F fribygg skrev:
Det brukar finnas kartonger efter kassan om man varken har med eller vill köpa påse.
Det var inte ett svar på frågan.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det var inte ett svar på frågan.
Det var kanske inte det svar du önskade (eller inte svar från den du önskar?) men likafullt brukar det finnas gratis kartonger efter kassan på bolaget så man behöver inte varken plast eller papperspåse när man handlar vilket trots allt är trådens ämne..

• Gilla
JPTS och 2 till
  • Laddar…
Eller tycker du bara att vi som inte har med oss egna påsar till affären är oviktiga och gott kan finna oss i monopolets nycker?
Handlaren får väl tillhandahålla kassar om handlaren så behagar oavsett? Om du är viktig eller inte lär inte vara väsentligt varken för Systembolaget eller för trådens fråga om man använder plast eller papperspåse när man handlar.

hsd
F fribygg skrev:
Det var kanske inte det svar du önskade (eller inte svar från den du önskar?) men likafullt brukar det finnas gratis kartonger efter kassan på bolaget så man behöver inte varken plast eller papperspåse när man handlar vilket trots allt är trådens ämne..
Dessutom brukar det bli så pass mycket att man tar kundvagnen till bilen 🙄

• Haha
Snigla och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Mitt konstaterande var att det faktum att Systemet bara tillhandahåller en på alla sätt sämre variant av engångspåse än innan plastpåseskatten är en sorts godhetssignalering som är stötande.

Det påverkas inte av att man kan ta en kartong istället.
F fribygg skrev:
Handlaren får väl tillhandahålla kassar om handlaren så behagar oavsett?
Det hade jag hållit med om ifall det varit en fri marknad. Nu är det ett monopol och då blir det tydligt att valet kan göras helt oberoende av om vad kunderna efterfrågar.

Att man inte ens kan välja en bättre engångspåse än papper sticker ut hos Systembolaget. Det är inte så att man hittar en mataffär som fortfarande bara har papperspåsar för att skatten konkurrerat ut alternativet (och nej, om någon lokal hipsterslaktare eller gårdsbutik minsann också bara tillhandahåller papperspåsar så stjälper det inte resonemanget).
Bart Bart skrev:
Den påse jag länkar till är bra. Betydligt bättre än de gamla plastpåsarna.
Det står dig fritt att tycka. För egen del är jag inte intresserad av att åka runt med specialpåsar just för systemet, och jag tror rent generellt att sådana används så lite att de inte heller är bättre ur sitt huvudsyfte – miljöskälet alltså.

Jag konstaterar bara att monopolet är provocerande i vad de tillhandahåller för alternativ.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
På bolaget tar man kartonger och kundvagnen till bilen. Så verkar alla göra på mitt bolag...

Claes Sörmland
Ja man får anpassa sig efter det misslyckade statliga monopolets nycker. De är så dåliga.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
På bolaget tar man kartonger och kundvagnen till bilen. Så verkar alla göra på mitt bolag...
Och? Jag känner till minst två bolag som ligger på gågator och har tyvärr inte heller med mig mynt eller speciella plastbitar för att få loss bolagets kundvagnar.

Det är ett företag som av uppenbara skäl har dålig service (de låter väl inte ungdomar identifiera sig med Freja eller Bank-ID heller om jag minns rätt).

Nu förstår jag att ni är några som anser att detta monopolföretag är värt att försvara, och därför skyddar deras dåliga service oavsett, men min avsikt var faktiskt bara att påtala deras uselhet i just plast/-papperspåsefrågan.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Och? Jag känner till minst två bolag som ligger på gågator och har tyvärr inte heller med mig mynt eller speciella plastbitar för att få loss bolagets kundvagnar.

Det är ett företag som av uppenbara skäl har dålig service (de låter väl inte ungdomar identifiera sig med Freja eller Bank-ID heller om jag minns rätt).

