I vårt hus har vi två parallella elcentraler (märkta A1 och B2) med strax under tio grupper vardera.

Numreringen och märkningen av grupperna är "gemensam", det finns alltså grupp 1-7 i A1 och sen grupp 8-16 i B1. På samma sätt ligger JFB1 och JFB2 i A1 och JFB3 i B1.

Är det normalt att numrera på detta sätt? Är det rätt/fel?

Det är ju entydigt och identifierbart så kraven för att kalla det korrekt är uppfyllda. Det är nog däremot inte så vanligt att göra på det sättet och kanske därför inte normalt

Det ansluter till viss del till en gammal svensk standard, men ändå följs den inte på konventionellt sätt. Centralerna ligger under samma servis dvs A och efter samma mätare dvs 1 därav A1, sen finns här två parallella centraler och brukar då benämnas A1A och A1B. I varje del börjar man sen uppräkningen från 1->.

OK, då jag ändå ska se över gruppförteckningarna tar jag nog och ändrar numreringen så att båda börjar från 1 och går uppåt.

Är A1A och A1B korrekta benämningar om jag ändå döper om centralerna?

Ja det är det.

En bild kan alltid förenkla det hela. Kan finnas andra faktorer till varför man gjort såhär. Dock låter det udda i mina ögon. Men Man har sett lustiga märkningar genom åren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.