167 655 läst ·
2 460 svar
168k läst
2,5k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
Ja, förstår inte var miljövinsten är med skatten då jag och säkert många andra handlat mat i papp kassar istället och ändå köper plastpåse på rulle för sopor...
Sedan blir det så mycket pappkassar ”över” att jag en eller två gånger i veckan måste åka till miljö stationen och slänga alla papp kassar då de tar så mycket utrymme, var ligger miljö vinsten i detta??
Min övertygelse är att plastskatten endast kom till för att regeringen vill ha mer skatteintäkter
Sedan blir det så mycket pappkassar ”över” att jag en eller två gånger i veckan måste åka till miljö stationen och slänga alla papp kassar då de tar så mycket utrymme, var ligger miljö vinsten i detta??
Min övertygelse är att plastskatten endast kom till för att regeringen vill ha mer skatteintäkter
Personligen bryr jag mig inte om pris/skatt på påsarna utan det har istället blivit så mycket bekvämare att packa och hantera "flergångskassarna", speciellt att de inte riskerar att gå sönder.
Visst tog det lite tid att ändra sig och komma ihåg att ta med sig kassarna.
Använde flergångskassar för handling sedan långt innan skatten då vi handlar så mycket att plastpåsarna inte räcker till och ofta går sönder ändå. Papper likaså. Köper stora flergångskassar på ICA som passar bra i kundvagnen och bilen. Men sen har det blivit en sport att inte sponsra skatten. Så till den grad att jag avstår t.ex. köp av frukt och grönt om jag har glömt den påsen. Får bli en extra bilresa istället för 38 öre i skatt.
Detta är intressant och kommunberoende.J Jeppson skrev:
Där vi har bostaden lämnar kommunen påsar, dvs grön till det man gör biogas av och rött till övriga sopor för att bättre kunna sorteras senare.
Källsortering görs men läggs i "flergångskassar".
Vid fritidshuset har vi två behållare med åtta fack, hanterar även källsortering så inga påsar behövs.
Så efterbehovet av engångspåsarna finns inte hos oss längre och vi vill minimera användningen för att inte behöva kasta dem.
Nu kommer de vara "tvugna" att höja skatten på nåt annat för att få in de där 2 miljarderna de räknat med.fubar skrev:
J Jeppson skrev:Ja, förstår inte var miljövinsten är med skatten då jag och säkert många andra handlat mat i papp kassar istället och ändå köper plastpåse på rulle för sopor...
Samma här men jag tror att grundorsaken var ett EU-beslut om att minska användningen av plastpåsar.
Sedan att svenska sockerörspåsar som energiåtervinns på sopstationen var det bästa för miljön gör ju beslutet lite tokigt,
Fast statsbudgetens intäkter är i storleksordningen 1000 miljarder så det är lite av felräkningspengar. Värt att tänka på när våra politiker bollar med siffror som låter stora men som är högst marginella fenomen. (Till detta kommer hela kommunsektorns enorma skatteintäkter.)G GargamelSE skrev:
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Själv är jag jubelsnål och återvinner papperskassarna till de går sönder. Har alltid minst 2 stycken i varje bil. Försöker köpa alla grönsaker utan påse, sliter i och det blir lite skräp på kassabandet. Aldrig att jag frivilligt göder symbolpolitik. Enda som jag stoppar i påse (0.38 kronor styck på Lidl) är potatis för man tar så många. Alla andra grönsaker hamnar löst i korgen
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 299 inlägg
Jag har länge kört med IKEAS flergångs platskassar med dragkedja. Det är framförallt väldigt skönt att inte kassarna ramlar isär när man ställer ner dom och ifall en kasse välter i bilen ramlar inget ut.
Soppåsar på rulle, tar minst plats i skåpen
Soppåsar på rulle, tar minst plats i skåpen
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 299 inlägg
Mot nedskräpning skulle det nog ha större effekt med en avgift på takesway..
På vilket sätt hjälper en avgift? Tror knappast att gemene man blir duktigare på att ta hand om sitt skräp bara för att det kostade mer.Johannes Carlsson skrev:
Visst. Höjer man tillräckligt så kanske blir det en klassfråga. Det blir en grej för rikemansbarnen att efter krogen gå och köpa mat på donken och vaska i naturen.
Bättre då att chockhöja bötesbelopp på nedskräpning så som i Singapore. Bötfälla som fan och sen anställa massvis med lågavlönade städare så gör man en insats mot arbetslösheten också.
Varför? Målet var att minska plastpåseförbrukningen. Varför skulle det motverkas av att man erbjuder papperspåsar som alternativ.T ToRy skrev:
Skulle i.o.f.s. inte bli förvånad om du hittat någon youtube-undersökning som visar att en papperspåse motsvarar två chernobylkatastrofer i miljöförstöring, och att du minsann återanvänder plastpåsen till sopor, duschmössa och resväska
Nej, det tror inte jag heller.S Stuff skrev:
Men det kommer att finnas mindre plastpåseskräp att ta hand om eftersom det säljs betydligt mindre plastpåsar. Resultatet blir självklart mindre plastpåsar generellt, även i naturen.
Papperspåsarna är samma som ee man använder för matavfall, så tanken är att man återanvänder dom som matavfallspåseT ToRy skrev: