41 526 läst ·
39 svar
42k läst
39 svar
Pappersremsor under spackel som lossnar... hur åtgärda enklast?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Vissa tillverkare av remsor noterar att man INTE skall lägga dem i blöt, men jag förstår den goda tanken med din metod. Det är ju som att tapetsera med vanlig papperstapet.pyro skrev:För att ytterliggare förvirra diskussionen lite ska jag ta upp ett tips jag fick i min färgaffär angående att sätta fast remsor i spackel. Dom menade att man kunde klippa upp lagom långa remsor och sedan lägga dom i blöt tio till femton minuter innan man skulle sätta fast dom. Dom blir då lite lättare att sätta fast i spacklet utan att få luftbubblor under. Jag använde detta senast jag satte remsor och tyckte det fungerade bra. Vad branchstandarden säger om denna metod vet jag dock inte. Egentligen inte heller hur bra det håller i längden (än). Men det var iaf enkelt att få dit remsorna med denna metod.
Beror nog på fabrikat isf. På mina rullar var det tvärtom (Hornbach). Fins ett veck i mitten för att man skall kunna spackla innerhörn. Brukar framgå åt vilket håll det är tänkt man skall vika remsan och utifrån det går det att avgöra vad som är fram och bak.Snailman skrev:
Körde f.ö. Hornbach remsor direkt i lättspackel från Byggmax i vårt hus. Inga problem. Gäller att hitta en bra spackel för ändamålet. Lite tjockare stål med lite mer fjädring än bredspacklarna. Och lagom bredd.
Jajamen, det är vad jag sagt hela tiden att det fungerar alldeles utmärkt under viss förutsättningar.MathiasS skrev:
Däremot så står jag fast vid att deras rekommendation är att kan man spackla in den så är det den lösning man ska välja. Och tycker man att det är svårt att spackla in den så kan man limma den under vissa förutsättningar, lite av bra, bättre och bäst.
Kan även tänka mig att proffsen spacklar in den för att spara ett moment i arbetet då man inte behöver vänta på att limmet ska torka.
Kolla YBG och deras skrivningar/rekommendationer.Mikael_L skrev:
Du kan använda båda metoderna, men det blir lite av bra, bättre och bäst. Har du koll på underlaget med stabil stomme, dubbla skivor på väggarna, allt riktigt fastsatt, etc, så kan du säkerligen välja vilken metod som helst så länge du använder pappersremsa.
Är du osäker på underlaget kanske du ska överväga att spackla in remsan, även om det i 90% av fallen även fungerar med limmad. (ta mina siffror som exempel)
Och självklart ska du måla eller tapetsera väggen vilket ställer olika krav. Skulle jag måla blir det hängslen och livrem, dvs fungerar inspacklad lite bättre så gör det.
Men likväl om man tycker att inspacklad är krångligt och ger sämre resultat med veck/bubblor så kanske det är bättre att limma.
Jag måste säga att detta med limma eller spackla inte är en hjärtefråga direkt. Jag råkar ha gjort på ett sätt för jag trodde det var rätt och det var en metod jag hanterade. MEN, när jag nu läser YBG så ser jag inte riktigt det du ser Anders. Min tolkning är (enligt tidigare inlägg) fritt översatt till svenska:
1. YBG säger att man lika gärna kan limma remsan om man föredrar det, oavsett skarvtyp (skuren eller försänkt)
2. YBG säger att om man har springa mellan skivorna som överstiger det rekommenderade så föreslås limmad remsa.
Jag ser ingenstans något som kan tolkas som att spacklad remsa är bättre ur ett hållfasthetsperspektiv. Tvärtom enligt #2. Var får du detta med bra bättre bäst ifrån Anders? Magkänsla?
Jag tror att målare föredrar spacklad remsa för det går fortare om man gör allt i ett steg. YBG verkar säga att limmat är bäst när skarven är tveksam, men det är ju också en långsammare metod.
1. YBG säger att man lika gärna kan limma remsan om man föredrar det, oavsett skarvtyp (skuren eller försänkt)
2. YBG säger att om man har springa mellan skivorna som överstiger det rekommenderade så föreslås limmad remsa.
Jag ser ingenstans något som kan tolkas som att spacklad remsa är bättre ur ett hållfasthetsperspektiv. Tvärtom enligt #2. Var får du detta med bra bättre bäst ifrån Anders? Magkänsla?
Jag tror att målare föredrar spacklad remsa för det går fortare om man gör allt i ett steg. YBG verkar säga att limmat är bäst när skarven är tveksam, men det är ju också en långsammare metod.
I min lilla värld är det enkelt: Limma först, spackla sen - oavsett skarv. Syftet är ju att det ska sitta ihop med så lite rörelse och så bra hållfasthet som möjligt - och då brukar man limma. Jag har i alla fall inte träffat någon som tar fram spackel för att sätta ihop saker.
Nej, inte jag utan har bara återgivit det som jag fått till mig från han som har måleriverksamhet då jag själv inte arbetar med det och blev hänvisad till YBG av honom om jag ville fördjupa mig. Men som sagt gör på det sättet som ni känner er bekväma med.MathiasS skrev:
Redigerat:
Jag öppnar diskussionen igen..håller på renovera ett rum i mitt hus från 60 tal. För testa mig fram och ser resultatet har provat 2 olika metoder.. taket har papperemsa i spackel enligt standard, i stället på väggarna har jag limmat remsa med våtrumslim utan spackla skarvarna först därför jag ska sätta på väggarna en armeringsfilt (flugger 130gr)..tror ni att filten ska förstärka allt utan att jag ska få sprickor även om remsa är limmat utan fylla skarv först?just nu skarvarna ser ut ganska ok även om remsa är något försänkat i glipan mellan skivorna men inget som spackel kan inte fylla,ibland kommer ut några bubblor men jag skärar ett snitt och fyller det med limmet.. Ska grunda också väggen innan filten med speciellt foränkringsgrund..har iaf fortfarande tid för riva ut allt om ni tror att filten ska inte undvika glipor och bubblor och spräckta ytor..Tack!
Redigerat:
Klicka här för att svara