167 655 läst ·
2 460 svar
168k läst
2,5k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Det här problemet har vi haft sedan 70-talet när sossarna började tappa sin styrkeposition. Men på den tiden hette samarbetspartnern VPK och dom höll käften och krävde inte ministerposter så länge skatterna var höga och bidragen ökade.T ToRy skrev:Well, det är fortfarande inte det som jag svarade på. Men om vi ändå tar det spåret, problemet med plastpåseskatten - och mycket annat dumt som härstammar från MP - ligger ju i att större partier måste kompromissa med mindre partiers önskemål för att över huvud taget få igenom sina egna önskemål, dvs de röstar i "mindre viktiga" frågor mot sin egen vilja för att behålla makten, få igenom sina egna viktigare frågor och för att inte tappa ansiktet. Jag är helt övertygad om att om S inte hade behövt MP:s stöd i andra frågor hade platstpåseskatten aldrig ens kommit upp på agendan.
Men som Nötegårdsgubben skriver är det svårt att få till ett bättre system än det vi har. Tyvärr.
Problemen idag är att små omogna partier med snöflingementalitet vill kliva upp bland de stora pojkarna.
Hade vi haft en högerregering hade kanske SD krävt ministerposter och krävt att "Svenskhet" skulle bli ämne i skolan med egna professurer.
Det här problemet går inte att undvika i ett proportionellt system om man inte sätter extrema krav på inträde i Riksdagen, typ minst 10% av rösterna eller liknande.
Personligen tycker jag plastpåseskatten är rätt kul, för den visar på idiotin inom MP och plågar sossarna för deras förräderi mot sina egna väljare. Inga riktiga sossar gillar juden här alliansen men Löfven valde att prioritera makten framför en ärlig politik. Nyval hade varit det ända raka men man var livrädd för att SD skulle ta ett par mandat i det fallet.
Ni som håller MP ansvariga för denna skatt, hur har ni kommit fram till den ståndpunkten? Min förståelse har hela tiden varit att detta kommit ur ett EU-direktiv, så jag hade förstått gnäll på EU, men gnäll på MP ter sig märkligare. Eller har MP dragit EU-direktivet längre än vad som behövts?
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Det är snarare MP:s glädje över skatten och det faktum att varje nyhetsrapportering talar om hur mycket pengar man förväntas få in som leder till skadeglädje över att folk nu slutar använda plastpåsar.B bakterie skrev:
Själv har jag inte använt plastpåsar på över 10 år utan sparar papperspåsar och har alltid i bilen, använder dem tills handtagen faller av eller de råkar skäras sönder. Så för mig är det ingen skillnad men det är roligt att se snopna byråkrater som inte får sina skattepengar.
Förvisso sant. Personligen hade jag gärna sett att någon regering sedan vi gick med i Eu hade haft stake nog att säga: "Nog med idiotier från EU, nu skiter vi i det här och kör vårt eget race!", och åtminstone ordnat en folkomröstning. Då hade vi sluppit mycket EU-dynga. Med det sagt, jag tror ändå att MP är de som drivit hårdast att just detta EU-direktiv ska införas även i Sverige.
Det tråkiga är ju bara att i just det här fallet har man varit smart nog att se till så att oavsett resultat skulle man kunna hävda att man lyckats. Nu har vi slutat köpa (de i stort sett miljövänliga) plastpåsarna, vilket var tanken. Hade vi fortsatt köpa plastpåsar hade pengarna flödat in, vilket så klart då hade varit tanken.A Anders_Nilsson skrev:Det är snarare MP:s glädje över skatten och det faktum att varje nyhetsrapportering talar om hur mycket pengar man förväntas få in som leder till skadeglädje över att folk nu slutar använda plastpåsar.
Själv har jag inte använt plastpåsar på över 10 år utan sparar papperspåsar och har alltid i bilen, använder dem tills handtagen faller av eller de råkar skäras sönder. Så för mig är det ingen skillnad men det är roligt att se snopna byråkrater som inte får sina skattepengar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Snälla, dra det lite kortfattat.Nötegårdsgubben skrev:
Försöker förstå vad som hänt.
Innan hade vi
biobaserade påsar av majs och sockerrör eller bionedbrytbara och kanske annat, var detta bara bluff? Dessa gjorde såklart någon slags klimatavtryck men vad är det vi har nu?
