Ja, förstår inte var miljövinsten är med skatten då jag och säkert många andra handlat mat i papp kassar istället och ändå köper plastpåse på rulle för sopor...

Sedan blir det så mycket pappkassar ”över” att jag en eller två gånger i veckan måste åka till miljö stationen och slänga alla papp kassar då de tar så mycket utrymme, var ligger miljö vinsten i detta??

Min övertygelse är att plastskatten endast kom till för att regeringen vill ha mer skatteintäkter

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Personligen bryr jag mig inte om pris/skatt på påsarna utan det har istället blivit så mycket bekvämare att packa och hantera "flergångskassarna", speciellt att de inte riskerar att gå sönder.:D Visst tog det lite tid att ändra sig och komma ihåg att ta med sig kassarna.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Använde flergångskassar för handling sedan långt innan skatten då vi handlar så mycket att plastpåsarna inte räcker till och ofta går sönder ändå. Papper likaså. Köper stora flergångskassar på ICA som passar bra i kundvagnen och bilen. Men sen har det blivit en sport att inte sponsra skatten. Så till den grad att jag avstår t.ex. köp av frukt och grönt om jag har glömt den påsen. Får bli en extra bilresa istället för 38 öre i skatt.

• Älska
SonnyListon
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Ja, förstår inte var miljövinsten är med skatten då jag och säkert många andra handlat mat i papp kassar istället och ändå köper plastpåse på rulle för sopor...
Detta är intressant och kommunberoende.
Där vi har bostaden lämnar kommunen påsar, dvs grön till det man gör biogas av och rött till övriga sopor för att bättre kunna sorteras senare.
Källsortering görs men läggs i "flergångskassar".
Vid fritidshuset har vi två behållare med åtta fack, hanterar även källsortering så inga påsar behövs.
Så efterbehovet av engångspåsarna finns inte hos oss längre och vi vill minimera användningen för att inte behöva kasta dem.

• Gilla
Jeppson och 1 till
  • Laddar…
G
fubar fubar skrev:
Hörde på radion i morse att plastskatten inte genererade de inkomster man räknat med. Regeringen beräknade få in 2 miljarder kronor om året men på fyra månader har de bara fått in 100 miljoner.
Så prisökningen fungerar väl om tanken var att minska plasten.
Nu kommer de vara "tvugna" att höja skatten på nåt annat för att få in de där 2 miljarderna de räknat med.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:

Sedan blir det så mycket pappkassar ”över” att jag en eller två gånger i veckan måste åka till miljö stationen och slänga alla papp kassar då de tar så mycket utrymme, var ligger miljö vinsten i detta??

Min övertygelse är att plastskatten endast kom till för att regeringen vill ha mer skatteintäkter

Samma här men jag tror att grundorsaken var ett EU-beslut om att minska användningen av plastpåsar.

Sedan att svenska sockerörspåsar som energiåtervinns på sopstationen var det bästa för miljön gör ju beslutet lite tokigt,

Claes Sörmland
G GargamelSE skrev:
Nu kommer de vara "tvugna" att höja skatten på nåt annat för att få in de där 2 miljarderna de räknat med.
Fast statsbudgetens intäkter är i storleksordningen 1000 miljarder så det är lite av felräkningspengar. Värt att tänka på när våra politiker bollar med siffror som låter stora men som är högst marginella fenomen. (Till detta kommer hela kommunsektorns enorma skatteintäkter.)

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Själv är jag jubelsnål och återvinner papperskassarna till de går sönder. Har alltid minst 2 stycken i varje bil. Försöker köpa alla grönsaker utan påse, sliter i och det blir lite skräp på kassabandet. Aldrig att jag frivilligt göder symbolpolitik. Enda som jag stoppar i påse (0.38 kronor styck på Lidl) är potatis för man tar så många. Alla andra grönsaker hamnar löst i korgen

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Jag har länge kört med IKEAS flergångs platskassar med dragkedja. Det är framförallt väldigt skönt att inte kassarna ramlar isär när man ställer ner dom och ifall en kasse välter i bilen ramlar inget ut.

Soppåsar på rulle, tar minst plats i skåpen ;)

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
I alla butiker jag handlar - Hemköp, willys, ica - finns det numer frukt/grönt-påsar av papper istället för plast. Så även där försvinner ju miljönyttan all världens väg.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Mot nedskräpning skulle det nog ha större effekt med en avgift på takesway..

• Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Mot nedskräpning skulle det nog ha större effekt med en avgift på takesway..
På vilket sätt hjälper en avgift? Tror knappast att gemene man blir duktigare på att ta hand om sitt skräp bara för att det kostade mer.
Visst. Höjer man tillräckligt så kanske blir det en klassfråga. Det blir en grej för rikemansbarnen att efter krogen gå och köpa mat på donken och vaska i naturen.
Bättre då att chockhöja bötesbelopp på nedskräpning så som i Singapore. Bötfälla som fan och sen anställa massvis med lågavlönade städare så gör man en insats mot arbetslösheten också.

• Gilla
Maximarcus och 1 till
  • Laddar…
R
T ToRy skrev:
I alla butiker jag handlar - Hemköp, willys, ica - finns det numer frukt/grönt-påsar av papper istället för plast. Så även där försvinner ju miljönyttan all världens väg.
Varför? Målet var att minska plastpåseförbrukningen. Varför skulle det motverkas av att man erbjuder papperspåsar som alternativ.

Skulle i.o.f.s. inte bli förvånad om du hittat någon youtube-undersökning som visar att en papperspåse motsvarar två chernobylkatastrofer i miljöförstöring, och att du minsann återanvänder plastpåsen till sopor, duschmössa och resväska :)

• Gilla
Octavianus och 4 till
  • Laddar…
R
S Stuff skrev:
På vilket sätt hjälper en avgift? Tror knappast att gemene man blir duktigare på att ta hand om sitt skräp bara för att det kostade mer.
Nej, det tror inte jag heller.

Men det kommer att finnas mindre plastpåseskräp att ta hand om eftersom det säljs betydligt mindre plastpåsar. Resultatet blir självklart mindre plastpåsar generellt, även i naturen.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
harry73
T ToRy skrev:
Papperspåsarna är samma som ee man använder för matavfall, så tanken är att man återanvänder dom som matavfallspåse

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.