G Gamle far skrev:
Okej! Men om det funkar att ha remsan utan för så borde det inte vara några problem att det blir så som jag har på min bild heller då. Sen kommer det ju grundfärg och 2 lager våtrumsfärg på det. Så den färgen är matt.
Hur menar du utanför?

Känns som vi pratar om olika saker.

Din bild säger tyvärr inte så mycket.
 
Dr Benz Dr Benz skrev:
Hur menar du utanför?

Känns som vi pratar om olika saker.

Din bild säger tyvärr inte så mycket.
Jag la lite spackel i sänkningen. Sedan tryckte jag dit pappersremsan. Sedan på med mer spackel. Sedan får det torka. Sedan slipa. Sedan mer spackel. Men då syntes vissa delar av remsan ändå.
 
D
G Gamle far skrev:
Jag la lite spackel i sänkningen. Sedan tryckte jag dit pappersremsan. Sedan på med mer spackel. Sedan får det torka. Sedan slipa. Sedan mer spackel. Men då syntes vissa delar av remsan ändå.
Glasfiberremsa nästa, som sagt.
 
D datja skrev:
Glasfiberremsa nästa, som sagt.
Det ska inte vara lika bra. Men finns det några tips på hur man gör med pappersremsa utan att det blir som på min första bild?
 
D
G Gamle far skrev:
Det ska inte vara lika bra. Men finns det några tips på hur man gör med pappersremsa utan att det blir som på min första bild?
Ja men oftast är det nog bra. T ex i vårt hus (iofs stenhus, men trä i bjälklag och inga problem med glasfiberremsor i taket). De lösvirkeshus där det rör sig mycket brukar inte räddas av pappersremsor ändå.

Mitt förslag, i all vänlighet.

Jag kände att pappersremsorna skulle bli min död.
 
G Gamle far skrev:
Men då blir det ju en utåtbukting?
Det behöver inte bli en utåtbuktning. Med målarnas metod som fungerar utmärkt för dem som kan den blir det alltid spackel mellan remsan och gipset. Problemet är att det är svårt att få precis lagom med spackel bakom. För mycket bakom så sticker den fram när man slipar vilket du sett. För lite bakom så är det risk att den lossnar. Genom att limma den på skivorna så hamnar den dikt emot skivorna i botten på avsmalningen.

Men även frånsett detta. Om du spacklar en mjuk förhöjning där remsorna sticker fram så kan man få den att inte synas. Och även om man inte får det perfekt så syns det mindre än remsorna som sticker fram. Att måla över det som det ser ut på bilden kommer ofelbart att synas genom färgen.
 
G Gamle far skrev:
Jag la lite spackel i sänkningen. Sedan tryckte jag dit pappersremsan. Sedan på med mer spackel. Sedan får det torka. Sedan slipa. Sedan mer spackel. Men då syntes vissa delar av remsan ändå.
Då är jag med. Nej du skall göra så här.

Fyll den lilla springan mellan gipsplattorna. Lite pilligt men det går om du drar den mot skarven. Nu blir det som att gipsskivorna sitter ihop men du har fortfarande kvar hela försänkningen.

Nu penslar du på limmet och trycker dit remsan. Fortfarande nere i försänkningen. Därefter kan du social på hur du vill utan att den reser sig eller sticker ut.

Har du problem nu så vänta tills du skall spackla kortändar där det inte finns någon försänkning. Där blir det ännu mer kritiskt med att få det så platt som möjligt.

Limmet i bilden.
 
  • Behållare med Bostik Wet Room-lim för våtrum, placerad på ett mörkt mönstrat golv bredvid andra byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
D datja skrev:
För mig gick det också illa med pappersremsa. Så då köpte jag sån där självhäftande armeringsnätremsa av glasfiber på rulle. Denna fungerande utan att det buktade. Och var lätt att klistra fast.

Denna metod är inte godkänd för målarna men har fungerat utmärkt i vårt hus.

[länk]
Glasfiberremsorna är tjockare än pappremsorna, så rent tekniskt är det svårare att täcka dom med spackel.
 
G Gamle far skrev:
Det ska inte vara lika bra. Men finns det några tips på hur man gör med pappersremsa utan att det blir som på min första bild?
Problemet verkar vara att du lagt på för mycket spackel innan remsan.
 
D
useless useless skrev:
Glasfiberremsorna är tjockare än pappremsorna, så rent tekniskt är det svårare att täcka dom med spackel.
Ah, men man behöver inte lägga dem i en spackelbädd så det är ändå mycket, mycket enklare. Dessutom sväller och bubblar de inte.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
useless useless skrev:
Problemet verkar vara att du lagt på för mycket spackel innan remsan.
Jag testade väldigt lite på ett annat ställe och det blev samma sak..
 
D
G Gamle far skrev:
Jag testade väldigt lite på ett annat ställe och det blev samma sak..
För vissa av oss hempulare är pappersremsan Nemesis. Har du ett trähus som rör sig mycket?
 
D datja skrev:
För vissa av oss hempulare är pappersremsan Nemesis. Har du ett trähus som rör sig mycket?
Tegelhus. 70-tal.
 
G Gamle far skrev:
Jag testade väldigt lite på ett annat ställe och det blev samma sak..
Jag tror att remsan sväller när den blir fuktig. Så antingen sticker den upp så som den gör för att spacklet låg ojämnt under den. Eller så har den veckat sig under ytan på spacklet efter att du spacklat in den. Jag vidhåller att så lite som den sticker fram på dina bilder går det hyfsat enkelt att täcka den med spackel och göra en flack vall som täcker över den. Det måste man ju ändå göra när man skall spackla skarvar där det inte är en försänkt kant.

När jag spacklat mycket har det hänt att jag fått in ett flyt och tyckt att det fungerat bra att spackla in remsan direkt. Målarna gör ju så. Så det måste vara möjligt. Men eftersom jag inte är målare och ofta misslyckas kan jag bara spekulera om orsaken. Skall jag bara spackla lite brukar jag limma remsorna. Det tar längre tid. Men de lossnar inte och de sticker inte lika lätt upp ur spacklet.
 
  • Gilla
Gamle far
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.