Hej

Jag lägger papptak på ett verandatak. Taket är ett kuverttak, 2 * 3,60, alltså med två nockar från husväggen och ut i hörnen på verandataket.

Jag har köpt underlagspapp Mataki 320 och Ytpapp klassisk.

Jag tänkte lägga både underlagspappen och ytpappen horisontellt.

På instruktionen till underlagspappen skriver de att man vid uppdragning mot vägg först drar upp pappen 20 cm och sedan monterar underbeslag av plåt. Är det helt nödvändigt med underbeslag? Ringde Mataki och de sa att plåten tar upp rörelser mellan hus och veranda.

Sedan funderar jag på om det är lämpligt sätta en trekantsregel (45*45) mellan huset och taket (och inget underbeslag). Alltså trekantslist, underlagspapp, ytpapp spikad på trekantslisten, remsa av ytpapp upp på väggen, klistrad i nederkant och spikad på väggen. Sist väggpanelen neddragen över pappen.

Hur långt avstånd bör man ha mellan väggpanelens nederkant och verandataket?

Sedan en fråga om avvattningen? Jag har hängrännor runt om. Rännan börjar vid husväggen så långt in som möjligt, men jag tror att det vatten som regnar på väggen (väster på västkusten så regnet kan blåsa in) kan rinna ner längst in mot väggen i vinkeln mellan verandan och huset. Hur får man ner det vattnet i rännan? Jag ska montera en fotplåt, kan man man vecka den på något smart sätt?

Även tacksam för andra tips.

Har sett att det är många kunniga medlemmar och hoppas på svar (och uppehåll).

• Gilla
LukasK
  • Laddar…
Ingen som vet om man brukar använda underbeslag under ytpappen?

Icopal skriver så här på sin hemsida:
"På vertikala ytor, t.ex. takkupor, ska våden dras upp minst 300 mm.
• Spika med c/c 60 mm.
• Komplettera uppdragningen med plåt-
beslag, förutom då tätskikt ska användas som yttäckning."

Betyder det att de menar att man ska ha plåtbeslag bara då man exvis har tegel? Och att det inte ska användas under ytpapp?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.