167 653 läst ·
2 460 svar
168k läst
2,5k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
I den urbana medelklassen har denna nya skatt stort stöd. Man gillar symbolpolitik och miljöpopulism. Det handlar ju att göra de rätta moraliska valen (men utan att slippa kompromissa bort sitt eget välstånd). Det känns som att vi går i rätt riktning, som att vi straffar de onda.S Sackaros skrev:
Eftersom skatten är postmodern så kan dess genomförande heller inte ifrågasättas. Kommer inte skattepengarna in så spelar det ingen roll för att den har styrt folk till de rätta valen. Kommer skattepengarna in så traffas de onda miljlöförstörarna.
Har egentligen ingen betydelse, det är mest en vanesak att man tidigare alltid tog påse/kasse i butiken och nu inte gör det.
Inget plast kvar i vår butik utan endast papperspåsar vilket faktiskt är bra för en del grönsaker senare i kylen.
Jag har ännu inte tagit till mig självscanning, handlaren tycker jag kan vänta, men trycker ut prislapp till grönsakspåsarna då personal i kassorna inte ser vad som finns i papperspåsen om man är "duktig" och viker ihop påsen (går ju att låta den vara öppen).
Men säger som Astrid Lindgrens figur Karlsson på taket sagt om detta med påsarna ”Det är en världslig sak!”
Inget plast kvar i vår butik utan endast papperspåsar vilket faktiskt är bra för en del grönsaker senare i kylen.
Jag har ännu inte tagit till mig självscanning, handlaren tycker jag kan vänta, men trycker ut prislapp till grönsakspåsarna då personal i kassorna inte ser vad som finns i papperspåsen om man är "duktig" och viker ihop påsen (går ju att låta den vara öppen).
Men säger som Astrid Lindgrens figur Karlsson på taket sagt om detta med påsarna ”Det är en världslig sak!”
Tycker nog att sunt förnuft bör råda och att det bör finnas viss intelligens med logisk slutledningsförmåga hos vår befolkningK Klicka skrev:
Om man är osäker bör man kanske fördjupa sig lite i vad som gäller t.ex. återvinning.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 285 inlägg
Nu har jag förvisso upprepade gånger skrivit att det är ett folkpartiförslag, men att tro något annat gör en inte till något av det du med invektiv beskriver.Stefan Bengtsson skrev:
Jag hörde att det i själva verket var ett förslag från L. Så jag tänkte att jag skulle kolla upp det. Googlade "liberalerna plastpåseskatt budget" och hittade omgående
[länk]
Inget kul dokument att läsa, men ctrl+f plastpåse ger svaret. L föreslår skatt på plastpåsar.
Men, tänkte jag, det kanske är så att MP föreslog samma sak? Googlar "miljöpartiet plastpåseskatt budget" och överöses med skräpträffar där folk skäller, hånar och gnäller över att MP infört skatt på plastpåsar. Men ingen källa, så långt jag kunde se. Jag önskar att minst någon av de som hävdar att skatten är föreslagen av MP kan ge mig källa på det.
Annars kommer jag att betrakta dem som faktaresistenta MP-hatare, eller nyttiga idioter åt MP-hatare.
Och för faktaresistenta tycker jag inte det är någon ide att berätta varför det kan vara rimligt att ett litet parti har mer inflytande än ett annat två, tre eller fyra gånger så stort parti.
Se bara följande scenario framför dig:
fp: Vi vill beskatta plastpåsar because of EU och att vi gillar att topprida folk.
mp: En känslomässigt baserad miljöskatt med tvivelaktigt vetenskapligt stöd? We’re in!
Sossarna: Suck.
Småpartier blir orimligt starka så fort de stora inte bryr sig.
Läser man lite noggrannare (krävde inte mycket) ser man också att det liberalerna föreslog var att göra det dyrare att köpa bärkassar av fossilplast. Det fanns gott om möjligheter för butikerna att köpa in bärkassar av andra, miljövänliga material - och många butiker gjorde så långt innan skatten infördes - men den mattan rycktes undan under fötterna på dem när skatten inte gjorde någon skillnad mellan fossilplast och miljövänligare plast.Stefan Bengtsson skrev:
Jag hörde att det i själva verket var ett förslag från L. Så jag tänkte att jag skulle kolla upp det. Googlade "liberalerna plastpåseskatt budget" och hittade omgående
[länk]
Inget kul dokument att läsa, men ctrl+f plastpåse ger svaret. L föreslår skatt på plastpåsar.
Men, tänkte jag, det kanske är så att MP föreslog samma sak? Googlar "miljöpartiet plastpåseskatt budget" och överöses med skräpträffar där folk skäller, hånar och gnäller över att MP infört skatt på plastpåsar. Men ingen källa, så långt jag kunde se. Jag önskar att minst någon av de som hävdar att skatten är föreslagen av MP kan ge mig källa på det.
Annars kommer jag att betrakta dem som faktaresistenta MP-hatare, eller nyttiga idioter åt MP-hatare.
Och för faktaresistenta tycker jag inte det är någon ide att berätta varför det kan vara rimligt att ett litet parti har mer inflytande än ett annat två, tre eller fyra gånger så stort parti.
