S sallad skrev:
Tumregeln är ju som bekant 5% av den totala volymen. Om jag tänker rätt är vattnets teoretiska expansion från ca 0,01 till 100°C 4,3% alltså är 5% väl tilltaget. Sen måste man ju lägga till lite för att kompensera för tomrummet där skvallerröret går ut och variationer i verkligheten.
Om du tar ett rimligt intervall kommer redan 3,5% vara helt ok så utgå från det och se sen hur många kärl du behöver. Man kommer inte under 20°C och inte över 90°C för hela volymen så du har bra marginal med drygt 3%.

GK100 GK100 skrev:
Om du tar ett rimligt intervall kommer redan 3,5% vara helt ok så utgå från det och se sen hur många kärl du behöver. Man kommer inte under 20°C och inte över 90°C för hela volymen så du har bra marginal med drygt 3%.
Min egen erfarenhet är att 3% är på tok för lite. Först hade jag 85L till 2kubiks tank + övrigt. Totalt ca: 2200L skulle jag tro. Vilket blir 66L expansionskärl. Mina 85L räckte inte, så jag kompletterade med ett på 100L. Efter det svämmade det inte över mer.
Under 20gr. kommer inte heller jag, men det är inga problem att överstiga 90gr. Så oftast värmer jag hela tanken till nästan 100gr. Jag har därför kopplat bort pannans temperaturbegränsning så jag kan utnyttja systemets fulla potential.

Med ett öppet expansionskärl behövs inte någon SYR-ventil som begränsar panntemperaturen.

• Gilla
sallad
  • Laddar…
Igår eldade jag upp hela tanken till ca-100gr. Den första bilden visar temperaturen högst upp och den andra, allra längst ner vid golvet.
Idag är medeltemperaturen 80gr.

Termometer visar ca 100 grader Celsius, monterad på träpanel nära ett rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Termometer i hand visar temperatur högst upp på tanken med en smutsig skala, värden under 100 grader. Bakgrund med kablar och trävägg.
Skapa konto

Genom att värma upp tanken till max, räcker det vanligtvis att jag eldar var tredje dag istället för var annan. Mindre jobb och bättre effekt.

• Wow
  • Gilla
sallad och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Min egen erfarenhet är att 3% är på tok för lite. Först hade jag 85L till 2kubiks tank + övrigt. Totalt ca: 2200L skulle jag tro. Vilket blir 66L expansionskärl. Mina 85L räckte inte, så jag kompletterade med ett på 100L. Efter det svämmade det inte över mer.
Under 20gr. kommer inte heller jag, men det är inga problem att överstiga 90gr. Så oftast värmer jag hela tanken till nästan 100gr. Jag har därför kopplat bort pannans temperaturbegränsning så jag kan utnyttja systemets fulla potential.

Med ett öppet expansionskärl behövs inte någon SYR-ventil som begränsar panntemperaturen.
Då kunde du ju nöjt dig med de 3,5% jag skrev det är fullt tillräckligt inget konstigt med det. Du ska alltså ha den volymen tillgänglig för expansion, Finns ingen anledning att överdriva enligt tumregler likt det TS nämnde och välja en lämplig standardstorlek.

Varför värmer du inte mer när du ändå håller på? Mindre jobb.

GK100 GK100 skrev:
Då kunde du ju nöjt dig med de 3,5% jag skrev det är fullt tillräckligt inget konstigt med det. Du ska alltså ha den volymen tillgänglig för expansion, Finns ingen anledning att överdriva enligt tumregler likt det TS nämnde och välja en lämplig standardstorlek.
Som jag skrev visade det sig att din tummregel inte stämde för mitt system.
GK100 GK100 skrev:
Varför värmer du inte mer när du ändå håller på? Mindre jobb.
Nja. Med öppet expansionskärl förblir kokpunkten inte långt från 100gr. såvida jag inte monterar det på en högt vindkraftverk😁. Så i praktiken får jag nöja mig med 100gr. Eller har du något tips på hur naturlagarna kan manipuleras?

Intet Intet skrev:
Som jag skrev visade det sig att din tummregel inte stämde för mitt system.

Nja. Med öppet expansionskärl förblir kokpunkten inte långt från 100gr. såvida jag inte monterar det på en högt vindkraftverk😁. Så i praktiken får jag nöja mig med 100gr. Eller har du något tips på hur naturlagarna kan manipuleras?
Nu är det ingen tumregel så din volym eller totalvolym stämmer i så fall inte det är det som skiljer de 5% som nämnts tidigare i tråden från mer anpassade.

