65 838 läst ·
112 svar
66k läst
112 svar
Pappremsor bubblar sig. Måste jag köpa nytt spackel?
Ungefär lika noga...Alej skrev:
Lika noga som med tapet iaf. Väven armerar inte skarven något iom att väven sitter på ytan. Så när skivväggen bakom rör sig av temp och/eller fukt så spricker spacklet ändå och du får en lodrätt skrynkling av väven.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
http://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/215613-gipsskarvar-fasa-eller-inte.html#post1769120
skriver här hur jag gör ( i början så lät jag torka efter jag satt dit remsan men sen spacklade jag ovanpå remsan direkt...)
skriver här hur jag gör ( i början så lät jag torka efter jag satt dit remsan men sen spacklade jag ovanpå remsan direkt...)
Redigerat:
Jag som precis hade bestämt mig för att åka och köpa våtrumslim till mina pappremsor, så kommer du här Snailman och berättar hur du använder utspätt spackel... Så nu blev jag ju villrådig igen!
Jag satte ju en kort remsa (ovanför en dörr) med just utspätt spackel. Kändes som det blev bra när jag satte den, men det är ju svårt att se hur bra den faktiskt sitter i verkligheten.
Så jag tog en kniv och försökte pilla bort remsan jag precis satt dit! Det gick i stort sett inte. Fick tag på en liten hörna, men pappremsan skiktade sig i stället för att släppa från skivan. Så nu känner jag mig säker på att remsorna fastnar ordentligt med utspätt spackel!
Jag satte ju en kort remsa (ovanför en dörr) med just utspätt spackel. Kändes som det blev bra när jag satte den, men det är ju svårt att se hur bra den faktiskt sitter i verkligheten.
Så jag tog en kniv och försökte pilla bort remsan jag precis satt dit! Det gick i stort sett inte. Fick tag på en liten hörna, men pappremsan skiktade sig i stället för att släppa från skivan. Så nu känner jag mig säker på att remsorna fastnar ordentligt med utspätt spackel!
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
jag använder ju byggmax spackel (samma som mikael_l ) om jag tog outspätt spackel så lyckades jag inte pressa bort tillräckligt mycket spackel under remsan, men det gick när jag spädde spacklet. har som sagt målat väggarna inga tapeter alltså, och jag har använt samma spackel alla spackelomgångar.
Jag inser allt tydligare att *nästa gång*... måste jag testa med utspätt spackel när jag sätter mina remsor. 
Även om det, för mig, har gått bra att använda det som det är direkt från hinken så kanske det blir bättre eller går lättare om jag späder spacklet lite.
Även om det, för mig, har gått bra att använda det som det är direkt från hinken så kanske det blir bättre eller går lättare om jag späder spacklet lite.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Det kanske påverkas av vilka gipsskivor man har (alltså hur djup försänkningen i skivorna är) jag har använt gyproc gipsskivor och deras kanske är ganska grunda? med outspätt spackel var det så gott som omöjligt att klämma ut överflödigt spackel från under remsan utan att skada remsan...
Om man tex kollar på arga snickaren så är det ju en målare där som brukar visa hur hon spacklar skarvarna, och det verkar ju gå hur galant som helst (men då rekommendera hon ju ett speciellt spackel också...)
Om man tex kollar på arga snickaren så är det ju en målare där som brukar visa hur hon spacklar skarvarna, och det verkar ju gå hur galant som helst (men då rekommendera hon ju ett speciellt spackel också...)
Jag köpte remsa, spackel och gips på byggmax förra helgen. La ett lager spackel, tryckte dit pappremsan, drog över ett väldigt tunt lager spackel. Inga bubblor alls. Provade i både kallt och varmt rum med samma resultat.
Tänkte limma mina pappersremsor med våtrumslim innan jag spacklar. Behöver jag spackla igen skruvhålen som hamnar bakom remsan för att få en slät yta eller är det onödigt arbete?
En målare jag pratade med sa att det var viktigt att limma såväl utsida som insida på remsan för att den inte ska svälla och krympa ojämnt.., tankar kring det??
En målare jag pratade med sa att det var viktigt att limma såväl utsida som insida på remsan för att den inte ska svälla och krympa ojämnt.., tankar kring det??
Du ska spackla först. Både skruvhål och skarven mellan skivorna.
Sen slipar du spacklet slätt när det har torkat, och sen limmar du.
Jag har för mig att jag läste tidigare i tråden att man skulle se till att man *inte* fick lim på utsidan av remsan, men jag kan komma ihåg fel.
Sen slipar du spacklet slätt när det har torkat, och sen limmar du.
Jag har för mig att jag läste tidigare i tråden att man skulle se till att man *inte* fick lim på utsidan av remsan, men jag kan komma ihåg fel.
jag har bara limmat på en sida och har inte sett något problem av det i huset. Att man skulle limma på båda sidorna har jag aldrig hört, däremot har synpunkten framförts att man ska ha lim både på remsan och på väggen innan man sammanför dessa. Eftersom det är så förbannat kladdigt har jag inte ens försökt göra så....
Av nyfikenhet, varför försöker ni lära er att spackla in remsan när det uppenbart är så satans svårt för den som inte kan?
Tid är den enda faktor jag ser till spacklandets fördel, men ingen hemmafixare har ju så bråttom.
Tid är den enda faktor jag ser till spacklandets fördel, men ingen hemmafixare har ju så bråttom.