64 706 läst ·
112 svar
65k läst
112 svar
Pappremsor bubblar sig. Måste jag köpa nytt spackel?
Japp, den varierande torrheten är förjävlig, den enda tillverkaren som jag har märkt håller en i princip identisk konsistens både från burk till burk, men även precis öppnad burk till burk som varit öppen i ett par timmar, det är teknos! helt j*vla outstanding om jag får prata franska! :wow:Xlntjone skrev:
Utan att påstå att glasfiberremsor är bättre, så måste jag hävda att den här tråden och alla andra trådar om hur man egentligen ska göra med pappersremsorna visar på varför jag och många med mig väljer glasfiberremsor istället. När de som hävdar att pappersremsorna är bäst ändå för denna debatt om hur man gör i all oändlighet ser jag bara problem med dem och väljer det enklare alternativet.
Vad jobbar du med?Carl_Elvis skrev:Utan att påstå att glasfiberremsor är bättre, så måste jag hävda att den här tråden och alla andra trådar om hur man egentligen ska göra med pappersremsorna visar på varför jag och många med mig väljer glasfiberremsor istället. När de som hävdar att pappersremsorna är bäst ändå för denna debatt om hur man gör i all oändlighet ser jag bara problem med dem och väljer det enklare alternativet.
Frågan om vad som är bäst, glasfiber eller papper, behöver inte ältas. Branschföreningen för kartonggipsskivor är tydlig på den punkten i sina regler för hur arbetet ska utföras. Har tyvärr glömt bort vad dom heter men någon har säkert länken tillgänglig.
Det jag har svårt att förstå är varför ni envisas med att spackla in pappremsorna när det är mycket enklare att klistra fast dom? Jag förstår att hantverkarna spacklar in dom vått i vått för det går mycket fortare, men för hemmafixaren är ju klisterväntetiden inte ett problem i praktiken.
Det jag har svårt att förstå är varför ni envisas med att spackla in pappremsorna när det är mycket enklare att klistra fast dom? Jag förstår att hantverkarna spacklar in dom vått i vått för det går mycket fortare, men för hemmafixaren är ju klisterväntetiden inte ett problem i praktiken.
Självklart stämmer det du skriver vad gäller själva tillvägagångssättet, jag blev däremot nyfiken på hur den limmade remsan stod sig i hållbarhet mot den spacklade, och blev faktiskt förvånad över vad jag hittade.MathiasS skrev:Frågan om vad som är bäst, glasfiber eller papper, behöver inte ältas. Branschföreningen för kartonggipsskivor är tydlig på den punkten i sina regler för hur arbetet ska utföras. Har tyvärr glömt bort vad dom heter men någon har säkert länken tillgänglig.
6.3.1 Första spacklingen på fog med försänkt långkant
Skarvspacklingen utförs så att försänkningen utfylls i sin
helhet. För god vidhäftning mellan remsan och spackelskiktet är det nödvändigt att detta är ca 1–1,5 mm tjockt.
Omedelbart därefter läggs skarvremsan i det våta spacklet
och trycks fast genom att spackelverktyget dras längs med
skarven så att remsan överspacklas tunt. Efter denna tunna
överspackling ska remsan vara synlig. Denna behandling
ska inte förväxlas med en ytterligare spackling vått i vått.
Tryck så hårt att eventuell luft bakom remsan pressas
bort men utan att spackelskiktets tjocklek reduceras.
Pappersremsan ska ej fuktas eller på annat sätt prepareras före monteringen. Efter fullständig torkning, vanligtvis
nästföljande dag, utförs andra spacklingen.
6.3.2 Första spacklingen på fog med skuren kant
Fogar på gipsskivor med avskurna kanter ska vara preparerade genom fasning. Fasningen ska grundas före spackling
vidYBG klass Q4. Detta för att förhindra fuktinträngning
som i sin tur kan ge upphov till en upphöjd kant längs
fogen. Första spacklingen utförs så att fasen fylls ut helt.
Efter tork och avslipning läggs remsan i vävlim (vävlimmet
ska ha en torrhalt på minst 20% enl. STB). Undvik att få lim
på remsans ovansida. Efter tork spacklas fogen erforderligt
antal gånger.
Försänkta långkanter med fogsprång överstigande toleransen kan behandlas på samma sätt som en skuren kant.
Ovanstående behandlingsgång kan även utföras på försänkta kanter då du istället vill limma remsan.
Ja då är det väl slutdiskuterat, tjänar du tid på det och är kunnig, sätt remsorna med spackel.
Är du hemmapulare och inte känner dig säker med det, fritt fram o limma remsorna!
EDIT - källa: http://www.maleriforetagarna.se/16994-YBG2009.pdf
Redigerat:
Precis så! Har förövrigt just limmat 6 skivskarvar. Busenkelt.
Men...inte snabbast. Ovanstående metod har vi ju sett beskriven i någon jotubevideo för inte så länge sedan, det gick rysligt fort (när man kan!).....
Men...inte snabbast. Ovanstående metod har vi ju sett beskriven i någon jotubevideo för inte så länge sedan, det gick rysligt fort (när man kan!).....
Rullar lim med en elementrulle på skarven. Sen sätter du remsan längst upp och rullar ut den. Trycker till den med en spackel (river även av den med den. Vänta tills limmet är torrt, spacklatlundberg skrev:
1. Fyll skarven MELLAN skivorna med spackeltlundberg skrev:
2. Ta en skräppensel, 50mm bred, pensla ut våtrumsklistret mitt över skarven
3. Lägg i remsan, tryck dit med fingarna. Har du en lämplig borste eller roller kan du använda den för att få remsan att ligga slätt, idag använde jag en fuktig handuk för att släta till remsan, det verkar också funka bra.