167 655 läst ·
2 460 svar
168k läst
2,5k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Uppenbarligen gitter inte flertalet av oss göra sådant, utan vi blir underkastade politikens nycker. Och svär över enfalden.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
Eller så har de börjat handla maten online, då de kommer i pappkassar både om man hämtar färdigplockat eller får det utkört. (Du kan ju kolla och se om det sitter en klisterlapp på dem)Claes Sörmland skrev:
Jag har iaf helt slutat köpa plastkassar genom att vara bättre på att ta med mig tygkassar eller ryggsäck.
Varför inte påsar i bilen som du använder flera gånger. Har kört med det i två år, visst glömde man den första månaden innan rutinen satt i ryggmärgen och sedan årsskiftet kör jag med tygpåsar på bolaget.G GargamelSE skrev:
Vilket som är bäst för miljö vet jag inte men vill minimera slit och släng.
Papperspåsen fungerar bättre än väntat att bära hem varorna i. Saknar mest plastpåsen på scootern, bagagekroken är inte optimal för papperskassen.
Visst är det tråkigt att papperskassen ger större CO2 avtryck men detta är ändå symbolpolitik som saknar reell betydelse.
Visst är det tråkigt att papperskassen ger större CO2 avtryck men detta är ändå symbolpolitik som saknar reell betydelse.
Håller inte med, tror jag har förstört 5-6 papperspåsar i handtaget så jag fått bära påsen i famnen istället, inte optimalt när man handlar med småbarn.. Detta hände aldrig med plastpåsararna.Ulltand skrev:
Jag tror de rymmer mer men tål inte hela den vikten, Man får inte överfylla bara för att det går!H Husägaren87 skrev:
Och påsar jag använder rymmer ca 1, 5 papperspåse och ca 2 plastpåsar, hur länge de sedan håller vet jag inte bara att de nu är 2 år. Finns ju flera varianter och man behöver inte fylla om man inte orkar (är ju beroende av vad man köpt).
Så jag svarar ju inte på trådens fråga utifrån att jag tillämpar tredje altetnativ.
Tygpåse på bolaget är smidigt, bara att vika ihop och stoppa i fickan, ligger också i ett urymme i bilen.
Så jag svarar ju inte på trådens fråga utifrån att jag tillämpar tredje altetnativ.
Tygpåse på bolaget är smidigt, bara att vika ihop och stoppa i fickan, ligger också i ett urymme i bilen.
Plastpåsarna använder jag tills de pajjar. tygpåsar måste du använda upp emot 20.000 gånger för att få samma avtryck i miljön som EN plastpåse (som vi har i sverige, nästan ingen plast i dem). Papperspåse upp emot 7 gånger per 1 plastpåse.A AndersS skrev:
En plastpåse spricker inte helt om det skulle gå hål nånstans, en papperspåse gör ju sönder helt vid minsta spricka i väggarna.H Husägaren87 skrev:
Ständigt denna siffra om att tygpåsen skall användas 20000 gånger för att motsvara en plastpåse.
Det finns många tolkningar av den danska undersökningen.
För det första gäller det ekologisk bomull. ”Vanlig” bomull skall användas 7000 gånger enligt den undersökningen.
Sedan får man titta på vilka parametrar som använts. Som exempel har man använt en tygpåse som är några liter mindre än plastpåsen. Det gör att det går åt två tygpåsar per plastpåse i undersökningen. Sedan har man utgått från den styrkan som plastpåsen har, tygpåsen är starkare och kan då lastas fler gånger ergo håller längre Men det tar man inte hänsyn till. Osv osv.
Jag vet att det gjorts en annan undersökning där man använt lite andra mätvärden och då kommer fram till att tygpåsen behöver användas 37 gånger för att motsvara en plastpåse. JAG vet inte. Men var försiktiga med att använda siffror rakt av...
Det finns många tolkningar av den danska undersökningen.
För det första gäller det ekologisk bomull. ”Vanlig” bomull skall användas 7000 gånger enligt den undersökningen.
Sedan får man titta på vilka parametrar som använts. Som exempel har man använt en tygpåse som är några liter mindre än plastpåsen. Det gör att det går åt två tygpåsar per plastpåse i undersökningen. Sedan har man utgått från den styrkan som plastpåsen har, tygpåsen är starkare och kan då lastas fler gånger ergo håller längre Men det tar man inte hänsyn till. Osv osv.
Jag vet att det gjorts en annan undersökning där man använt lite andra mätvärden och då kommer fram till att tygpåsen behöver användas 37 gånger för att motsvara en plastpåse. JAG vet inte. Men var försiktiga med att använda siffror rakt av...
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 614 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 614 inlägg
Och hur många gånger måste tygpåsen användas om man syr den själv av gamla trasiga kläder som annars skulle slängas? (Går ju åt lite tråd och eventuellt el i och för sig.)
En slutsats blir även att om nytillverkat tyg är så förskräckligt så är folk som köper onödigt mycket kläder de värsta miljöbovarna av alla, värre än de som kör sin suv 100 meter för att posta ett vykort.
