mnils skrev:
Skulle man råka köpa en av dessa extrabeskattade påsar så blir man ju tvungen att kasta den i havet för det är ju faktiskt vad man betalt för. Hur jobbigt är inte det? Många har väldigt långt till havet, knappast vidare rättvist!
Med bidragsdemokraterna vid rodret ordnar det sig nog ska du se, lita på samhället.

A AndersS skrev:
Demokrati ska låta olika "viljor" få representeras utifrån hur befolkningen har röstat, så enkelt är det.:cool:
Yeah right... :rolleyes: Eller jag menar; vi har inte demokrati i den meningen i Sverige.

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Klart vi har. Det är bara att trygghetsbudskapet är trumf som gör att man kan tro att folket vill något annat än politikerna.

Mikael_L
Beställde småprylar från Solar, kolla vad många småpåsar jag fick gratis.
Kanske Solar borde ha grönsaker och frukt också i sortimentet. :thinking: :p
Flera små plastpåsar knutna med röda band innehållande olika små byggkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Beställde småprylar från Solar, kolla vad många småpåsar jag fick gratis.
Kanske Solar borde ha grönsaker och frukt också i sortimentet. :thinking: :p
[bild]
Vet inte med solar eller månar.
Men på Ahlsell ställer de ut kartonger man kan bära grejerna i istället för att slänga. Win-win.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och hade idiotin att skära sönder öllådorna på bolaget upphört så hade konsumenternas liv underlättats. Men det finns ju tejp.
Jag vill minnas att det hade ett folkhälsoperspektiv - du skulle inte uppmuntras att köpa hela lådor eftersom ökad tillgänglighet leder till ökad konsumtion.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det gör det, och i övrigt är det är lite som att vara arg på mp för avskaffandet av värnskatten. Båda sakerna var sådant folkpartiet tog med sig till bordet.
mEn deT Är föRDjäVligt ändÅÅ!!!!!??!!!

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Anders_Nilsson skrev:
Jag vill minnas att det hade ett folkhälsoperspektiv - du skulle inte uppmuntras att köpa hela lådor eftersom ökad tillgänglighet leder till ökad konsumtion.
Ja totalkonsumtionsmodellen heter den gamla förenklade franska hypotesen från 50-talet som blev till politisk propaganda och sanning i lilla provinsiella Sverige. Men korrelation är inte samma sak som kausalitet.

T ToRy skrev:
Yeah right... :rolleyes: Eller jag menar; vi har inte demokrati i den meningen i Sverige.
Jodå, sedan är det inte säkert att "olika viljor" blir genomförda, det är det som är "demokrati med ett parlamentariskt styrelsesätt".
Finns det många olika viljor och ingen av dem i majoritet så blir det som det är idag, kompromisser och kan uppfattas som ganska rörigt. Jag tar ingen ställning politiskt utan enbart konstaterar att de vi har definieras som demokrati.
Men nu blev det mycket OT och inte så mycket plastpåsar.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Klart vi har. Det är bara att trygghetsbudskapet är trumf som gör att man kan tro att folket vill något annat än politikerna.
A AndersS skrev:
Jodå, sedan är det inte säkert att "olika viljor" blir genomförda, det är det som är "demokrati med ett parlamentariskt styrelsesätt".
Finns det många olika viljor och ingen av dem i majoritet så blir det som det är idag, kompromisser och kan uppfattas som ganska rörigt. Jag tar ingen ställning politiskt utan enbart konstaterar att de vi har definieras som demokrati.
Men nu blev det mycket OT och inte så mycket plastpåsar.
Njae. Den demokrati jag menar att vi inte har är den som Anders beskrev i inlägg #1449: "Demokrati ska låta olika "viljor" få representeras utifrån hur befolkningen har röstat..."
Hade det fungerat så skulle MP med sina 4,4% inte fått igenom något alls förrän samtliga övriga riksdagspartier fått igenom sina viljor (i värsta fall, ur MP:s synvinkel). Eller, de skulle åtminstone inte fått igenom mer än en bråkdel av sina förslag utan tvingats se betydligt fler av övriga partiers förslag gå före ( i bästa fall, ur MP:s synvinkel).

