och alltså öppna och stänga) tror jag man blir knäpp på dörren om den bara är ~50cm bred som det ju blir i ditt fall. Om man däremot tänker sig pardörren som ett snyggt inslag i glasverandan men som (oftast) är öppen så blir det ju en helt annan sak.
Jo på den bättre hälften av året (den varma tiden alltså
) så kommer det nog mer eller mindre vara öppet, däremot vintertid knappast eftersom det kommer vara sparsamt uppvärmt, fast då har man inte speciellt stor anledning att öppna och vara där heller.
Pardörr ut från själva glasverandan blir det säkert och där kan jag såklart styra bredden själv!
Pardörr ut från själva glasverandan blir det säkert och där kan jag såklart styra bredden själv!
Jag får ta och mäta lite...jag har nog insett att OM det blir en pardörr så blir det till att gå till ett snickeri. Skall finnas ett inte långt härifrån som gör fönster och dörrar etc på beställning.Tornhill 2 skrev:Beror lite på hur stor skillnad det blir på dörrbladen.
Om dörrhålet är drygt 110 brett, så skulle man kanske kunna såga upp det till 120.
Låt oss sedan anta att åtta centimeter går till karmen, då har man 112 till dörrarna.
Om man då gör gångdörren 60 och sidodörren 52 och utformar det så att mittelposten ser ut att vara 16cm bred, men i verkligheten tillhör 12 cm av den gångdörren.
Vi har gjort så här på vår terrassdörr, på ett hus från samma tid och jag tycker det ser bra ut.
Skillnaden är att vår dörr är 150cm bred. Med bara 120 kanske fönstren kommer att bli väldigt smala, samtidigt som mittelposten kommer att se klumpig ut.
Kanske kommer varje fönsterruta att bli ca 44cm, om du sedan skall dela den ytterligare med en två centimeter bred spröjs, så blir de synliga glasytorna bara 21 cm var. Mät hur breda dina befintliga glasrutor i fönstren är och fundera. Mät även mittelposten i dina fönster och jämför mot 16cm.
En nackdel är dock att en sådan här dörr sannolikt kommer att behöva specialgöras..
/ Fredrik
Logga in
Skapa konto
Eftersom det var viktigt med symmetrin och att den liknade fönstret bredvid gjorde vi inte det ena dörrbladet bredare och visst är det lite smalt att gå ut om man bara öppnar ena. Vi har dock löst stängningsanordningen med en spanjolett. Den gör att båda dörrarna öppnas när man lyfter handtaget. Vi har alltså inte den ena halvan fastlåst i karmen som är brukligt på pardörrar. Vi är jättenöjda med vår lösning och det fungerar perfekt och stämmer jättebra till huset. I vårt fall tror jag en bredare pardörr hade förändrat för mycket på vårt hus och dörren är dessutom i underordnad rang på huset eftersom den sitter på baksidan, på framsidan vid finingången har vi en "riktig" pardörr och den är bredare, sedan finns även en enkeldörr på ena gaveln som vi använder till vardags.
Jag har inga riktigt bra bilder i datorn och det är för mörkt att fota nu men jag lägger in en här där det inte är helt färdigt men man ser dörren och fönstret bredvid åtminstone. På vår blogg finns mer bilder också.
Redigerat:
Snyggt Sophie!
Det jag funderar över är om det hade gått att göra en enkeldörr med samma utseende. Just för att undvika problemet med två smala halvor. Eller hade den dörren då blivit för bred?
En sak till: Finns det inget handtag på utsidan?
Det jag funderar över är om det hade gått att göra en enkeldörr med samma utseende. Just för att undvika problemet med två smala halvor. Eller hade den dörren då blivit för bred?
En sak till: Finns det inget handtag på utsidan?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ja man hade säkerligen kunnat göra en enkeldörr med den bredden men den hade blivti tung och det hade nog känts lite klumpigt. För vår del var det viktigt att det kändes lätt och luftigt som fönsterbågar. Jag tror inte heller man kunde ha använt de gångjärn vi har ifall man velat ha en enkeldörr. Vi har två gångjärn per dörrhalva och det är "vanliga" gångjärn av sekelskiftesmodell från Eskilstuna kulturbeslag.
Våra dörrar är liksom alla fönster på huset enkla så till vintern kommer vi sätta in ett dörrpar till innanför som innerdörrar.
Det finns inget handtag på utsidan eftersom dörren stängs med en spanjolett. Meningen är inte heller att man ska använda dörren att gå in igenom om man inte gått ut genom den från köket så det behövs inget handtag på utsidan eftersom den redan är öppen om man gått ut, ytterligare ett sätt att få den att bli som en kombination av fönster och dörr.
Även om man med spanjoletten öppnar båda dörrarna på en gång så har vi beslag så man kan låsa ena dörrhalvan. Det är helt ok att gå ut och in genom bara den ena dörrhalvan fast den är smal. Man hade inte velat göra det om det varit en dörr man skulle bära matkassar genom och passera flera gånger till vardags men det fungerar förvånansvärt bra ändå, oftast öppnar vi ju båda dörrarna dock.
Var i samma situation, hålet där fönstret satt var 110x230.
Ville ha en dörr som matchade fönstren men en så stor och hög enkeldörr kändes inte rätt.
Samtidigt var frågan om 110 var för smalt för en pardörr.
Efter att ha resonerat med RM snickerier i Vimmerby och fått en ritning där man kunde se proportionerna så bestämde jag mig för att beställa en pardörr.
Valde att ha handtag på bägge dörrarna för att förenkla att öppna bägge två.
Levereras i slutet av månaden..
Ville ha en dörr som matchade fönstren men en så stor och hög enkeldörr kändes inte rätt.
Samtidigt var frågan om 110 var för smalt för en pardörr.
Efter att ha resonerat med RM snickerier i Vimmerby och fått en ritning där man kunde se proportionerna så bestämde jag mig för att beställa en pardörr.
Valde att ha handtag på bägge dörrarna för att förenkla att öppna bägge två.
Levereras i slutet av månaden..
Dåliga bilder är kanske bättre än inga bilder. Vi beställde till slut en pardörr från RM snickerier med de mått som vi ursprungligen ville ha, 110 bred. Det visade sig att det fanns i deras standardsortiment. Dörren monterade jag i början på sommaren men foder etc kom inte på förens nu i veckan. Invändigt i vardagsrummet så har det fixats till under sommaren och lite smådetaljer återstår.
Utsidan, här ska en (glas)veranda byggas, ett av nästa års projekt. Panelen ska rivas och antingen ersättas med en finare "gammaldags" lockpanel, eller så tar vi fram den ursprungliga putsade fasaden.
Inifrån, återstår som sagt lite detaljer.
Tack för all input som gavs!
Logga in
Skapa konto
Utsidan, här ska en (glas)veranda byggas, ett av nästa års projekt. Panelen ska rivas och antingen ersättas med en finare "gammaldags" lockpanel, eller så tar vi fram den ursprungliga putsade fasaden.
Logga in
Skapa konto
Inifrån, återstår som sagt lite detaljer.
Tack för all input som gavs!
Redigerat: