R
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det behöver du inte gå till obskyra nättroll för. Det står redan i propositionen som man införde skatten med att den är kontraproduktiv klimatmässigt.
Jag var noga med att skriva "miljö".

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ropa inte hej för tidigt. Om ett par år vet vi kanske om antalet plastpåsar som används har gått ned. Risken är ju att de beskattade plastpåsarna ersätts av konsumtion av andra icke beskattade plastpåsar.
Har svårt att tro att folk kommer köpa "svartpåsar" och ta med sig till affären. Varför inte bara skaffa påsar som kan användas flera gånger om då? Bra för miljön, klimatet, och plånboken.

Men även om en betydande del skulle göra så så tror jag fortfarande att den totala förbrukningen kommer att gå ner jämfört med att slentrianmässigt ta en eller flera i affären varje gång man handlar. Om man ändå ska ta med påsar till affären så kommer man nog i stor utsträckning ta med samma flera gånger.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tycker mig se mer färdigförpackade grönsaker sedan de började ta betalt för småpåsar. Och den plasten är tjockare och går absolut inte att återvända. Papppåsarna är ett otyg då de tar stor plats och man ser inte vad man har köpt. Betalar gärna de ca 40 öre för att slippa pappen som garanterat inte gör något annat än att gå i återvinningen.
Har inte förut tagit påse för enstaka varor utan möjligen petat ner fler i samma påse då jag självskannar.

Magnus E K
Patrik440 Patrik440 skrev:
Men, den dagen jag köper mig en påse för 7:-, kan jag ta med mig den till kusten nästa gång och slänga den i havet då?
Nej, varför slänga pengar i sjön? Sälj den på ebay/tradera/? för 6:50.

• Haha
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
BigR
Jag har aldrig haft så mycket plastpåsar som nu. Rullar med påsar i bilen, i lådorna hemma, oanvända påsar i alla jackor, fastklämda på pakethållaren, i alla väskor och ryggsäckar helt enkelt överflöd. Pappkassarna som ändå letar sig hem används till återvinningen och slängs där tillsammans med resten.

• Älska
SonnyListon
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Du menar att man införde skatten för att kunna nyanställa på miljödepartementet? Den konspirationsteorin får stå för dig :)
Nej det sa jag inte men titta hur gärna man avskaffar en skatt när den väl införts.

Trängselskatt i Göteborg infördes specifikt för att finansiera västkänken. Tror du den kommer avskaffas när länken är byggd?

Och vi lider fortfarande av kassettskatten så att dina egna bilder som du lagrar kan generera intäkter för advokaterna på cooyswede.

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R RoAd skrev:
Har svårt att tro att folk kommer köpa "svartpåsar" och ta med sig till affären.
Det behövs inga "svartpåsar", det räcker med att handel och konsumenter väljer att öka andelen plastpåsar som inte omfattas av skatten. Men vad som händer är en rent empirisk fråga. inget att tycka om. Propositionen var ju dessutom så illa utredd och underbyggd att vi inte har en aning om hur konsumenter och handel kommer att agera.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
R
A Anders_Nilsson skrev:
Nej det sa jag inte men titta hur gärna man avskaffar en skatt när den väl införts.

Trängselskatt i Göteborg infördes specifikt för att finansiera västkänken. Tror du den kommer avskaffas när länken är byggd?

Och vi lider fortfarande av kassettskatten så att dina egna bilder som du lagrar kan generera intäkter för advokaterna på cooyswede.
Jag håller gärna med dig om att man generellt nog är ovillig att avskaffa skatter och avgifter som finansierar sin egen verksamhet (om man har något att säga till om i frågan).

Men här pratar vi om en nyinförd skatt och du skrev faktiskt ordagrant att det hade "möjliggjort många välbetalda tjänster" vilket jag tolkar som att du anser att syftet var att använda pengarna för att nyanställa byråkrater och inte för att följa EU-direktiv eller värna miljön.

Du skrev dessutom det som svar på ett inlägg där jag påstod att skatten måste ha varit lyckad eftersom det påstådda syftet (att minska plastpåseförbrukningen) verkade ha uppnåtts.

Då doftar det en del konspirationsteori faktiskt.