Plastpåsar för 6 kronor som går sönder innan man ens hunnit lämna butiken, fruktpåsar som i princip verkar ihoplimmade och kräver fem minuters förspel.
Vad är allt detta, dåligt och dyrt, men hjälper det miljön?
Äntligen någon som hänger med! Utvecklingen av påsar och andra artiklar utan fulplast får ännu större uppförsbacke efter detta. Tyvärr förstår få politiker detta. Ännu fler produkter importeras och mindre produktion och färre arbetstillfällen i Svärje! Snacka om Lose-lose!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Det hade uppenbarligen funnits andra sätt.direktiv 94/62/EG skrev:Artikel 4
1a. Medlemsstaterna ska vidta åtgärder för att inom sitt territorium uppnå en varaktig minskning av förbrukningen av tunna plastbärkassar.
Dessa åtgärder får bestå av nationella minskningsmål, bibehållande eller införande av ekonomiska instrument och begränsningar i fråga om utsläppande på marknaden genom undantag från artikel 18, under förutsättning att begränsningarna är proportionella och icke-diskriminerande.
Sådana åtgärder får variera på grundval av de tunna plastbärkassarnas miljöpåverkan när de återvinns eller bortskaffas, deras komposteringsegenskaper, livslängd eller specifika avsedda användningsområde.
De åtgärder som medlemsstaterna vidtar ska omfatta antingen det ena av, eller båda, följande alternativ:
a)
Ett antagande av åtgärder för att säkerställa att den årliga förbrukningsnivån inte överskrider 90 tunna plastbärkassar per person senast den 31 december 2019 respektive 40 tunna plastbärkassar per person senast den 31 december 2025, eller motsvarande mål fastställda enligt vikt. Mycket tunna plastbärkassar får undantas från de nationella förbrukningsmålen.
b)
Ett antagande av instrument för att säkerställa att tunna plastbärkassar senast den 31 december 2018 inte tillhandahålls kostnadsfritt på försäljningsställen för varor och produkter, såvida inte lika effektiva instrument införs. Mycket tunna plastbärkassar får undantas från dessa åtgärder.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Jag hörde att det i själva verket var ett förslag från L. Så jag tänkte att jag skulle kolla upp det. Googlade "liberalerna plastpåseskatt budget" och hittade omgåendeB bakterie skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen.../liberalernas-budgetmotion-2019_H6022988/html
Inget kul dokument att läsa, men ctrl+f plastpåse ger svaret. L föreslår skatt på plastpåsar.
Men, tänkte jag, det kanske är så att MP föreslog samma sak? Googlar "miljöpartiet plastpåseskatt budget" och överöses med skräpträffar där folk skäller, hånar och gnäller över att MP infört skatt på plastpåsar. Men ingen källa, så långt jag kunde se. Jag önskar att minst någon av de som hävdar att skatten är föreslagen av MP kan ge mig källa på det.
Annars kommer jag att betrakta dem som faktaresistenta MP-hatare, eller nyttiga idioter åt MP-hatare.
Och för faktaresistenta tycker jag inte det är någon ide att berätta varför det kan vara rimligt att ett litet parti har mer inflytande än ett annat två, tre eller fyra gånger så stort parti.
Lag bereds och föreslås av regeringen i Sverige. Det är regeringen kollektivt som har lagt propositionen. Ansvarig minister var Per Bolund från MP:Stefan Bengtsson skrev:
Jag hörde att det i själva verket var ett förslag från L. Så jag tänkte att jag skulle kolla upp det. Googlade "liberalerna plastpåseskatt budget" och hittade omgående
[länk]
Inget kul dokument att läsa, men ctrl+f plastpåse ger svaret. L föreslår skatt på plastpåsar.
Men, tänkte jag, det kanske är så att MP föreslog samma sak? Googlar "miljöpartiet plastpåseskatt budget" och överöses med skräpträffar där folk skäller, hånar och gnäller över att MP infört skatt på plastpåsar. Men ingen källa, så långt jag kunde se. Jag önskar att minst någon av de som hävdar att skatten är föreslagen av MP kan ge mig källa på det.
Annars kommer jag att betrakta dem som faktaresistenta MP-hatare, eller nyttiga idioter åt MP-hatare.
Och för faktaresistenta tycker jag inte det är någon ide att berätta varför det kan vara rimligt att ett litet parti har mer inflytande än ett annat två, tre eller fyra gånger så stort parti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
L sitter inte i regeringen men röstade för propositionen.