Jag har också bråkat med pappersremsor. Mitt problem var främst att de började bukta när jag spacklade över dem lager 2 eftersom de svällde när de blöttes upp. Mitt knep blev att lägga ett lager spärrfärg över remsan och sen spackla.
(Jag skulle dock spackla på i sprickor på befintliga skivor utan försänkning, så hade inte så mycket höjd att jobba med)

• Gilla
Gamle far
  • Laddar…
H
G Gamle far skrev:
Det ska inte vara lika bra. Men finns det några tips på hur man gör med pappersremsa utan att det blir som på min första bild?
Jag använder glasfiber, lite tapetklistret så sitter, även i hörnen. Spackel, slipa med brett verktyg vilket gör att du får väggen jämn. Du kan inte bara slipa i själva ”i gropen” för då får du aldrig väggen jämn. Blir det för svårt att få det jämnt så kan renoverings tapet vara ett alternativ.

LIMMA!!

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Jag använder glasfiber, lite tapetklistret så sitter, även i hörnen. Spackel, slipa med brett verktyg vilket gör att du får väggen jämn. Du kan inte bara slipa i själva ”i gropen” för då får du aldrig väggen jämn. Blir det för svårt att få det jämnt så kan renoverings tapet vara ett alternativ.
Men om man spacklar endast gropen så borde ju väggen bli rak. Är ju så den är uppbyggd. Rent logiskt är det väl så?

H
G Gamle far skrev:
Men om man spacklar endast gropen så borde ju väggen bli rak. Är ju så den är uppbyggd. Rent logiskt är det väl så?
Ja, det kan dock vara svårt att spackla bara i gropen. Spackel krymper när det torkar. Så du får spackla och lipa flera gånger. Slipar du med ett brett verktyg så har du ett naturligt stöd från väggarna vid sidorna av gropen. Du får snart in snitsen med att spackla så att väggen blir jämn.

H HEM2121 skrev:
Spackel krymper när det torkar.
Inte gipsspackel.

G Gamle far skrev:
Skarvar i materialet är bökigt när man slipar. Om man eftersträvar att det inte skall finnas något spackel kvar utanför fördjupningen är det lätt hänt att man får det lite för djupt så att skarven syns som två stående kanter efter målning. Enligt min erfarenhet är det lättare att få det bra om man siktar på att spacklet går lite utanför fördjupningen.

A Avemo skrev:
Skarvar i materialet är bökigt när man slipar. Om man eftersträvar att det inte skall finnas något spackel kvar utanför fördjupningen är det lätt hänt att man får det lite för djupt så att skarven syns som två stående kanter efter målning. Enligt min erfarenhet är det lättare att få det bra om man siktar på att spacklet går lite utanför fördjupningen.
Om spacklat går utanför så borde det synas en kant sen väl?

• Gilla
SkruvEllerSpik?
  • Laddar…
G Gamle far skrev:
Om spacklat går utanför så borde det synas en kant sen väl?
Det beror på hur mycket det sticker ut och hur mjuka vinklar man lyckas få till. Är väggen 100% slät syns inga skarvar är ju grundförutsättningen och inte det minsta vägledande. Väggar inomhus är inte så raka som man kan tro. Men det behövs inte heller. För alla ojämnheter syns inte. Jag kan bara delge vad jag finner enklast.

H
Kolla på youtube, där finns proffs som visar hur man gör.
Jag körde med våtrumslim första gångerna och det tar extra tid men funkade bra. Nu 15 år senare så har jag vågat mig på att lägga remsan direkt i spackel och går bra efter lite övning och studier på youtube.

// Magnus

• Gilla
Gamle far
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Inte om det är väldigt tunt och inga skarpa kanter. Det måste gradas ut. Det får du automatiskt om du använder en bred slip. Googla på slipa vägg, måla. Verktyg T.ex. [länk]
Jag har en sån. Vi får se hur slutresultatet blir. Jag återkommer senare

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
9 944_Driver skrev:
Kolla på youtube, där finns proffs som visar hur man gör.
Jag körde med våtrumslim första gångerna och det tar extra tid men funkade bra. Nu 15 år senare så har jag vågat mig på att lägga remsan direkt i spackel och går bra efter lite övning och studier på youtube.

// Magnus
Kollade där. Gör som proffsen säger att man ska göra.

Ser man till första bilden så är problemet att man har slipat bort för mycket spackel.........det ska vara mer och sen ska man inte gnugga och slipa i skarven bara. Man ska slipa med svepande rörelser i sidled.

S Stefan1972 skrev:
Ser man till första bilden så är problemet att man har slipat bort för mycket spackel.........det ska vara mer och sen ska man inte gnugga och slipa i skarven bara. Man ska slipa med svepande rörelser i sidled.
Jag har en sådär bred sandpappersgrej så man kommer aldrig mer i skåran. Så pappret är utanför av någon anledning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.