Det är ju inte sällan man har tillräcklig vattenpelare i ett normalt bygge så nog bör du kunna gå till 110 grader det kräver knappast några manipulerade naturlagar. Frågan är mer vad du behöver hålla i pannan för att på rimligt sätt hamna där i tankvolymen.

Intet Intet skrev:

Tänker på mitt nuvarande exp-kärl från gamla pannan som är ca 30 liter (varav den utnyttjbara volymen är ca 27 liter), det klarar att hålla emot i intervallet mellan 90 och 60 grader ungefär. Vid 50° är det definitivt kört. Vilket är någonstans runt 1,76% av den totala volymen. Alltså skulle 100 liter nätt och jämt klara dagens volym på 1700 liter i systemet. Med min förenklade matematik byggt på erfarenhet = 1,11 liter per grad (90° skillnad) när det pissar över i skvallerröret. Med tanke på att bygga ut acktankarna är det ett måste med större kärl varför 170 liter (minus tomrummet) inte är helt fel. Alltså blir det grovt förenklat 30 liter expansionskärl per 500 liter acktank.
4 x 500 = 120 liter. Då känns 170 liter lagom fläskigt överdimensionerat och framtidssäkrat. Klarar allt från övergivet hus nära +5 C° till överkokning i pannan.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Så här har jag gjort, 2 stycken 40 liters kärl monterade på varandra i toan på övervåningen, botten på det undre är strax över toppen på raddarna på övervåningen.
Har ca 1500 liter totalt i systemet och detta har funkat utmärkt i långt över 30 år sedan jag satte in acktanken och inredde övervåningen.

Två monterade 40-liters tankar i ett badrum, placerade under ett tak, del av ett värmesystem.
Skapa konto

Och som GK100 skriver så är det inget problem alls med att vattnet skulle avdunsta, jag fyller aldrig på mitt system annat än vid någon åtgärd av annat skäl när man måste tappa ur delar av det.
Senast jag fyllde var 2019 när jag bytte ett element mot en värmeväxlare.

Och som GK100 också skriver, ju högre kärlet sitter desto högre temp kan man ha om man vågar, jag vet av erfarenhet😉 att mitt system kokar vid 108 grader, ingen rolig upplevelse där det verkar som att huset drabbats av jordbävning.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
S sallad skrev:
Tänker på mitt nuvarande exp-kärl från gamla pannan som är ca 30 liter (varav den utnyttjbara volymen är ca 27 liter), det klarar att hålla emot i intervallet mellan 90 och 60 grader ungefär. Vid 50° är det definitivt kört. Vilket är någonstans runt 1,76% av den totala volymen. Alltså skulle 100 liter nätt och jämt klara dagens volym på 1700 liter i systemet. Med min förenklade matematik byggt på erfarenhet = 1,11 liter per grad (90° skillnad) när det pissar över i skvallerröret. Med tanke på att bygga ut acktankarna är det ett måste med större kärl varför 170 liter (minus tomrummet) inte är helt fel. Alltså blir det grovt förenklat 30 liter expansionskärl per 500 liter acktank.
4 x 500 = 120 liter. Då känns 170 liter lagom fläskigt överdimensionerat och framtidssäkrat. Klarar allt från övergivet hus nära +5 C° till överkokning i pannan.
Det är bättre om du sätter dig in i frågorna på ett någorlunda korrekt sätt och sen lägger till ev överdimensionering eller fläsk från den punkten. Tyvärr är det nog ganska sällsynt att man går den vägen i både stort som smått. Är ju lite tyngre i början till dess man fått upp förmåga och förståelse så man kan bolla lite friare.

Intet Intet skrev:
Det kan man ju tycka. Men BBR gör ingen skillnad på öppna och slutna system.

D Daniel 109 skrev:
Det kan man ju tycka. Men BBR gör ingen skillnad på öppna och slutna system.
Det må så vara. Men det var inte det jag kommenterade. Vem är BBR?😎

Slutna system har ju en övertrycksventil, så det borde med din logik inte behövas där heller. Men regelverket kravställer det av någon anledning.

GK100 GK100 skrev:
Det är bättre om du sätter dig in i frågorna på ett någorlunda korrekt sätt och sen lägger till ev överdimensionering eller fläsk från den punkten. Tyvärr är det nog ganska sällsynt att man går den vägen i både stort som smått. Är ju lite tyngre i början till dess man fått upp förmåga och förståelse så man kan bolla lite friare.
Jag förstår vad du menar. Nu är det så att det enda jag har att välja på är att sätta ett 100 literskärl vilket blir på gränsen om jag vill utöka, eller att kombinera med ett 75 liters. Den enkla anledningen är att jag kunde köpa begagnat och inte har lust att slänga ut 10 tusen på ett perfekt anpassat, därför blir det lite "fläsk" över.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.