MathiasS skrev:
Jag känner mig tveksam till att man förlorar så mycket "armeringseffekt". Magkänslan säger att skarven blir ungefär lika stark som resten av gipsskivan.

Jag bor i ett gammalt hus som dessutom fyllts på med mycket nytt virke. Dvs, sämsta tänkbara förutsättningar. Jag ser inga problem med dessa remsor någonstans. Det har fungerat 100%igt.
Självklart gör du på det sätt som du känner passar dig och ditt hus.
Däremot så ska man objektivt belysa vad som är fördelar respektive nackdelar med olika lösningar om man ger råd till andra så att de själva får utgå från "sin magkänsla" vilket som de tror kommer att fungera för deras hus och göra sitt val.;)
Och som jag skrivit tidigare "finns knappast dessa problem och är obefintligt" vid vissa konstruktioner, så man bör utgå vad som är lämpligt vid varje tillfälle.

MathiasS skrev:
detta har diskuterats många gånger på forumet och en slutsats från det är att

1. Att limma pappersremsorna med våtrumsklister är en etablerad metod som är enkel att utföra för oss amatörer och omöjlig att misslyckas med.
2. Limmade remsor på detta sätt verkar inte skapa mer sprickor än andra alternativ så det finns ingen anledning att försöka spackla in remsorna vått i vått i spackel.

Men var och en gör ju förstås som den vill.
Nästan lika het debatt som den om vilken skiva som skall sitta bakom gipset. :D

Det är viktigt att limmet inte är vattenlösligt. Tapetklister funkar inte. Våtrumslim som du skriver eller extrastarkt vävlim är lämpligt.
Naturligtvis grundar/fyller man gipsskarven med skivspackel som får torka innan första lagret lim. Det är alltså skarven, inte hela den nedsänkta långsidan som skall fyllas. Risken KAN annars finnas att pappersremsan knäcks inåt i skarven när huset rör sig.

• Gilla
egge80
  • Laddar…
AndersS skrev:
Självklart gör du på det sätt som du känner passar dig och ditt hus.
Däremot så ska man objektivt belysa vad som är fördelar respektive nackdelar med olika lösningar om man ger råd till andra så att de själva får utgå från "sin magkänsla" vilket som de tror kommer att fungera för deras hus och göra sitt val.;)
Och som jag skrivit tidigare "finns knappast dessa problem och är obefintligt" vid vissa konstruktioner, så man bör utgå vad som är lämpligt vid varje tillfälle.
Anders, förklara för mig varför en ingjuten pappremsa blir avsevärt starkare än en hellimmad remsa specifikt med avseende på skjuvning?

MathiasS skrev:
Anders, förklara för mig varför en ingjuten pappremsa blir avsevärt starkare än en hellimmad remsa specifikt med avseende på skjuvning?
Kolla denna länken till YBG. Jag klipper in sidan med "Fråga&svar" där finns det förklarat under bl.a. "Får man klistra remsan över skarven".
http://www.ybg.nu/artikel.php
Och sedan finns det på andra sidor lite dokumentation över rekommendationer och under kontakt även vilka som står bakom, både gipsskivetillverkare, Måleriförbundet, etc,
Vill man fördjupa sig så kan man läsa deras föreskrifter. Det är rekommendationer men får man problem så finns något att hänvisa till.

Jag drar slutsatsen från diskussionen att det verkar vara att föredra att använda pappremsa men då först spackla tunt ett var med skivspackel och därefter limma remsan med ett vattenfast lim (typ våtrumslim) och sedan spackla som vanligt på det... rätt?

I mitt fall har de limmat med vanligt vävlim direkt på gipskivan... det fungerar alltså inte! >(

//Anders

YBG var ett bra initiativ - det känner jag inte till sedan tidigare. Precis sådan vi vill se för flera olika områden i branschen.

