19 559 läst ·
67 svar
20k läst
67 svar
Parallellkoppla vägguttag
Vad då "vanliga" det som är vanliga för dig behöver inte vara samma för mig. Tyvärr är det bara Wago 221 (och 222) som funkar till alla ledningstyper mig veterligen. Medan tex Wago 773 bara kan användas till en och fåtrådiga ledare som ek och fk.A avh67f skrev:
Köp rätt sort av öppningsbara klämmor så finns antalet öppningar wago inte att rekommendera i trånga dosor med mycket tråd har hänt att den fjäderbelastade klämman trycks uppLitenskit skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Vilket inte är osannolikt när det kommer till hemmapul, utöver det så vad händer i nästa projekt när det faktiskt råkar vara en RK. Med en Wago 221 så är det inga problem men med en 773 är det mer oklart.Bo.Siltberg skrev:
Så kan vi snälla enas om att för de som söker hjälp på internet beträffande elinstallationer utan behörighet så är en 221 oftast ett bättre val än en 773 för då är det iaf en sak mindre som kan gå fel.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Du har en poäng i att Wago 221 kan rädda vissa situationer där BH inte varit med och styrt upp så att rätt materiel används. Det är inte alla som fattar varför det är så bängligt att få in en RK 0.75 mm² i en Wago 773.
Mycket tokigt i tråden.
1.
Att klippa sönder dosans kant för att få in kabel är inte ok.
Använd förhöjnings ram och få kabelutlopp genom ramen.
2.
Att knöla in alla dessa trådar bakom en apparat (uttag) i en apparatdosa är inte ok. Stor risk för skada på trådarna, särskilt när apparaten är fixerad med klor.
Använd dosan som kopplingsdosa och montera uttaget enligt punkt 1.
Då blir det också självklart att inte överkoppla i uttaget och göra hela förgreningen med 4-vägsklämmor, t.e.x. oranga wago-4or. Att man råkar ha 3or hemma är inte ett argument. Dessutom går de nya tunna 5orna också bra.
3.
Uppskalningarna på nya kablarna på tok för kort som det nu är gjort.
Förhöjningsram enligt punkt 1 kan rädda detta.
4.
Ser ut som att kablarna till nya vägguttagen förläggs dolt bakom golvsockel.
Utvändig kabel ska förläggas synligt eller åtminstone skönjbart för att undvika skador av t.e.x. spik och skruv.
- Det ser inte ut som en list för kabelförläggning men jag kan ju missförstå bilden.
5.
Oklart vilken sorts kabel som används. Då frågeställaren tycks ha låst sig till att använda den dyrare vipp-wagon blir det lätt att tro att han använt anslutningskabel/sladd med ledare av RK-typ.
6.
Då byte av vägguttag är tillåtet för icke yrkesman är det viktigt att installationen utförs så att icke elektriker ska kunna göra ett byte på ett säkert sätt.
Det som visas på bilderna tycker jag inte uppfyller detta krav.
Mina kommentarer går utanför ursprungsfrågan.
När en tråd diskuterar ett jobb som detta, där bilder och frågor uppenbart visar att det finns brister i insikt och kompetens, tror jag det är viktigt att alla felaktigheter påpekas.
Annars kan läsare tro att allt som beskrivs - men inte kommenteras - är ok.
BH:s linje att inte ständigt älta behörighets regler tycker jag är bra.
Hempul är väldigt vanligt och många hempulare gör fina jobb.
Kan diskussionerna här bidra till att höja nivån på hempulandet är mycket vunnet. Alla ni som ställer frågor gör ju det för att det ska bli bra.
1.
2.
Att knöla in alla dessa trådar bakom en apparat (uttag) i en apparatdosa är inte ok. Stor risk för skada på trådarna, särskilt när apparaten är fixerad med klor.
Då blir det också självklart att inte överkoppla i uttaget och göra hela förgreningen med 4-vägsklämmor, t.e.x. oranga wago-4or. Att man råkar ha 3or hemma är inte ett argument. Dessutom går de nya tunna 5orna också bra.
3.
4.
Utvändig kabel ska förläggas synligt eller åtminstone skönjbart för att undvika skador av t.e.x. spik och skruv.
- Det ser inte ut som en list för kabelförläggning men jag kan ju missförstå bilden.
5.
Oklart vilken sorts kabel som används. Då frågeställaren tycks ha låst sig till att använda den dyrare vipp-wagon blir det lätt att tro att han använt anslutningskabel/sladd med ledare av RK-typ.
6.
Då byte av vägguttag är tillåtet för icke yrkesman är det viktigt att installationen utförs så att icke elektriker ska kunna göra ett byte på ett säkert sätt.
När en tråd diskuterar ett jobb som detta, där bilder och frågor uppenbart visar att det finns brister i insikt och kompetens, tror jag det är viktigt att alla felaktigheter påpekas.
Kan diskussionerna här bidra till att höja nivån på hempulandet är mycket vunnet. Alla ni som ställer frågor gör ju det för att det ska bli bra.
Glömde skriva att flera av mina kommentarer i förra inlägget redan finns i tråden men jag tycker att en sammanfattning kan vara bra.
Super, jag tror dock låsningen kring Wago 221 delvis kan vara pga mig. Jag förespråkar att de bör användas av alla som hemmapular och inte vet när tex 773 kan vara lämplig.H Hassel1949 skrev:Mycket tokigt i tråden.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Till Alfredo
Plastmanteln når inte upp till kanten på den vassa sönderklippta B-dosans kant.
Tror han hade problem med att få plats med allt i dosan men även absolut no no vid vass plåtkant och eldfängd tapet.
Kuriosa:
B-dosa = apparat- och kopplingsdosa av förblyad zinkplåt. Invändigt isolerade med tjärpapp.
Äldre utföranden utan skruvring Tyskt fabrikat Bergman
B-rör = installations rör 15,2 - 18,6 - 22,5 - 28,3 mm osv av samma material och fabrikat.
Plastmanteln når inte upp till kanten på den vassa sönderklippta B-dosans kant.
Tror han hade problem med att få plats med allt i dosan men även absolut no no vid vass plåtkant och eldfängd tapet.
Kuriosa:
B-dosa = apparat- och kopplingsdosa av förblyad zinkplåt. Invändigt isolerade med tjärpapp.
Äldre utföranden utan skruvring Tyskt fabrikat Bergman
B-rör = installations rör 15,2 - 18,6 - 22,5 - 28,3 mm osv av samma material och fabrikat.
Till Alfredo
Ja du har rätt i att bilderna antyder plastmantlad installationskabel, men jag valde att ta upp detta då flera inlägg andas okunnighet om förbudet mot anslutningskabel (RKK med flera) i fast installation. Ett av moderators inlägg är inne på detta. Jag upprepar och tydliggör i min sammanfattning.
Ja du har rätt i att bilderna antyder plastmantlad installationskabel, men jag valde att ta upp detta då flera inlägg andas okunnighet om förbudet mot anslutningskabel (RKK med flera) i fast installation. Ett av moderators inlägg är inne på detta. Jag upprepar och tydliggör i min sammanfattning.