167 653 läst ·
2 460 svar
168k läst
2,5k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
Staten får in nära en halv miljon årligen pga. min inkomst, så nog fan ska det finns en liten kaka kvar i nått hörn, men "vad fan får jag för det" är nått som kommer från mitten av rummetT TheGame skrev:
Läs det jag skrev igen så inser du varför man blir "tvungen" att skölja yoghurtförpackningar eller valfri annan vara som gärna ger ifrån sig nått efter några dagar. Eller så går man till soptunnorna varje kväll, inget jag vill göra. + Säger inte att jag är bäst på nått sett åt nått håll
Jaja men det är inte så stor "arbetsinsats".Tokslut skrev:
Staten får in nära en halv miljon årligen pga. min inkomst, så nog fan ska det finns en liten kaka kvar i nått hörn, men "vad fan får jag för det" är nått som kommer från mitten av rummet
Läs det jag skrev igen så inser du varför man blir "tvungen" att skölja yoghurtförpackningar eller valfri annan vara som gärna ger ifrån sig nått efter några dagar. Eller så går man till soptunnorna varje kväll, inget jag vill göra. + Säger inte att jag är bäst på nått sett åt nått håll
Jag vet inte vad annat jag ska säga.
För mig och jag gissar många andra är det ett icke-problem.
Men som sagt det handlade om påsar i tråden.
Jag gav ett tips att köpa sina soppåsar på rulle ist för att känna sig tvingade att betala överpriset det kommer bli på affärernas kassar för att använda dom som soppåsar.
Hobbyelektriker
· E
· 15 401 inlägg
Hade det varit det hade jag suttit i finkan för länge sen. Sorterar bort glas och plåt men kan det brinna går det i sopen.Magnus E K skrev:
Orkar inte läsa hela men är det verkligen FÖRBJUDET att slänga kladdiga yoghurtförpackningar i hushållsavfallet (som skickas till lokala värmeverket) istället för att slösa vatten och tid på att diska ur och lägga i förpackningsinsamlingen (som de flesta inte ens förstår bara är till för just förpackningar)?
Läste lite och den där är ju bitvis helt obegriplig och verkar motsäga sig själv, exempel:
"24 c § Den som har returpapper som inte är hushållsavfall ska sortera ut returpapperet från annat avfall och lämna returpapperet till [...]"
"24 d § Den som har använt en tidning som blivit hushållsavfall ska sortera ut returpapperet från annat avfall och lämna returpapperet till ett insamlingssystem som har tillstånd [...]"
Så om man har slut på dasspapper och använder DN istället måste man utföra "separation" efteråt?
Där vi har sommarstuga har 500 fritidshus fått 1 extra 125L sopkärl av plast så vi under de 3-4 veckor om året vi är där kan sortera ut matavfall.
Mitt fritidshusområde är inte ensamt....
Snacka om absurt.
Mitt fritidshusområde är inte ensamt....
Snacka om absurt.
Hobbyelektriker
· E
· 15 401 inlägg
Man kanske skulle börja tillverka soptunnor?
Vad händer med plastkorken som sitter på alla mjölkförpackningar mm idag ??
Det kanske vore mer miljönytta att skippa den, och återgår till rivfliken, som dessutom minskar svinnet på innehåll. Själv genererar jag nog 10-12 sådana korkar i veckan, och de innehåller nog mer plast än den soppåse jag använder per vecka.
Fast då får de ju inte in nån skatt på saken.
Det kanske vore mer miljönytta att skippa den, och återgår till rivfliken, som dessutom minskar svinnet på innehåll. Själv genererar jag nog 10-12 sådana korkar i veckan, och de innehåller nog mer plast än den soppåse jag använder per vecka.
Hobbyelektriker
· E
· 15 401 inlägg
Fördelen med korken är att mjölken håller längre, mindre svinn.
Det finns en viss typ av människor som vill att hela världen ska vara perfekt innan de vill ändra sig själv till det bättre.