Så här säger YBG om att klistra:

SVAR: Vid spackling av försänkta skarvar skall remsan alltid sättas i spackel. Vi skarvar som är skurna utan försänkning kan man med fördel limma remsan efter första spacklingen. Se sidan 27 avsnitt 6.3.1 och 6.3.2.

Jag får en känsla av att limmad remsa funkar rätt bra när jag läser detta. Men, nyfiken som man är bläddrar man till sidan 27.

Här står det:

I 6.3.1 beskrivs hur man spacklar fog med försänkt kant. Här beskrivs hur remsa sätts i spackel.

Sedan läser jag i 6.3.2 som beskriver hur fogar med skuren kant hanteras. Här beskrivs hur man sätter remsa med vävlim.

Det verkar således som att försänkta kanter ska ha remsa i spackel och skurna kanter ska ha remsa i lim. :cool:

Redigerat:
...men så läser jag ännu mer i 6.3.2 och där står det:

Ovanstående behandlingsgång kan även utföras på försänkta kanter då du istället vill limma remsan.

Så om man vill går det precis lika bra att limma försänkta kanter verkar det som. Verkar denna analys korrekt?

....och när jag läser lite till så ser jag att YBG också rekommenderar limmad remsa när fogen blivit lite för bred. Det indikerar inte riktigt att detta är en sämre metod.

AndersS - vilka delar av YBG har du läst egentligen?

Jag kommer väl få äta upp dessa tre inlägg antar jag, för jag har bara läst sidan 27, men det bjuder jag på. Kanske lär vi oss något på kuppen.....:)

Jag har fått beskrivningar av en släkting hur man ska göra och varför.:)
När jag sedan frågade hur man skulle veta att man gjorde rätt hänvisade han till YBGs hemsida då han verkar inom målerinäringen och vill ha något att "hålla sig i" i vissa kunddialoger. Målaren vet ju inte hur det ser ut under skivmaterialet men kan påvisa att man följt överenskomna branschmetoder om det sedan ändå skulle bli sprickor pga av underliggande konstruktion.
Men det han också säger är att vissa remsor är rent ut sagt dåliga att arbeta med vid inspackling.
En bra remsa suger fast vid spacklet och sedan ska materialet i den resa lite på sig så att det blir som små taggar som bakas in i spacklet för att det ska bli optimalt. Skulle det sedan ändå blir sprickbildning så är det i skarven mellan spackel och skiva det ger sig, inte i den spacklade delen med remsan.
Så har jag fått det förklarat, nu har jag nog tömt mitt kunskapsförråd;)

Men håll med om att YBG säger att limmad remsa är ok och i vissa lägen tillochmed att föredra före spacklad remsa? Och att det inte var något större fel på magkänslan?

Och givet detta är ju valet av metod rätt enkelt för hemmafixaren. Det är svårt att spackla in en remsa och skitlätt att limma dit den. Synd bara att Anders07s snickare använde fel klister.

:)

Snailman
Remsan har tydligen en fram och en baksida, rullens utsida ska vara mot väggen...

Mikael_L
MathiasS skrev:
Och givet detta är ju valet av metod rätt enkelt för hemmafixaren. Det är svårt att spackla in en remsa och skitlätt att limma dit den
Nu fattar jag inte, jag tyckte ju det var skitlätt att dra fast remsan i spacklet direkt.

• Gilla
Snickis85
  • Laddar…
Det är för att du är så grymt uberhändig vilket vi andra inte är.....

För att ytterliggare förvirra diskussionen lite ska jag ta upp ett tips jag fick i min färgaffär angående att sätta fast remsor i spackel. Dom menade att man kunde klippa upp lagom långa remsor och sedan lägga dom i blöt tio till femton minuter innan man skulle sätta fast dom. Dom blir då lite lättare att sätta fast i spacklet utan att få luftbubblor under. Jag använde detta senast jag satte remsor och tyckte det fungerade bra. Vad branchstandarden säger om denna metod vet jag dock inte. Egentligen inte heller hur bra det håller i längden (än). Men det var iaf enkelt att få dit remsorna med denna metod.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.