Att det system vi har idag på sätt och vis är demokratiskt; jo, det kan jag motvilligt gå med på, även om det har stora brister. Men som Anders beskrev det fungerar det helt enkelt inte. Ingen kan väl tycka att 4,4% av befolkningen representerar folket i stort?

Jo, vi är farligt nära politik nu, och kanske något off topic. Men plastpåseskatten ÄR ju politik... :confused:

hsd
E El-Löken66 skrev:
Men på Ahlsell ställer de ut kartonger man kan bära grejerna i istället för att slänga. Win-win.
E El-Löken66 skrev:
Inte här,:(

E
Säg till dem.
Vill de ta livet av planeten?
Mycket praktiskt med kartonger i olika storlekar.

T ToRy skrev:
Njae. Den demokrati jag menar att vi inte har är den som Anders beskrev i inlägg #1449: "Demokrati ska låta olika "viljor" få representeras utifrån hur befolkningen har röstat..."
Hade det fungerat så skulle MP med sina 4,4% inte fått igenom något alls förrän samtliga övriga riksdagspartier fått igenom sina viljor (i värsta fall, ur MP:s synvinkel). Eller, de skulle åtminstone inte fått igenom mer än en bråkdel av sina förslag utan tvingats se betydligt fler av övriga partiers förslag gå före ( i bästa fall, ur MP:s synvinkel).

Att det system vi har idag på sätt och vis är demokratiskt; jo, det kan jag motvilligt gå med på, även om det har stora brister. Men som Anders beskrev det fungerar det helt enkelt inte. Ingen kan väl tycka att 4,4% av befolkningen representerar folket i stort?

Jo, vi är farligt nära politik nu, och kanske något off topic. Men plastpåseskatten ÄR ju politik... :confused:
Men plastpåseskatten röstades ju igenom i riksdagen av alla utom M och SD. Så att skatten är demokratiskt beslutad är det ju inget tvivel om.

Det finns mer att säga om vilka partier som borde ha större eller mindre påverkan, men jag öppnar inte det getingboet.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jag tycker ändå frågan/åsikten är rimlig. I proportionella system får småpartier ofta oproportionerligt stort inflytande om de hamnar på maktsidan. Å andra sidan ger majoritetsvalkretsar helt andra problem.

Demokrati är helt enkelt ett ofullkomligt system, eller olika varianter av ofullkomliga system. Det är förstås ingen som förespråkar diktatur istället, så det behöver man ju inte jämföra med, men även att tweaka ett demokratiskt system till något bättre är svårt. Därmed inte sagt att man inte borde försöka.

• Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Men plastpåseskatten röstades ju igenom i riksdagen av alla utom M och SD. Så att skatten är demokratiskt beslutad är det ju inget tvivel om.

Det finns mer att säga om vilka partier som borde ha större eller mindre påverkan, men jag öppnar inte det getingboet.
Well, det är fortfarande inte det som jag svarade på. Men om vi ändå tar det spåret, problemet med plastpåseskatten - och mycket annat dumt som härstammar från MP - ligger ju i att större partier måste kompromissa med mindre partiers önskemål för att över huvud taget få igenom sina egna önskemål, dvs de röstar i "mindre viktiga" frågor mot sin egen vilja för att behålla makten, få igenom sina egna viktigare frågor och för att inte tappa ansiktet. Jag är helt övertygad om att om S inte hade behövt MP:s stöd i andra frågor hade platstpåseskatten aldrig ens kommit upp på agendan.

Men som Nötegårdsgubben skriver är det svårt att få till ett bättre system än det vi har. Tyvärr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.