Och tro inget annat än att folket hos MP hoppade högt av glädje när någon annan än de själva för en gångs skull föreslog en impopulär miljöåtgärd. Det tragiska är bara att hade man hållit sig till just den formuleringen som L använde - fossilplast - så hade kanske åtgärden varit meningsfull och lett utvecklingen mot mer miljövänliga plastpåsar. Nu sket man i miljön, tog fram den breda spaden, ändrade bärkassar av fossilplast till plastbärkassar (avsedda att tillhandahållas konsumenter inom handeln för att de ska kunna packa eller bära varor.) och då blev det platt fall. Igen. Den ändringen gjordes i regeringens proposition.
Så nej, MP är inte ensamma i sin kamp för miljövidriga åtgärder, men de står definitivt högst upp på barrikaderna. Och gång på gång lyckas de klanta till i grunden goda förslag, med benägen hjälp från både S och andra partier. Jag kan lista många exempel, men tänker inte göra det för någon som är så duktig på att googla...
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Den propositionen är ju resultatet av JanuariAvtalet. Det vill säga att regeringen driver igenom skatten därför att L krävt det i utbyte mot att inte rösta mot Löfven som statsminister.Claes Sörmland skrev:
Bättre källa på att det var MP:s förslag krävs.
Jag vill klargöra att jag inte går i polemik mot dig eller nån annan, jag vill ärligt se en källa på att det var MP:s förslag.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
I det scenario du beskriver så tycker jag det ser ut som att det var L:s förslag.Nötegårdsgubben skrev:
Nu har jag förvisso upprepade gånger skrivit att det är ett folkpartiförslag, men att tro något annat gör en inte till något av det du med invektiv beskriver.
Se bara följande scenario framför dig:
fp: Vi vill beskatta plastpåsar because of EU och att vi gillar att topprida folk.
mp: En känslomässigt baserad miljöskatt med tvivelaktigt vetenskapligt stöd? We’re in!
Sossarna: Suck.
Småpartier blir orimligt starka så fort de stora inte bryr sig.
Edit: varför kallar du L för fp? Jag har inget emot det, och jag förstår vilka du menar, jag är bara nyfiken.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Jag har också läst att L föreslog skatt på påsar av fossilplast, men inte via nån källa jag kan hänvisa till. Jag gissar att den delen är sann. Men jag tror också att EU vill ha bort påsarna för att dom skräpar ner, inte för att de är miljöfarliga att tillverka.T ToRy skrev:Läser man lite noggrannare (krävde inte mycket) ser man också att det liberalerna föreslog var att göra det dyrare att köpa bärkassar av fossilplast. Det fanns gott om möjligheter för butikerna att köpa in bärkassar av andra, miljövänliga material - och många butiker gjorde så långt innan skatten infördes - men den mattan rycktes undan under fötterna på dem när skatten inte gjorde någon skillnad mellan fossilplast och miljövänligare plast.
Och tro inget annat än att folket hos MP hoppade högt av glädje när någon annan än de själva för en gångs skull föreslog en impopulär miljöåtgärd. Det tragiska är bara att hade man hållit sig till just den formuleringen som L använde - fossilplast - så hade kanske åtgärden varit meningsfull och lett utvecklingen mot mer miljövänliga plastpåsar. Nu sket man i miljön, tog fram den breda spaden, ändrade bärkassar av fossilplast till plastbärkassar (avsedda att tillhandahållas konsumenter inom handeln för att de ska kunna packa eller bära varor.) och då blev det platt fall. Igen. Den ändringen gjordes i regeringens proposition.
Så nej, MP är inte ensamma i sin kamp för miljövidriga åtgärder, men de står definitivt högst upp på barrikaderna. Och gång på gång lyckas de klanta till i grunden goda förslag, med benägen hjälp från både S och andra partier. Jag kan lista många exempel, men tänker inte göra det för någon som är så duktig på att googla...
Vill du hitta "bevis" på att det var MP som först nämnde orden "plastpåse" och "skatt" i samma mening så får du nog leta.
Men, MP är med i regeringen. Regeringen lägger propositionen. L må ha lämnat ett förslag som nämnde (fossil)plastpåsar som boven, men i propositionen dras alla plastpåsar över en kam. Då kan man ju hävda att även S var med och lade den propositionen. Jo, men då är vi tillbaka till det där med att kompromissa med små partier igen.
Att L ämnade skatten för påsar av fossilplast står att läsa i det förslag du själv länkade till. Ctrl + F + fossilplast så hittar du. Dock kunde de definitivt ha förtydligat det på fler ställen...
Men, MP är med i regeringen. Regeringen lägger propositionen. L må ha lämnat ett förslag som nämnde (fossil)plastpåsar som boven, men i propositionen dras alla plastpåsar över en kam. Då kan man ju hävda att även S var med och lade den propositionen. Jo, men då är vi tillbaka till det där med att kompromissa med små partier igen.
Att L ämnade skatten för påsar av fossilplast står att läsa i det förslag du själv länkade till. Ctrl + F + fossilplast så hittar du. Dock kunde de definitivt ha förtydligat det på fler ställen...
Skogsägare
· 23 285 inlägg
Blir lite OT, men är man född när man hade VPK. KDS och Högerpartiet, så är ju Folkpartiets namnbyte 2015 ganska nytt.
Jag slarvar just med Folkpartiet men säger ganska ofta också VPK kanske även KDS
Jag slarvar just med Folkpartiet men säger ganska ofta också VPK kanske även KDS
Skogsägare
· 23 285 inlägg