Handyman 1 skrev:
Tja,4% partiet med 5/22 ministerposter:confused:
lät iaf nöjda trots allt..
Och det partiet håller sossemupparna hårt i

harry73
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu har vi facit
Nu fanns det inte så mycket facit i artikeln, bara att plastpåseanvändningen har minskat reellt och det var ju meningen

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
harry73 harry73 skrev:
Nu fanns det inte så mycket facit i artikeln, bara att plastpåseanvändningen har minskat reellt och det var ju meningen
Jo. Läs igen.

harry73
Nu menar kritiker att den kan ha gjort mer skada än nytta för miljön.
Inget facit, bara en osäker gissning

Och klirret i statskassan ser ut att bli betydligt mindre än regeringen räknat med.
Det är facit och innebär att plastpåseanvändningen minskade (=positiv)

Men att det säljs färre beskattade plastkassar behöver inte nödvändigtvis vara bra för miljön. Pär Bygdeson, vd för branschorganisationen Livsmedelshandlarna, menar att det kan ha blivit tvärt om.
Ingent facit, men en åsikt från en lobbyist.

Plast, papper eller kanske tyg? Frågan om vilken kasse som är minst skadlig för miljön har varit aktuell länge, men har inget glasklart svar.
Inget facit heller och varit uppe i tråden för länge sen

Första tiden drog plastpåseskatten in runt 25 miljoner kronor i månaden till statskassan. Men enligt siffror som SVT fått ut från Skatteverket halverades intäkten i augusti till 10,3 miljoner. Regeringens prognos – att skatten bara i år skulle dra in 2,1 miljarder – ser ut att slå fel rejält.
Facit men positiv

• Gilla
  • Wow
bakterie och 4 till
  • Laddar…
Man kan ju också fråga sig om corona påverkat den allmänna handeln och därmed behovet av plastkassar?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Tja,4% partiet med 5/22 ministerposter:confused:
lät iaf nöjda trots allt..
Fast folkpartiet sitter väl inte i regeringen?? :thinking:

• Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Man kan ju också fråga sig om corona påverkat den allmänna handeln och därmed behovet av plastkassar?
Nej. Folk är fan mer i vägen än innan nästan. Ville bara köra över alla som gick i vägen för min kundvagn.
Folk kan hålla sig hemma om de inte har en lista och skrivit listan utifrån hur affären ser ut.
Annars kan de vänta till en timme innan stägning.
(ironi, jag körde inte över någon men de var ivägen =)

Claes Sörmland
harry73 harry73 skrev:
Inget facit, bara en osäker gissning

Det är facit och innebär att plastpåseanvändningen minskade (=positiv)

Ingent facit, men en åsikt från en lobbyist.

Inget facit heller och varit uppe i tråden för länge sen

Facit men positiv
Haha!

Så utvecklingen ger inte ett facit men det ger ett samtidigt ett facit men det spelar ingen roll för du gillar utvecklingen.

Min poäng var inte semantisk.

Claes Sörmland
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja alla är hemma så handeln går som tåget. Men plastpåseskatten ligger så provocerande högt att folk köper papperskassar och plastpåse på rulle istället.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Mats-S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast folkpartiet sitter väl inte i regeringen??
Dom hade nog önskat det, just nu är dom endast en tyst JA-sägare tillsammans med det andra JA-stöd-partiet, tillkomna för att säga NEJ till ett "något större" parti :)

För övrigt använder jag endast medhavd kasse, varken plast eller papper.

Jag köper papperspåsar att bära varor i och soppåsar att slänga skräp i och svär över pompösa politiker som ägnar sig åt symbolpolitik.

Misstänker att plastpåseskattens upphovsmän i folkpartiet och påhejare i miljöpartiet skrattar och skrockar åt sådana som mig som inte förstår det högre syftet.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag köper papperspåsar att bära varor i och soppåsar att slänga skräp i och svär över pompösa politiker som ägnar sig åt symbolpolitik.
Du är nog inte ensam. Soprummet är plötsligt fullt av papperspåsar i pappersinsamlingen, tydligen har mina grannar numera ett överskott av papperspåsar...

G
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du är nog inte ensam. Soprummet är plötsligt fullt av papperspåsar i pappersinsamlingen, tydligen har mina grannar numera ett överskott av papperspåsar...
Jag kör vidare på mina 3000+ plastpåsar jag köpte innan skatten. :D

• Gilla
  • Haha
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Jag kör vidare på mina 3000+ plastpåsar jag köpte innan skatten. :D
Varför kom jag inte på det dock.. Störigt, har sjukt många papperspåsar som inte används till något. Oftast brukar jag komma ihåg mina flergångspåsar, men måste nu köpa soppåsar på rulle :rolleyes:

G
H Husägaren87 skrev:
Varför kom jag inte på det dock.. Störigt, har sjukt många papperspåsar som inte används till något. Oftast brukar jag komma ihåg mina flergångspåsar, men måste nu köpa soppåsar på rulle :rolleyes:
Betalade runt kronan st för påsarna, och de lär nog räcka ett par decenier :D

Jag har lärt mig att "alltid" ha en påse med påsar i bagaget och ta med mig ett par st in i affären.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.