167 655 läst ·
2 460 svar
168k läst
2,5k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
Hobbyelektriker
· E
· 15 410 inlägg
Med bidragsdemokraterna vid rodret ordnar det sig nog ska du se, lita på samhället.mnils skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 288 inlägg
Klart vi har. Det är bara att trygghetsbudskapet är trumf som gör att man kan tro att folket vill något annat än politikerna.
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Jag vill minnas att det hade ett folkhälsoperspektiv - du skulle inte uppmuntras att köpa hela lådor eftersom ökad tillgänglighet leder till ökad konsumtion.Claes Sörmland skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Ja totalkonsumtionsmodellen heter den gamla förenklade franska hypotesen från 50-talet som blev till politisk propaganda och sanning i lilla provinsiella Sverige. Men korrelation är inte samma sak som kausalitet.A Anders_Nilsson skrev:
Jodå, sedan är det inte säkert att "olika viljor" blir genomförda, det är det som är "demokrati med ett parlamentariskt styrelsesätt".T ToRy skrev:
Finns det många olika viljor och ingen av dem i majoritet så blir det som det är idag, kompromisser och kan uppfattas som ganska rörigt. Jag tar ingen ställning politiskt utan enbart konstaterar att de vi har definieras som demokrati.
Men nu blev det mycket OT och inte så mycket plastpåsar.
Nötegårdsgubben skrev:
Njae. Den demokrati jag menar att vi inte har är den som Anders beskrev i inlägg #1449: "Demokrati ska låta olika "viljor" få representeras utifrån hur befolkningen har röstat..."A AndersS skrev:Jodå, sedan är det inte säkert att "olika viljor" blir genomförda, det är det som är "demokrati med ett parlamentariskt styrelsesätt".
Finns det många olika viljor och ingen av dem i majoritet så blir det som det är idag, kompromisser och kan uppfattas som ganska rörigt. Jag tar ingen ställning politiskt utan enbart konstaterar att de vi har definieras som demokrati.
Men nu blev det mycket OT och inte så mycket plastpåsar.
Hade det fungerat så skulle MP med sina 4,4% inte fått igenom något alls förrän samtliga övriga riksdagspartier fått igenom sina viljor (i värsta fall, ur MP:s synvinkel). Eller, de skulle åtminstone inte fått igenom mer än en bråkdel av sina förslag utan tvingats se betydligt fler av övriga partiers förslag gå före ( i bästa fall, ur MP:s synvinkel).
Att det system vi har idag på sätt och vis är demokratiskt; jo, det kan jag motvilligt gå med på, även om det har stora brister. Men som Anders beskrev det fungerar det helt enkelt inte. Ingen kan väl tycka att 4,4% av befolkningen representerar folket i stort?
Jo, vi är farligt nära politik nu, och kanske något off topic. Men plastpåseskatten ÄR ju politik...
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 167 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 167 inlägg
E El-Löken66 skrev:
Inte här,E El-Löken66 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Men plastpåseskatten röstades ju igenom i riksdagen av alla utom M och SD. Så att skatten är demokratiskt beslutad är det ju inget tvivel om.T ToRy skrev:Njae. Den demokrati jag menar att vi inte har är den som Anders beskrev i inlägg #1449: "Demokrati ska låta olika "viljor" få representeras utifrån hur befolkningen har röstat..."
Hade det fungerat så skulle MP med sina 4,4% inte fått igenom något alls förrän samtliga övriga riksdagspartier fått igenom sina viljor (i värsta fall, ur MP:s synvinkel). Eller, de skulle åtminstone inte fått igenom mer än en bråkdel av sina förslag utan tvingats se betydligt fler av övriga partiers förslag gå före ( i bästa fall, ur MP:s synvinkel).
Att det system vi har idag på sätt och vis är demokratiskt; jo, det kan jag motvilligt gå med på, även om det har stora brister. Men som Anders beskrev det fungerar det helt enkelt inte. Ingen kan väl tycka att 4,4% av befolkningen representerar folket i stort?
Jo, vi är farligt nära politik nu, och kanske något off topic. Men plastpåseskatten ÄR ju politik...![]()
Det finns mer att säga om vilka partier som borde ha större eller mindre påverkan, men jag öppnar inte det getingboet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 288 inlägg
Jag tycker ändå frågan/åsikten är rimlig. I proportionella system får småpartier ofta oproportionerligt stort inflytande om de hamnar på maktsidan. Å andra sidan ger majoritetsvalkretsar helt andra problem.
Demokrati är helt enkelt ett ofullkomligt system, eller olika varianter av ofullkomliga system. Det är förstås ingen som förespråkar diktatur istället, så det behöver man ju inte jämföra med, men även att tweaka ett demokratiskt system till något bättre är svårt. Därmed inte sagt att man inte borde försöka.
Demokrati är helt enkelt ett ofullkomligt system, eller olika varianter av ofullkomliga system. Det är förstås ingen som förespråkar diktatur istället, så det behöver man ju inte jämföra med, men även att tweaka ett demokratiskt system till något bättre är svårt. Därmed inte sagt att man inte borde försöka.
Well, det är fortfarande inte det som jag svarade på. Men om vi ändå tar det spåret, problemet med plastpåseskatten - och mycket annat dumt som härstammar från MP - ligger ju i att större partier måste kompromissa med mindre partiers önskemål för att över huvud taget få igenom sina egna önskemål, dvs de röstar i "mindre viktiga" frågor mot sin egen vilja för att behålla makten, få igenom sina egna viktigare frågor och för att inte tappa ansiktet. Jag är helt övertygad om att om S inte hade behövt MP:s stöd i andra frågor hade platstpåseskatten aldrig ens kommit upp på agendan.Stefan Bengtsson skrev:
Men som Nötegårdsgubben skriver är det svårt att få till ett bättre system än det vi har. Tyvärr.