Blev lite inspirerad från annan tråd här på forumet om att ta ett linjärlager och fästa mothållet i det.
Men jag tänkte gå ett steg till och har satt 2st gängadstång som sitter ihop med kuggrem för att få till parallelljusteringen. DSCN0361.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
men jag har fått för mig att jag vill ha till möjlighet att koppla bort justeringen för att snabbt kunna dra undan mothållet.
Jag har funderat en massa men kommer inte på nån genial lösning.

Har tänkt att den blåa plattan (löparen) på gängade stången skal sitta ihop med linjärlagret. har gjort en öppning där jag tänkt att hopkopplingen skall vara. sen skall en balk ligga uppe på bordet som mothållet skall sitta i och den skall sen stå på linjärlagret. Så nån grej under bordet som kopplar bort från löparen eller så sitter löparen fast i ena lagerklossen och den andra sitter mothållet i och sen kan man koppla ihop dom. Jag har 4 lagerblock 2 till varje sida.

Oj!...o jag som tycker mitt egenbyggda digitala anhåll är lite high tech.

Teoretiskt borde det väl räcka med en skruv ner i blå biten? Glidlagerna sköter ju rörelsen. Om du sätter typ ett korsvred eller en spak med gänga ner i blå biten lossar du förbandet på 5 sek. Du måste dock se till att blå biten inte roterar när skruven är borta, kan man ju göra på flera sätt, ex liggande u-profiler i taket ovanför den.

Jag hade nog försökt maximera avståndet mellan glidlagerna för att minska ev glapp. Typ så den där balken som fäster mot dom är L-formad så du kan utnyttja så mycket av glidstången som möjligt.

Overkill!! Ja kanske, Jag bygger ett hus på ca 300kvm, nu kommer jag snart komma igång med snickerierna. Då vill jag ha allt att funka så rationellt som möjligt för det kommer bli mycket som skall fräsas.
Därför håller jag på och fixar till lite nu medans jag väntar på att vi skall få fram ett kakel som vi blir nöjda med.
Det skall även bli digital visning för positionen.. typ sån här http://www.aliexpress.com/item/0-200mm-SHAHE-Digital-Liner-Scale-with-Remote-Display-External-Display-High-Accuracy-Measuring-Tool-1/1657410918.html

Overkill vet jag inte...jo kanske lite:). Det är ju trevligt att kunna ratta anhållet men du måste nog ändå låsa det både höger och vänster sida efter rattandet om det ska bli 100delsprecision. Digitala skalan hade jag satt i centrum så eventuellt glapp i systemet har så lite påverkan som möjligt.

Jo i centrum blir det ju bäst.. Men jag har tänkt lägga mätskalan under bordet och i centrum sitter fräsen så jag blir på att sätta mätskalan vid en av gängstängerna. Jo man måste kunna låsa ordentligt. Dels så sitter mina nedhåll i mothållet så den måste sitta stadigt. Jag satte ihop ena sidan i dag och så använde jag skruvdragaren för att justera med. Det gick så pass bra att jag behöver nog inte kunna koppla isär mothållet från gängstängerna. Så jag börjar utan att kunna koppla isär.

[video=youtube;qvcmfBtzzng]https://www.youtube.com/watch?v=qvcmfBtzzng&feature=youtu.be[/video]

Ett första test på justeringen... :o
Gängad stång är väl inte helrak precis.

Snyggt! Var har du sourcat kuggrem och hjul? Det känns som att sånt inte är så billigt direkt...

Inte för att vara gnällig, men jag tycker att du går över ån efter vatten. Det hade fungerat med parallellföringen om du bara fäste anhållet i kuggremmarna. På så sätt hade det varit möjligt att flytta anhållet snabbt med händerna, utan skruvdragare.

Edit:
Nej nu såg jag att det bara fanns en kuggrem. Man ser väl det man hade tänkt att se bara. Men en kuggrem på varje sida av axeln hade det fungerat enligt mitt förslag. Hursomhelst; var hittar man kuggremmar och kuggremsdrev? ebay?

Redigerat:
[video=youtube;K8d9JnkGMPQ]https://www.youtube.com/watch?v=K8d9JnkGMPQ[/video]

Så nu är mothållet på plats. Färgen tog slut. blev tvungen och renovera klippaggregatet till trädgårdstraktorn.
Jag drog på lite för lite ström när jag svetsade så det blev inte så snyggt. vet inte varför.. Järnsläpp eller nått.

Nu skall jag få till låsningen, på bordsskivan ligger låsskruvarna dom sitter i en slits i mothållet genom bordskivan och under skivan sitter den avlånga biten med hål i varje ända. Tänkte först fräsa slits i bordsskivan så allt åker med när man justerar, men jag inser att det blir en försvagning av skivan om jag tar en så lång slits som behövs.
Hur skall jag göra skruvarna är ½"x12 jag har inga gängtappar för det mina är ½"x13. Det skulle annars vara snyggt och ha flera islagsmutter från undersidan men då blir man ju på att ta M12, det blir dom inte så bra och gänga om skruvarna till M12 hur skall jag göra är det nån som har nån idé ???

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.