Har just rivit ett pappspänt innertak och hade bara tänkt att måla planken därunder. Men, takplanken ser värre ut med större springor mellan brädor än jag förväntat mig och rätt trist virke. Så tanken går till att pappspänna på nytt. Men eftersom jag är ensam att göra detta jobb funderar jag på hur jag kan förenkla. Tänkte då på häftpistol. Kan det funka att bara klamra upp pappen..? Naturligtvis med spikremsor som förstärkning innan klammer, men tänkte bara klamra. Skulle ju ge en hand fri att hålla papp på plats under uppsättningen. Ett annat alternativ är ju att komplettera med spik efter klamring men vore ju skönt att slippa... Vad tror ni, kan det funka..?

Sätta upp spännpapp i tak är en konst i sig. Klammer kan dock bli underdimensionerat så pappen rivs sönder. Det är nog resten som är svårare dock.

S Stefan1972 skrev:
Sätta upp spännpapp i tak är en konst i sig. Klammer kan dock bli underdimensionerat så pappen rivs sönder. Det är nog resten som är svårare dock.
Det är just risken att klammer blir för klena som oroar mig. Klokast kanske är att bara fästa upp pappen med klammer och sen säkra med spik. Ser inga större svårigheter med resten, annat än att att det vore enklare om man hade ett par händer till.. funderar på att göra en ställning som kan hålla upp pappen och fungera som extrahänder. Alternativt bara ta en bräda och lägga pappen över och skruva fast denna temporärt i taket tills man hunnit fästa papp och sen flytta vidare..?

Hur ser måtten ut på taket?

Du får det att låta så enkelt....men det är det inte. Att göra det ensam är nog ingen bra ide alls. Inte för att jag pappspänt nåt tak själv men jag tror nog att det inte bara är bara.Få upp pappen är väl en sak men sen ska det ju sitta fint och rakt och sen ska ju skarvarna göras "osynliga"

S Stefan1972 skrev:
Du får det att låta så enkelt....men det är det inte. Att göra det ensam är nog ingen bra ide alls. Inte för att jag pappspänt nåt tak själv men jag tror nog att det inte bara är bara.Få upp pappen är väl en sak men sen ska det ju sitta fint och rakt och sen ska ju skarvarna göras "osynliga"
Har pappspänt väggar och det är ju i princip samma sak, förutom att just hålla pappen på plats. Pappspänna väggar var enkelt och skoj. Räknar med att tak är besvärligare och att det kommer gå åt en del svordomar innan allt är på plats. Ser dock inga jättesvårigheter och det är ju egentligen inga konstigheter, förutom att just hålla upp pappen innan den är fäst med bara två händer tillgängliga. Kanske är lite för optimistisk men i så fall får jag vänta tills två händer till kan vara tillgängliga. Kommer göra ett försök i alla fall!

V Vardagsrum skrev:
Hur ser måtten ut på taket?
Ca 4,5x4,5 m

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.