Claes Sörmland
Tokslut Tokslut skrev:
Min Lokala Ica Supermarketbutik sa sig ha tappat enbart 30% av plastpåseförsälningen när jag fråga för dryga månaden sedan. Jag hade trott tappet skulle vara större
Kanske en affär där många oplanerade inköp sker?

Tokslut Tokslut skrev:
Min Lokala Ica Supermarketbutik sa sig ha tappat enbart 30% av plastpåseförsälningen när jag fråga för dryga månaden sedan. Jag hade trott tappet skulle vara större
ICA är ju generellt en direktörsbutik där folket som kör SUV handlar. Troligen äter de även kött. Inte bra för kredden att visa sig småsnål där.

• Haha
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
ICA är ju generellt en direktörsbutik där folket som kör SUV handlar. Troligen äter de även kött. Inte bra för kredden att visa sig småsnål där.
Småsnål, var har du fått det ifrån när man tar med förgyllda Guccipåsar när man ska handla, du har nog inte besökt en lokal ICA Supermarket.
Blev också förvånad över att se hur många som småsnålt packar i billiga reklampåsar från affären, saknar helt stil och finess,

Det är klart man tar med egen påse till lilla Ica... ;)
Påse från Åre Chokladfabrik med text och logo på träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Det är klart man tar med egen påse till lilla Ica... ;)
[bild]
Jag antar att du mumsade på en flottig hamburgare gjord på hängmörad oxfile också medans du körde din SUV på väg till chokladbutiken? Åre är ju också ett sådant där stekarställe där män med privilegium samlas.

• Gilla
Fario
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jag antar att du mumsade på en flottig hamburgare gjord på hängmörad oxfile också medans du körde din SUV på väg till chokladbutiken? Åre är ju också ett sådant där stekarställe där män med privilegium samlas.
Inte enkom, vi brukar åka dit ibland och jag är inte rik, långt därifrån. Fint på sommaren där med fiske och allt möjligt.

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Jag hade gärna kört en pickup med vadarbyxor och en näve flugspön uppslängda på flaket men vi har en seat alhambra från 2014. Och jag gissar att vi precis ätit tunnbrödsrullar med rester av potatissallad, groddar och kanske en liten liten bit pepparrot.
Vi bor alltid billigt och lagar så gott som all mat själva. Ett restaurangbesök per veckas semester, förutom när vi var i Lissabon.
Utsikten över Åre från vårt boendes altan var dock i glidarklass!

Solnedgång över Åre med utsikt över ett bergslandskap och sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vet inte om jag vill störa tråden med ett inlägg efter sådan bild. Men ibland är värden grå och trist som tex när jag var uppe på Kebnekaise. 3 nyanser av grått, grå dimmig himmel, grå snö och ett grått stup.

Nu handlade väl tråden om plastpåsar...
Larmet: Efter skatten på plastpåsar – gröna avfallspåsarna används till annat, SVT
Felsorterat avfall ställer till med problem.

blackarrow blackarrow skrev:
Vet inte om jag vill störa tråden med ett inlägg efter sådan bild. Men ibland är värden grå och trist som tex när jag var uppe på Kebnekaise. 3 nyanser av grått, grå dimmig himmel, grå snö och ett grått stup.

Nu handlade väl tråden om plastpåsar...
Larmet: Efter skatten på plastpåsar – gröna avfallspåsarna används till annat, SVT
Felsorterat avfall ställer till med problem.
Men man kan ju säga att du hade det gråmysigt då :p
(Ursäkta OT)

Patrik440
Handlade i en Coopbutik I fredags som jag sällan besöker annars.
Tog en papperskasse men det var inte den där vanliga modellen utan en mindre modell utan tryck på och som kändes lite mer skörare än den vanliga.
Kostade dock 3,50..

Konstigt att papp kassarna gick upp i pris när plastpåsarna beskattades..

/P

Jobbar på på Stora Coop. Priset kan jag inte svara på. Men papperskassar har varit brist på när Online handel på willys, Ica och Coop använder papperskassar. Även att plastpåsarna blev dyrare. Vi kan ha över 80 ordrar på online handel. Om de har minst 3 kassar var. Vi är inte det största huset eller så kan tänka mig online handel i sthlm och osv gör mycket. Priset kanske ökade från leverantör.

Var och handlade idag.
Känndes slösaktigt att slänga alla små pappers påsar när man packat upp, samtidigt som jag fick köpa små plastpåsar för att dela upp saker och lägga i frysen.
Några ICA jag handlat på har fortfarande små plastpåsar, även om de kostar några ören. Men i min närhet finns bara 2 Coop, och de har slutat med påsar i plast helt, både stora och små.

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
När man nu har det "inprogrammerat" att ta med inköpskassarna som är större och mycket starkare, så reagerar man på hur opraktiska plastkassarna är och papperskassarna som risker att gå sönder när man någon enstaka gång behöver ta något sådant. Även tygpåsarna som lätt får plats i fickan vid inköp på gröna skylten är bättre. Så att göra en förändring av beteende var problemet för oss för vi är ju trots allt vanemänniskor. Från början var det att inte kasta iväg onödiga pengar på kassarna, men nu är det att det att plast/papper är så mycket sämre.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
De små fruktpapperspåsarna återanvänder vi. När vi beställer mat för avhämtning (ikväll skall jag hämta de vanliga fem kassarna) så lägger affären frukten i plastpåsar och jag packar om dem i papperspåsar.
Skall kolla om man kan be om papperspåsar när de packar.

galento
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.