7 751 läst ·
46 svar
8k läst
46 svar
Pappersremsan syns hur jag än gör
Hur menar du utanför?G Gamle far skrev:
Känns som vi pratar om olika saker.
Din bild säger tyvärr inte så mycket.
Jag la lite spackel i sänkningen. Sedan tryckte jag dit pappersremsan. Sedan på med mer spackel. Sedan får det torka. Sedan slipa. Sedan mer spackel. Men då syntes vissa delar av remsan ändå.Dr Benz skrev:
Ja men oftast är det nog bra. T ex i vårt hus (iofs stenhus, men trä i bjälklag och inga problem med glasfiberremsor i taket). De lösvirkeshus där det rör sig mycket brukar inte räddas av pappersremsor ändå.G Gamle far skrev:
Mitt förslag, i all vänlighet.
Jag kände att pappersremsorna skulle bli min död.
Det behöver inte bli en utåtbuktning. Med målarnas metod som fungerar utmärkt för dem som kan den blir det alltid spackel mellan remsan och gipset. Problemet är att det är svårt att få precis lagom med spackel bakom. För mycket bakom så sticker den fram när man slipar vilket du sett. För lite bakom så är det risk att den lossnar. Genom att limma den på skivorna så hamnar den dikt emot skivorna i botten på avsmalningen.G Gamle far skrev:
Men även frånsett detta. Om du spacklar en mjuk förhöjning där remsorna sticker fram så kan man få den att inte synas. Och även om man inte får det perfekt så syns det mindre än remsorna som sticker fram. Att måla över det som det ser ut på bilden kommer ofelbart att synas genom färgen.
Då är jag med. Nej du skall göra så här.G Gamle far skrev:
Fyll den lilla springan mellan gipsplattorna. Lite pilligt men det går om du drar den mot skarven. Nu blir det som att gipsskivorna sitter ihop men du har fortfarande kvar hela försänkningen.
Nu penslar du på limmet och trycker dit remsan. Fortfarande nere i försänkningen. Därefter kan du social på hur du vill utan att den reser sig eller sticker ut.
Har du problem nu så vänta tills du skall spackla kortändar där det inte finns någon försänkning. Där blir det ännu mer kritiskt med att få det så platt som möjligt.
Limmet i bilden.
Glasfiberremsorna är tjockare än pappremsorna, så rent tekniskt är det svårare att täcka dom med spackel.D datja skrev:
Jag vet vad jag hade gjort. Glasfiber är inte alltid sämre.G Gamle far skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...rremsa-vid-skarvspackling.268830/post-2381856
Jag tror att remsan sväller när den blir fuktig. Så antingen sticker den upp så som den gör för att spacklet låg ojämnt under den. Eller så har den veckat sig under ytan på spacklet efter att du spacklat in den. Jag vidhåller att så lite som den sticker fram på dina bilder går det hyfsat enkelt att täcka den med spackel och göra en flack vall som täcker över den. Det måste man ju ändå göra när man skall spackla skarvar där det inte är en försänkt kant.G Gamle far skrev:
När jag spacklat mycket har det hänt att jag fått in ett flyt och tyckt att det fungerat bra att spackla in remsan direkt. Målarna gör ju så. Så det måste vara möjligt. Men eftersom jag inte är målare och ofta misslyckas kan jag bara spekulera om orsaken. Skall jag bara spackla lite brukar jag limma remsorna. Det tar längre tid. Men de lossnar inte och de sticker inte lika lätt upp ur spacklet.