167 627 läst ·
2 460 svar
168k läst
2,5k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
En lite OT sidodiskussion kanske, men det handlar ju i slutändan också om plaståtervinning... Vilka är egentligen fördelarna/anledningarna till att man har skruvkork på mjölkförpackningarna? Under min uppväxt hade man 1-litersförpackningar där man rev eller klippte bort ett hörn. Vad är problemet med den förpackningen egentligen som motiverar att man istället blandar plast och papper och gör det omöjligt att källsortera?
Vissa 1,5-litersförpackningar kan jag hålla med om är svåra att öppna ibland om man inte är normalfingerfärdig.
Vissa 1,5-litersförpackningar kan jag hålla med om är svåra att öppna ibland om man inte är normalfingerfärdig.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Fördelen med skruvkork på mjölkförpackningarna är att en öppnad förpackningen faktiskt sluter tätt och håller flera dagar längre. Efter att man började med skruvkorkarna kan jag inte komma på att jag nån gång har behövt hälla bort mjölk som blivit dålig.
Ett problem är som jag skrivit att vissa har svårt att hantera dessa förpackningar. Jag har ingen direkt uppfattning om hur stort det problemet är eller hur väl skruvlocken löser problemen.useless skrev:
F Finndjävel skrev:
Beror det bara på korken eller finns det andra faktorer? Jag minns inte att man slängde mjölk särskillt ofta förut, men det beror kanske mer på konsumtionsvanorna.
Det skulle vara intressant att se hur mycket det minskade spillet i så fall vägs upp av den ökade miljöbelastningen från förpackningen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Den släkting det gällde kunde inte längre klippa i så tjock kartong heller, alldeles för svaga händer.Alfredo skrev:
Enligt Arla handlar det om att folk vill ha lätt återförslutningsbara kartonger.useless skrev:
En lite OT sidodiskussion kanske, men det handlar ju i slutändan också om plaståtervinning... Vilka är egentligen fördelarna/anledningarna till att man har skruvkork på mjölkförpackningarna? Under min uppväxt hade man 1-litersförpackningar där man rev eller klippte bort ett hörn. Vad är problemet med den förpackningen egentligen som motiverar att man istället blandar plast och papper och gör det omöjligt att källsortera?
Ja, enligt Arla själva är det tydligen kunderna som efterfrågar skruvkorken. Men läser man trådar på deras kundforum som handlar om plastkorkarna så finns det ingen som tycker att dom behövs...
https://konsumentkontakt.arla.se/org/arla/posts/forpackningar/
"Mejerijätten Arla har bytt till samma typ av förpackning för all sin enlitersmjölk eftersom de uppger att 70 procent av mjölkdrickarna efterfrågar det. Samtidigt erkänner de att den ökade mängden plast innebär att klimatpåverkan från själva förpackningen blir 30 procent större."
https://konsumentkontakt.arla.se/org/arla/posts/forpackningar/
"Mejerijätten Arla har bytt till samma typ av förpackning för all sin enlitersmjölk eftersom de uppger att 70 procent av mjölkdrickarna efterfrågar det. Samtidigt erkänner de att den ökade mängden plast innebär att klimatpåverkan från själva förpackningen blir 30 procent större."
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Fast skruvkork eller inte, teknikerna inom förpackningarna går framåt hela tiden och förr tillbaks kanske det skulle ha varit omotiverat dyrt att ha plastkork på allting. Idag är det antagligen en försumbar merkostnad och påverkar inte särskilt mycket om nu inte alla skulle börja slänga förpackningen i havet då..........Det är ändå en bra funktion även om man kan tycka att det säkert går lika bra utan.
Nu är det inte bara korken som är plast i en mjölkförpackningRkarlsson skrev:
Jag menade inte att saxen skulle klippa något utan att "tångdelen" (räfflade halvrunda gripytan) av saxen skulle hjälpa till att skruva upp korken. Men naturligtvis hjälper det inte alla.BirgitS skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Antagligen beror det delvis på konsumtionsvanorna, men jag upplever nog att mjölk håller betydligt längre nuförtiden.useless skrev:
Vart är påsarna så dåliga.Alfredo skrev:
Japp, idag köper vi istället rullar med halvt odugliga soppåsar som garanterat används enbart en gång och då ofta två och två för att fungera.
Ja, jag vet att de är tunnare och kräver mindre resurser än en "riktig" plastkasse men lite tokigt känns det trots allt.
Och för min del har "påsdebatten" inte påverkat ett smack utan det är enbart priset som får mig att köpa färre kassar så den styrningen fungerar i alla fall på mig.
Jag köper det billigaste påsarna Ica basic på rulle.
25påsar för 5-6kr dom klarar gott och väl vara en soppåse så länge man inte fyller med plastförpackning är med vassa kanter förstådd men det hör inte till brännbart