Jag fattar inte hur jag kunnat göra annorlunda. Jag tryckte in remsan så gott jag kunde mot väggen efter att jag lagt spackel som man ska. Sen spackel igen osv.. Men ändå syns den. Kan man rädda det? Vad finns det för tips för att det inte ska hända igen?

• Vägg med synliga skarvar efter spackling, remsan syns genom färgen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
G Gamle far skrev:
Jag fattar inte hur jag kunnat göra annorlunda. Jag tryckte in remsan så gott jag kunde mot väggen efter att jag lagt spackel som man ska. Sen spackel igen osv.. Men ändå syns den. Kan man rädda det? Vad finns det för tips för att det inte ska hända igen?
Ska du måla eller tapetsera väggen?

H HEM2121 skrev:
Ska du måla eller tapetsera väggen?
Måla. Dock är detta där det kommer vara garderober så det kommer inte synas. Men på andra ställen där jag inte spacklat än kommer det vara öppen vägg och där kommer det synas. Vill göra det bättre där. Så vill ha tips på hur jag inte gör om samma misstag.

H
G Gamle far skrev:
Måla. Dock är detta där det kommer vara garderober så det kommer inte synas. Men på andra ställen där jag inte spacklat än kommer det vara öppen vägg och där kommer det synas. Vill göra det bättre där. Så vill ha tips på hur jag inte gör om samma misstag.
Måste du ha remsa? Spackla slipa spackla slipa tills det är jämt. Använd en bred platta för slipning. Denna länk kan hjälpa dig på vägen. https://www.dinbyggare.se/forarbete-av-vaggar-innan-malning/

H HEM2121 skrev:
Måste du ha remsa? Spackla slipa spackla slipa tills det är jämt. Använd en bred platta för slipning. Denna länk kan hjälpa dig på vägen. [länk]
Det ska vara remsa när jag läser. Det funkar ju som någon sorts armering fast för spacklet.

Chatgpt, jag vet. Men det låter ju vettigt.

• Text från en chatt om vikten av att använda papperstape mellan gipsskivor för att undvika sprickor i skarvspackel.
    Skapa konto
Redigerat:
Ber om ursäkt för en eventuellt stendum fråga, men visst har gipsskivorna försänkta kanter? Annars tror jag att det blir svårt.

• Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Ber om ursäkt för en eventuellt stendum fråga, men visst har gipsskivorna försänkta kanter? Annars tror jag att det blir svårt.
Ja då, de är försänkta 👌

En viss stor och mjuk vågighet syns inte på en målad väggyta. Så lösningen där det nu sticker fram är att lägga på mer spackel. En alternativ metod till att spackla in dem direkt är att spackla igen springan, limma remsan över och sedan spackla igen "diket" där skivorna är tunnare. Mycket mer tidskrävande och ingenting för proffsen. Men som amatör kan man ibland få ett bättre resultat på det viset.

Som föregående skriver. Fyll den lilla skarven mellan skivorna med spackel. Limma fast remsan och därefter kan du spackla på som du vill utan risk att den reser sig osv.

Så har jag gjort i hela huset. Vägg och tak.

Dr Benz Dr Benz skrev:
Som föregående skriver. Fyll den lilla skarven mellan skivorna med spackel. Limma fast remsan och därefter kan du spackla på som du vill utan risk att den reser sig osv.

Så har jag gjort i hela huset. Vägg och tak.
Men då blir det ju en utåtbukting?

Absolut inte. Du får plats med massor med spackel ovanpå. Remsan är kanske 1mm tjock och falsningen är uppskattningsvis 3-4 mm.

Alltså du limmar remsa direkt ner i försänkningen. Spacklet innan är bara den mm mellan skivorna så att det blir en jämn övergång mellan gipsen i försänkningen om du är med hur jag menar.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
D
Okej! Men om det funkar att ha remsan utan för så borde det inte vara några problem att det blir så som jag har på min bild heller då. Sen kommer det ju grundfärg och 2 lager våtrumsfärg på det. Så den färgen är matt.

Här har jag fyllt i skarvarna som jag menar. Tom lite för mkt OCH jag vet inte om det ens är nödvändigt men kändes tryggt för min del.

Sen limmas det ovanpå skarvarna. Och när det har torkat så är det bara på med spackel.

• Rum under renovering med skarvar fyllda med spackel på väggar och tak. En bygglampa står framför en vägg.
    Skapa konto
D
G Gamle far skrev:
Okej! Men om det funkar att ha remsan utan för så borde det inte vara några problem att det blir så som jag har på min bild heller då. Sen kommer det ju grundfärg och 2 lager våtrumsfärg på det. Så den färgen är matt.
Du vill armera skarvarna. Glasfibernätet duger oftast bra men skyddar inte mot kraftrörelser som går diagonalt mot rutnätet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.