En slutsats blir även att om nytillverkat tyg är så förskräckligt så är folk som köper onödigt mycket kläder de värsta miljöbovarna av alla, värre än de som kör sin suv 100 meter för att posta ett vykort.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Det är den typen av fråga som rimligen borde gå att läsa om i proppen för införandet av plastpåseskatten. Det gör det va? Låt oss titta!
Prop. 2019/20:47 Skatt på plastbärkassar.
Och se det gör de faktiskt, i avsnitt 6.5.2 (alla jurister som baxnar över en hänvisning till annat än sidnummer: skärp er!):
Prop. 2019/20:47 Skatt på plastbärkassar.
Och se det gör de faktiskt, i avsnitt 6.5.2 (alla jurister som baxnar över en hänvisning till annat än sidnummer: skärp er!):
Regeringens miljöarbete har alltså beträffande sådana som mig varit kontraproduktivt, det gör mer skada än nytta. Beträffande dem som nu använder flergångspåsar kan finnas en liten positiv effekt om de använder påsen ofta nog. Men handen på hjärtat, ni som använder tygpåsar och slikt, hade ni inte gjort det ändå?Stefan Löfven och Per Bolund skrev:I regeringsuppdraget om minskad förbrukning av plastbärkassar jämför Naturvårdsverket miljöpåverkan från olika typer av bärkassar. Där konstateras att pappersbärkassar kräver högre energi- och vattenförbrukning än en plastbärkasse och att utsläppen från transporter är högre för pappersbärkassar då de väger mer och upptar större volym. Flergångskassar har en avsevärt högre miljöpåverkan än engångskassar och de behöver därför användas betydligt fler gånger för att väga upp sin miljöpåverkan. Naturvårdsverket skriver att en bomullskasse ska användas mellan 130–400 gånger, en kasse av s.k. non-woven polypropen 10–30 gånger och en kasse i återvunnen polyester minst 10 gånger för att väga upp sin miljöpåverkan.
Jag tror nog jag skrivit förut om hur vi gör.
Men här kommer det igen:
Vi använder sådana där kraftiga plastpåsar varav hälften är rätt slitna. Vi har ett par i bilen men när vi handlar tar vi den bunt som ligger i ”skrubben”.
Vi använder dem också för att packa saker när vi reser. Smutstvätt, lakan när så krävs, vadarbyxor mm
Nu handlar vi oftast online och då blir det lite väl många papperskassar. Men vi använder dem för återvinningen. Vi har plastbackar där vi sätter kassarna i och när de fylls (sex personer i hushållet) lyfter vi ut dem i bilen och sätter en ny kasse i lådan.
Vi har också sådana där tygkassar i jobbväskorna, sådana man fått i olika sammanhang. Det är praktiskt när man behöver handla något när man kliver av bussen sen fredagkväll.
En sådan där klassisk ”domuskasse” ser jag inte ofta. De är nästan som de gamla drickabackarna man förvarar LP-skivor i...
Jag tycker att det blivit vackrare att köpa frukt och grönt sedan man började med papperspåsar. Och hållbarheten är bättre. Dessa påsar återanvänder vi också till viss del.
Men här kommer det igen:
Vi använder sådana där kraftiga plastpåsar varav hälften är rätt slitna. Vi har ett par i bilen men när vi handlar tar vi den bunt som ligger i ”skrubben”.
Vi använder dem också för att packa saker när vi reser. Smutstvätt, lakan när så krävs, vadarbyxor mm
Nu handlar vi oftast online och då blir det lite väl många papperskassar. Men vi använder dem för återvinningen. Vi har plastbackar där vi sätter kassarna i och när de fylls (sex personer i hushållet) lyfter vi ut dem i bilen och sätter en ny kasse i lådan.
Vi har också sådana där tygkassar i jobbväskorna, sådana man fått i olika sammanhang. Det är praktiskt när man behöver handla något när man kliver av bussen sen fredagkväll.
En sådan där klassisk ”domuskasse” ser jag inte ofta. De är nästan som de gamla drickabackarna man förvarar LP-skivor i...
Jag tycker att det blivit vackrare att köpa frukt och grönt sedan man började med papperspåsar. Och hållbarheten är bättre. Dessa påsar återanvänder vi också till viss del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hörde på radion i morse att plastskatten inte genererade de inkomster man räknat med. Regeringen beräknade få in 2 miljarder kronor om året men på fyra månader har de bara fått in 100 miljoner.
Så prisökningen fungerar väl om tanken var att minska plasten.
Så prisökningen fungerar väl om tanken var att minska plasten.
Det är fantastisk politik det här, den är helt oberoende av verkligheten. Den sanna postmoderna politiken!fubar skrev:
Har regeringen räknat fel så att skatten inte kommer in så fungerar skatten bättre än väntat. Har man istället räknat fel åt andra hållet och det kommer in för mycket pengar så fungerar också skatten eftersom "polluter pays". Verkligheten kan inte ens stå i vägen för detta mästerverk i policy!
Detta visar vägen, inga fler onödiga uträkningar och statsbudgetar. F r o m nu jobbar vi bara med postmodern beskattning!