Snailman
jag gjorde/gör som mikael_l exakt lika allt och samma spackel...

det jag fick göra var att dra med spackelspaden på remsan så nästan allt spackel klämdes ut, annars ville remsan komma för långt ut från botten så den syntes när slutspacklingen och slipningen var klar

brukar ta i lite mer vatten i spacklet...

har målat väggarna var nåt halvår sen, inget har hänt med skarvarna har även satt pappremsa i innerhörnen inget har hänt där heller...

Redigerat:
cust3000 skrev:
Hela huset har jag använt glasfiber, inga sprickor öh.t.
7 år den äldsta renoveringen.
Jag har kanske haft tur.
Det kan ju vara nyttigt för ditt inläggs betydelse i frågan om du också berättar vad du gjorde efteråt, har du tapetserat så är nog tyvärr ingen särskilt förvånad över att det inte spruckit, har du däremot målat samtliga väggar och du inte har en enda spricka så har du väl haft en gnutta tur! :)

Krilleman
Målarna på bygget har en j*vla snits på detta med papp-remsor, dom kör med bostik-spackel. Först lite spackel i fasningen på gipskanterna. Sen trycker dom dit remsan av papp. Låter torka, sen spackling + slipning på det. = Klart

Sen att man själv inte alls är lika duktig är ju inte så konstigt. Jag har också fått remsan av papp att resa sig på något ställe. Men för att kontra skulle jag vilja se målarna helbocka en pipa kopparrör, med fem sex bockar, utan att skarva. Klart dom kan spackla, dom gör det ju varje dag!

krilleman_215 skrev:
Målarna på bygget har en j*vla snits på detta med papp-remsor, dom kör med bostik-spackel. Först lite spackel i fasningen på gipskanterna. Sen trycker dom dit remsan av papp. Låter torka, sen spackling + slipning på det. = Klart

Sen att man själv inte alls är lika duktig är ju inte så konstigt. Jag har också fått remsan av papp att resa sig på något ställe. Men för att kontra skulle jag vilja se målarna helbocka en pipa kopparrör, med fem sex bockar, utan att skarva. Klart dom kan spackla, dom gör det ju varje dag!
Skillnaden är väl att vi målare har förstånd nog att inte ge oss på saker vi inte klarar av... eller så är vi för fega för att misslyckas bara. Jag tror på första alternativet!

Haha, vi har en målare här! Berätta nu tricket - hur gör man med pappremsorna? Krilleman är ju rörkrökare så honom kan man väl inte lita på i dessa sammanhang :D

Snailman skrev:
jag gjorde/gör som mikael_l exakt lika allt och samma spackel...

det jag fick göra var att dra med spackelspaden på remsan så nästan allt spackel klämdes ut, annars ville remsan komma för långt ut från botten så den syntes när slutspacklingen och slipningen var klar

brukar ta i lite mer vatten i spacklet...

har målat väggarna var nåt halvår sen, inget har hänt med skarvarna har även satt pappremsa i innerhörnen inget har hänt där heller...
Jag är amatör och har spacklat ca 35 skarvar förra veckan så som Snailman beskriver ungefär. Jag fyller upp skarven med spackel och drar av, sätter dit remsan och trycker fast den med en spackel som är lite bredare än remsan. Trycker ganska hårt så den försänks och spacklar på ett lager till och drar av. Remsan bubblar inte, och spacklet sjunker in lite så remsan täcks av spackel innan alla lager är färdiga.

I innerhörn så limmar jag remsa med vävlim, och sen lite spackel för att släta ut kanten som blir från remsan. Försänkta innerhörn hatar jag.

Edit: Jag har även provat att sätta lite spackel i skarven utan att fylla den, och sen försöka få dit remsan och spackla över. Resultatet är att det bubblar alltid. Nä, fyll skarven, tryck fast remsan så den försänks och spackla över är ett vinnande koncept.

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Snailman
jag har inte använt försänkta innerhörn.