Inte behöva vara sparsammare med plastpåsar sålänge det finns andra plastföremål som kanske är överflödiga.
Textilpåsar skulle vara så mycket sämre än plast, ändå klär de sig inte i en gammal sopsäck.
Sopsortering är inget för dom sålänge det finns påhittade eller gamla exempel, där återvinningen inte gick helt rätt till.
Listan kann göras hur länge som helst.
Inte behöva vara sparsammare med plastpåsar sålänge det finns andra plastföremål som kanske är överflödiga.
Textilpåsar skulle vara så mycket sämre än plast, ändå klär de sig inte i en gammal sopsäck.
Sopsortering är inget för dom sålänge det finns påhittade eller gamla exempel, där återvinningen inte gick helt rätt till.
Bara för att du inte bryr dig hur mycket än politikerna hunsar med dig om än de ena eller andra inkl. skattetryck. Men de är väl så Svensken ser ut och politikerna har lärt sig. Det hittar på skatt efter skatt. Men håll dig mitt i fårskocken och stick för fasiken inte ut, det gillar inte jantelagen..harry73 skrev:
Det finns en viss typ av människor som vill att hela världen ska vara perfekt innan de vill ändra sig själv till det bättre.
Ocj någon tidigare i tråden sa att deras "Icakasse" inte va någe vidare. Det är min lokala ICA-butik som har ordenlig påse som även är nedbrytbar. Har stött på sämre ICApåse i andra butiker
Det är på gång med helt plastfria korkar så du kan vara lugn. Är av bioetanol och lär komma på alla korkar om ett tag. Tetra Pak har utvecklat en helt svanenmärkt "mjölkförpackning" där även insidan av förpackningen är helt utan plast.Isakare skrev:
Vad händer med plastkorken som sitter på alla mjölkförpackningar mm idag ??
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 167 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 167 inlägg
Jag kommer ihåg när plastkassarna kom, de var såå mycket bättre än papperskassar, dessutom skulle brytas ner i naturen om de blev liggandes...., å hållbarare dvs. de skulle bära mer vikt utan att gå sönder
Jag använder oftast nån form av påse typ Biltema som man kan använda många år och har gjort så i några år, sopsorterar bättre än de flesta (inbillar jag mig) vi har en dynlåda på farstun med tidningar, kartonger, plast, metall och glas sorterat, den behöver tömmas minst 1gång i veckan.
Har även papppåse inne för komposterbart, det grå kärlet är nästan aldrig ens halvfullt vid tömning.
Ändå retar jag mig nåt fruktansvärt på Sveriges försök att rädda världen.
Dök i Turkiet i höstas, plockade då upp all plast jag såg på botten, dykguiderna tittade på mig och undrade vad jag var för tok med fulla fickorna i dykvästen med plastskräp, då livnär dom sig på dykning...
Egypten, där hänger det minst en årsförbrukning av plast för en svensk familj på en vägstrecka av kanske 1km, inte en jävel plockar bort det utan det blåser väl i havet eller ut i öknen
Har även papppåse inne för komposterbart, det grå kärlet är nästan aldrig ens halvfullt vid tömning.
Dök i Turkiet i höstas, plockade då upp all plast jag såg på botten, dykguiderna tittade på mig och undrade vad jag var för tok med fulla fickorna i dykvästen med plastskräp, då livnär dom sig på dykning...
Egypten, där hänger det minst en årsförbrukning av plast för en svensk familj på en vägstrecka av kanske 1km, inte en jävel plockar bort det utan det blåser väl i havet eller ut i öknen
I Turkiet och Egypten skulle nog alla påsa försvinna från vägrenar och stränder bara de införde en skatt på plastpåsar.....nino skrev:
Jag använder oftast nån form av påse typ Biltema som man kan använda många år och har gjort så i några år, sopsorterar bättre än de flesta (inbillar jag mig) vi har en dynlåda på farstun med tidningar, kartonger, plast, metall och glas sorterat, den behöver tömmas minst 1gång i veckan.