Nu förstår jag att ni är några som anser att detta monopolföretag är värt att försvara, och därför skyddar deras dåliga service oavsett, men min avsikt var faktiskt bara att påtala deras uselhet i just plast/-papperspåsefrågan.
Det är ju då väldigt tur att de har förträfflig service på vin/öl/sprit vilket i det stora hela är väldigt mycket viktigare. Kan inte ens själv avgöra att jag tänkt på huruvida plastpåsar finns kvar eller inte. Så länge de inte är gratis är jag snål nog att ta en kartong, den står i alla fall bättre i bakluckan så man inte får någon flaska som lagt sig mot luckan när man öppnar.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är väl just det där. Att de återkommande misslyckas med logistik och lagerhållningen också. Återkommande slut på det man vill köpa, man får välja det som råkar finnas i lager efter den inkompetenta organisationens nycker.

• Älska
MultiMan
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Det är ju då väldigt tur att de har förträfflig service på vin/öl/sprit vilket i det stora hela är väldigt mycket viktigare.
Nåja. Jag skulle hellre se en ordning där vin inte var sorterat på land och pris och där man kunde köpa en kall flaska champagne, men jag förstår att det inte är det du menar. De är förstås oerhört mycket bättre än de var innan vi gick med i EU och de tvingades på ett större utbud, därom är jag enig.

Vad det nu har i en tråd om bärkassar och moralism/nudging att göra.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl just det där. Att de återkommande misslyckas med logistik och lagerhållningen också. Återkommande slut på det man vill köpa, man får välja det som råkar finnas i lager efter den inkompetenta organisationens nycker.
Nu bor jag ju i storstan men endast under Classic Car Week i Rättvik har jag någonsin kommit in på ett bolag och tyckt att det såg utplockat ut på hyllorna. Vad är det du så nödgad måste ha så att inte likvärdiga alternativ inte funnits? Vill för övrigt påstå att chanserna att du återfinner precis det du önskar knappast skulle vara högre om monopolet släpptes.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Jag som mera är en öl/whisky-person drabbas återkommande av att man flyttar runt produkterna i hyllorna vilket leder till en förvirring i min strukturerade inköpsväg bland hyllorna.
Än värre när man bytt från flaska till burk t.ex. Oppigården och nu pågår det för "Innes&Gunn", då har jag vissa likheter med en städrobot som irrar fram och tillbaka när något ändrats i dess avbildning av rummet.

Redigerat:
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TypRätt skrev:
Nu bor jag ju i storstan men endast under Classic Car Week i Rättvik har jag någonsin kommit in på ett bolag och tyckt att det såg utplockat ut på hyllorna.
Nåja, före helgerna brukar det vara rätt utplockat i Stockholms innerstad. Nere i Nyköping är det mer regel än undantag att det är slut.

T TypRätt skrev:
Vad är det du så nödgad måste ha så att inte likvärdiga alternativ inte funnits?
"Likvärdiga varor"?

Det går alltså bra att ha ett rött vin, ett vitt, ett rosé, ett med bubblor och så en lager, en ale, en IPA och så ett par sorters typ av starksprit. Nja, jag tycker inte det duger 2026.

T TypRätt skrev:
Vill för övrigt påstå att chanserna att du återfinner precis det du önskar knappast skulle vara högre om monopolet släpptes.
Det tror jag definitivt. Jag har ju själv upplevt det när jag bodde i Tyskland, det fungerar nästan i alla andra länder. Du vet det där med fri marknad som tenderar att fungera så mycket bättre än monopol inom livsmedelssektorn. Det finns inga element av naturligt monopol som gör att det statliga alkoholmonopolet skulle vara motiverat av det skälet, som t ex eldistribution eller kommunalt VA.

• Älska
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tänker hoppa in här för att emfatiskt hålla med!

Senaste 10 åren har jag aldrig kunnat gå in på mitt bolag och köpa allt det jag vill ha, alltid något som är slut på hyllan. Senaste 5 åren finns en hel del varor inte att beställa heller (såsom olika sorter pastis och limoncello). Jag har därför till stor del tvingats att handla från utlandet. Bättre service, större sortiment.

Något som gjorde mig riktigt förbannad senast var att svenska Agitators produkter är borttagna från mitt bolags hyllor. Inte en enda sort finns att köpa. Att de först tog bort Rye Rye var illa nog. Helt obegripligt att ett svenskt monopol inte ens kan tillhandahålla svensktillverkad sprit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.