167 655 läst ·
2 460 svar
168k läst
2,5k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
Husägare
· Härnösand
· 35 inlägg
Förmodligen samma problem vi har i våran butik. Brist på papperskassar. Så det finns inte i alla storlekar.john68 skrev:
Jag hade eg inga problem med att plastkassarna blev dyrare då jag ändå har bättre användning för de i papp då jag lägger i träspill å eldar.
Men då tar Coop på hemorten bort de mindre och har bara de större..... inte så Smart om man ska ha typ 7 saker.
Alternativet med flergångs muppkassar som man antingen inte har lagt ut i bilen igen eller glömmer att ta med in måste vara djävulens påfund...plus att man då ser ut som nån som bryr sig. Typ de där med uppvikta jeans, rutig skjorta och skägg![]()
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Jag tror att det beklagliga med den här typen av enmansutredare är att utredaren inte tror eller tycker just någonting i sak. Det är en lagstiftningsteknisk utredning där resultatet redan är bestämt på förhand. Det enda den opolitiske tjänstemannen (den utredande domaren) har att göra är att föreslå en lagstiftning som gör det som de politiska beställarna vill att den ska göra.Claes Sörmland skrev:
Det är förstås bra att lagfarna domare hjälper till att se till att vi får relativt välskrivna lagar, men vi luras av ordet utredning att tro att utredaren föreslår att något ska göras, när uppdraget egentligen mer eller mindre är begränsat till hur lagtexten ska utformas.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 168 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 168 inlägg
ÄhhClaes Sörmland skrev:
Det är människor som tror på centralplanering. De tror att deras lilla tankevärld är stor nog för att begripa vad som händer ute i det komplexa ekonomiska ekosystemet och att de kan styra det med kirurgisk precision. Förr så trodde de på 5-årsplaner, detaljerade lagar och dekret. Men när empirin visade att det bara leder till ekonomiskt elände så bytte de fot till punktskatter och subventioner.
I den här lilla enmansutredningen tror juristen som skrev den tydligen på att en ny bransch för disktjänster ska utvecklas. Hela Sverige ska fyllas av lastbilar som kör smutsigt porslin från snabbmatställena till centrala diskanläggningar och sen tillbaka igen. Jag tvivlar på att han får rätt, en verksamhet som kräver stora investeringar i form av kostsamma diskanläggningar och lastbilar samt anställd personal (med lastbilskort!) som ska jobba hela dagarna med tunga lyft. Det blir en väldigt dyr lösning i en redan idag pressad bransch. Om man ska tänka på miljöaspekten så förstår jag heller inte hur detta upplägg kan vara vettigt.
Alla matvagnar får väl ha diskmaskiner, har för mig att det finns krav på toalett och tvättmöjligheter
Har sett glassvagnar med vatten och avlopp anslutet
Det vore bara bra att strama åt hygienkraven, det ska inte vara skillnader på försäljningsställen
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 871 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 871 inlägg
Vem ska betala för det? Kan kunderna bära de högre priserna? Lätt att tycka när någon annan drabbas av kostnaderna.hsd skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 168 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 168 inlägg
Betala det !
När priserna ligger lika för de som säljer glass i godkända lokaler och gubben som har en vagn på torget
Kan gubben inte greja hygien utan att höja priset så är det lika bra han lägger ner
Har Du haft någon magsjuka eller salmonella??
När priserna ligger lika för de som säljer glass i godkända lokaler och gubben som har en vagn på torget
Kan gubben inte greja hygien utan att höja priset så är det lika bra han lägger ner
Har Du haft någon magsjuka eller salmonella??
Redigerat:
Jag har fått matförgiftning flera gånger och alla gånger har det varit på restauranger (oftast med bufféer). Man slarvar ofta med hygienen runt grönsaker. Hygien handlar inte så mycket om vilka bakterier och virus som finns, det handlar om hur de får möjlighet att växa till (bakterier) och överleva (virus).hsd skrev:
En stor anledning till att vi har så mycket allergier och astma idag är att vi inte får i oss tillräckligt med skit pga överdriven hygien. Detta märks också med Covid-19 där det verkar som om de som haft en förkylningscorona är bättre skyddade.
Rätt åtgärder är det som krävs, varmkorvgubbens mat är med största sannolikhet OK att äta så länge som vattnet är tillräckligt varmt. Glassen I kiosken också, bara de har tillräcklig ruljans och förvarar mejeriprodukterna tillräckligt kallt.
Sedan gillar jag inte tanken på att man skall använda sina egna muggar ändå...
Äh, vem behöver matvagnar i alla fall? Typiskt marknadsmisslyckande. Det serveras bättre mat på restaurang. Bra ett regeringen sätter ned foten i denna fråga.hsd skrev:
Jag håller med. Men det som är lite annorlunda med denna enmansutredning är dock att juristen inte håller sig till juridiken utan har frestats att göra prediktioner om hur lagen påverkar marknaden. Det är ju därför den har ett visst underhållningsvärde, det är som ett projektarbete på högstadiet.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att det beklagliga med den här typen av enmansutredare är att utredaren inte tror eller tycker just någonting i sak. Det är en lagstiftningsteknisk utredning där resultatet redan är bestämt på förhand. Det enda den opolitiske tjänstemannen (den utredande domaren) har att göra är att föreslå en lagstiftning som gör det som de politiska beställarna vill att den ska göra.
Det är förstås bra att lagfarna domare hjälper till att se till att vi får relativt välskrivna lagar, men vi luras av ordet utredning att tro att utredaren föreslår att något ska göras, när uppdraget egentligen mer eller mindre är begränsat till hur lagtexten ska utformas.
Denna siffra dyker t ex upp i utredningen som dels en prediktion om vad lagen ger för effekter och ibland som ett hypotetiskt scenario (man växlar fram och tillbaka).
Men dessa 25% verkar vara fria fantasier som cirkulerar bland Naturvårdsverkets personal. Någon som hittar referensen till denna siffra? Har man faktiskt någon vetenskaplig peer-reviewad modell eller empiriska data som stödjer denna prediktion?
Den hör tabellen är också ett exempel på samma sjuka:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Det är väl där vi alltid är och varit. När de gissade fel på tobaksskatten för 15–20 år sedan fick vi en cigarettsmugglingsvåg exempelvis. Och nu lär vi som sagt få se mer aluminiumburkar och färre papp-och-plast-muggar. Skönt att de i alla fall erkänner det.
Sen förstår jag att de vill minska petroleumbaserade produkter till konsumenter. De behöver ju oljan att elda med när kärnkraften ska läggas ner.
Sen förstår jag att de vill minska petroleumbaserade produkter till konsumenter. De behöver ju oljan att elda med när kärnkraften ska läggas ner.
Nu har vi facit.
Fullständigt misslyckande när symbolpolitisk plastpåseskatt infördes. Regeringens prognoser för skatteintäkter visade sig vara ogrundade gissningar. Forskarna som borde ha suttit i den statliga offentliga utredningen för att bereda denna fråga men aldrig tillfrågades sågar modellen:
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/skatten-pa-plaspasar-sa-har-det-gatt
Fullständigt misslyckande när symbolpolitisk plastpåseskatt infördes. Regeringens prognoser för skatteintäkter visade sig vara ogrundade gissningar. Forskarna som borde ha suttit i den statliga offentliga utredningen för att bereda denna fråga men aldrig tillfrågades sågar modellen:
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/skatten-pa-plaspasar-sa-har-det-gatt