64 706 läst ·
112 svar
65k läst
112 svar
Pappremsor bubblar sig. Måste jag köpa nytt spackel?
Har man rätt spackel (ett skivspackel alltså) behövs det nog inte spädas ut. Men för att det ska bli enklare för mig med mitt spackel tror jag den tunnare konsistensen underlättar. Känns som det "limmar" bättre då.
Att prova sig fram är en bra idé. Men tipset då är att prova med en kort remsa och inte ett helt rum

Att prova sig fram är en bra idé. Men tipset då är att prova med en kort remsa och inte ett helt rum
Om pappremsan inte fäster ordentligt så beror det på att det inte är tillräckligt med spackel bakom. Lätt att det blir för lite, det blir alltid något släpp för mig när jag gör några skarvar och då är det bara att limma dessa områden. Övning ger färdighet 
I mina skarvar var det gott om spackel under remsorna, men av någon anledning hade inte remsorna sugit fast i spacklet. Antingen var inte spacklet tillräckligt blött, eller trycktes inte remsorna fast tillräckligt hårt, eller någon helt annan anledning.
Nja det beror väl på hur man ser det, LH medium går alldeles utmärkt o sätta remsor med. Förstår vad du menar men att säga att det är för torrt för o sätta med är att fara med osanning i mina ögon.Stefan N skrev:
Vad är vitsen med remsan? Jag gissar att det är för att minska sprickbildning när gipsskivorna rör sig? Spackel är ju helt stumt och inte särskillt starkt som dragavlastning. Det verkar smartast att limma remsan på skivan och spackla för att dölja.. Vilken funktion fyller remsan om det ligger spackel bakom?
Samma som när du limmar fast lite mer tidseffektivt.Micke64 skrev:Vad är vitsen med remsan? Jag gissar att det är för att minska sprickbildning när gipsskivorna rör sig? Spackel är ju helt stumt och inte särskillt starkt som dragavlastning. Det verkar smartast att limma remsan på skivan och spackla för att dölja.. Vilken funktion fyller remsan om det ligger spackel bakom?
Ja, riktigt spackel är det ju naturligtvis men om man jämför med skivspackel.Xlntjone skrev:
Jag uttryckte mig klumpigt 
Spackel (eller klister) och remsa ska ju så klart göra så att gipsskivorna inte rör sig när det rör sig bakom gipsskivorna. Alltså när regelverket eller OSBn bakom gipset rör sig (på grund av skillnader i luftfuktighet t ex)
Utan remsa klarar inte spacklet av att hålla emot så att gipsskivorna inte kan röra sig när det rör sig bakom gipset.
Spackel (eller klister) och remsa ska ju så klart göra så att gipsskivorna inte rör sig när det rör sig bakom gipsskivorna. Alltså när regelverket eller OSBn bakom gipset rör sig (på grund av skillnader i luftfuktighet t ex)
Utan remsa klarar inte spacklet av att hålla emot så att gipsskivorna inte kan röra sig när det rör sig bakom gipset.