R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det behövs inga "svartpåsar", det räcker med att handel och konsumenter väljer att öka andelen plastpåsar som inte omfattas av skatten. Men vad som händer är en rent empirisk fråga. inget att tycka om. Propositionen var ju dessutom så illa utredd och underbyggd att vi inte har en aning om hur konsumenter och handel kommer att agera.
Nej, jag håller med. Vi behöver inte spekulera i vad som händer i framtiden. Det kändes dock som om det var exakt det du gjorde, och då kände jag att jag kanske fick det också ;)

Det är ju däremot intressant att reda ut vilka alternativa plastpåsar du menar att "handel och konsumenter" ska välja. Några sådana har inte jag sett till i.a.f.

Claes Sörmland
R RoAd skrev:
Det är ju däremot intressant att reda ut vilka alternativa plastpåsar du menar att "handel och konsumenter" ska välja. Några sådana har inte jag sett till i.a.f.
Det är ju bara bärkassar som är skatteklassade. Så t ex plastpåsar på rulle och plastförpackade grönsaker är ju två icke beskattade varianter som det nu kanske köps mer av. Branschen har indikerat det. Vi får se om ett par år vad som händer.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag håller gärna med dig om att man generellt nog är ovillig att avskaffa skatter och avgifter som finansierar sin egen verksamhet (om man har något att säga till om i frågan).

Men här pratar vi om en nyinförd skatt och du skrev faktiskt ordagrant att det hade "möjliggjort många välbetalda tjänster" vilket jag tolkar som att du anser att syftet var att använda pengarna för att nyanställa byråkrater och inte för att följa EU-direktiv eller värna miljön.

Du skrev dessutom det som svar på ett inlägg där jag påstod att skatten måste ha varit lyckad eftersom det påstådda syftet (att minska plastpåseförbrukningen) verkade ha uppnåtts.

Då doftar det en del konspirationsteori faktiskt.
Nej det sa jag inre. Vad jag sa var att många byråkrater nog vädrade morgonluft och spånade idéer om utredningar i all oändlighet om vilken typ av plast som är bäst i vilket län och om plastpåsarna avger mikropartiklar. Alltså sådana där idéer som är till för sysselsättning och som kan gå under radarn. Titta bara på övriga offentliga utredningar, många konsulttimmar som genereras. När det väl tillkommit en ny skatt som genererar 2 miljarder om året kan man snika åt sig 1-10% för att bekosta offentliga utredningar och det blir en trevlig karriär. Man kan även åka jorden runt för studiebesök. Detta är ingen konspirationsteori utan följer gängse praxis. Men nu gick ju detta i stöpet.

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag var noga med att skriva "miljö".
Det var en god distinktion. Kanske hade varit ännu bättre att begränsa det till mikroplaster då det är osannolikt att just detta inte blir värre med plastpåseskatten, medan den övriga miljöpåverkan verkar bli negativ – i alla fall de delar man behagat undersöka.

Jag förstår att vi inte kommer enas, men den typen av symbolpolitik som det här i mina ögon är ett exempel på (kemikalieskatten är ett annat) luktar konsumtionshat förklätt till miljöpolitik. Vilket eroderar förtroendet för politikernas uppsåt i frågan.

• Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
Detta är en lång tråd och jag har inte läst allt.

Det som drev på plastpåseskatten är ett EU beslut om minskning av antalet plastpåsar. Så även om det var våra politiker som drev igenom det ligger det högre beslut bakom:

https://www.europarl.europa.eu/news...andningen-av-plastpasar-for-att-skydda-miljon

Samma gäller även varför E85 kommer kosta 20 kr litern efter nyår. Det är ett EU beslut om straffbeskattning av drivmedel som görs råvaror som odlas på mark som kan användas för livsmedel. HVO100 diesel kommer också kosta runt 20 kr litern

Båda besluten är hål i huvudet.

• Gilla
  • Wow
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
CityGross i kungens kurva stockholm kör vidare med plastpåsar.
De har även papperspåsar i olika storlekar i både brunt och vitt utförande.

G
N Nyikåk skrev:
De har även papperspåsar i olika storlekar i både brunt och vitt utförande.
Inte vad jag sett. Har bara sett rullar på rullar på rullar av prasslig asdåliga "plast"-påsar

De ligger i hyllor vid diskarna och mellan lök och potatis, så kolla under midjehöjd.

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.