...men du låter det torka mellan det att remsan är ditsatt och att du spacklar över?

mexitegel skrev:
Haha, vi har en målare här! Berätta nu tricket - hur gör man med pappremsorna? Krilleman är ju rörkrökare så honom kan man väl inte lita på i dessa sammanhang :D
Oj nu blev det lite känsligt här, nästan som att be Zlatan förklara hur man spelar boll som honom va? :rolleyes:
Faktum är att jag tror problemet lekmän har är att man tror att det är svårare än vad det är, jag tror att om man är hyffsat händig, får klara instruktioner och provar en 10-15ggr så kommer det sitta sen.
Det kluriga är nog att det är ett sånt moment det inte går att göra halvbra, antingen så sitter remsan eller så skiter det sig totalt.

Har även läst vissa här som beskriver hur dom gör och när dom ska sätta remsan säger dom att dom fyller upp med "lite" spackel i skarven. Jag skulle vilja påstå att man ska fläska på rätt ordentligt, iallafall till en början innan man lär sig ungefär hur mycket som behövs.

- lägg på ca 5mm tjockt med spackel över hela skarven, jobba gärna lite med det så att det ser jämt och slätt ut, (blir lättare att dra dit remsan sen)
- sätt dit remsan (åt rätt håll, dvs, den ska "bukta" in mot gipsen)
-går bra att trycka till den lite med fingrarna innan du drar dit den
- sätt ena spackeln mot remsan ungefär mitt på väggen (håll fast med den spackeln), dra sen neråt med den andra spackeln, ganska konsekvent.
- har du gjort ett bra jobb med att dra dit remsan neråt så ska det bara vara att dra uppåt nu utan att du behöver hålla fast remsan.

Efter att det nu har torkat brukar jag köra en till färdigspackling över remsan, men är man osäker är det nog bra att man kör två gånger.

Fan jag är ju skitkass på att skriva tutorials men det där är några grejjer jag vill minnas att jag tänkte på när jag va målaryngling, nu när man är såkallat proffs går det ju utav bara farten.

Redigerat:
  • Gilla
Josjo32 och 7 till
  • Laddar…
hoppah skrev:
Fan jag är ju skitkass på att skriva tutorials men det där är några grejjer jag vill minnas att jag tänkte på när jag va målaryngling, nu när man är såkallat proffs går det ju utav bara farten.
Du får gärna länka till de produkter du använder (spackelmassa och remsa)

bobas skrev:
Du får gärna länka till de produkter du använder (spackelmassa och remsa)
Kör mest med Flugger 696 fogspackel när jag sätter remsorna.
http://gm.flugger.com/sv/PRODSIKK.DLL?PRODLIST=---SANDPL+696&SPROD=ON&GO4=Visa+utskrift

Vad gäller remsor kan jag inte tänka mig att det skulle vara någon större skillnad sålänge man inte handlar på biltema, men ska jag vara ärlig har jag svårt o se att deras remsor skulle vara såpass dåliga att det skulle märkas.

Färdigspacklingen kör jag helst med teknos medium. http://www.ac.teknos.se/?pageid=H3963
Nordsjö's medium är ganska lös, fluggers motsvarighet är ganska hård. Så det beror lite på vad man tycker känns bäst, jag väljer nordjös före fluggers alla dagar i veckan.

• Gilla
bobas
  • Laddar…
Snailman
mexitegel skrev:
...men du låter det torka mellan det att remsan är ditsatt och att du spacklar över?
ja...till nästa dag eller längre om det inte helt torrt då

Mikael_L
hoppah skrev:
Det kan ju vara nyttigt för ditt inläggs betydelse i frågan om du också berättar vad du gjorde efteråt, har du tapetserat så är nog tyvärr ingen särskilt förvånad över att det inte spruckit, har du däremot målat samtliga väggar och du inte har en enda spricka så har du väl haft en gnutta tur! :)
Ja, jag tror att jag skrev att det sen blev målade väggar.
Och ja, sprickan blev så liten att jag tror inte det märkts något om jag tapetserat istället. Men nu var detta ju garaget. ;)

I huset blev det tapeter överallt utom köket, så här är det lite svårt att veta om någon av pappersremse-skarvarna har spruckit där under, men i huset sitter det ju uteslutande pappersremsa.

hoppah skrev:
Ca 70% är målade ytor.

Skitbra, stort tack hoppah!!! :thumbup:

• Gilla
hoppah
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.