Snigla Snigla skrev:
Dagens lunch häromkring ligger på mellan 115 (pizzeriorna) och 150 kr ..

Vårt närmsta ställe kostar 135 kr för dagens

(men för att jämföra är hamburgerställena upp vid 100+ nu oxå)
Burgarställen? Donken deals för 20 kr och gratis vatten så får man besöka toaletten också

A Anders_Nilsson skrev:
Burgarställen? Donken deals för 20 kr och gratis vatten så får man besöka toaletten också
En deal kan du göra billigare, men du får ingen "lunchmeny" för 20 kr :)
Men det ska vara en rättvis jämförelse!

Dricka, mat och tillbehör :) (de har ju en lite mindre meny/burgaren.. meal.. med dricka o pommes.. för hm.. 59? eller nått liknande.. den kan jag sträcka mig till passar in i jämförelsen - även om jag tänkte på deras "kampanjmeny" när jag nämnde prisökningen)

galento
Snigla Snigla skrev:
Även jysk har en variant numer.. (minst två storlekar, varav den ena är som ett tält - typ till täcken osv)

VI har några av Julas i frysen vi haha :) (inget ska bli liggande i botten på vår frysbox.. för att jag inte når ner! Plasten är inte det ultimata materialet, men behöver inte lyfta så ofta.. de har varit däri nu i 6 år)
Får kolla på Jysk , har haft vedkorgar förr men tycker påsarna funkar bättre för oss.
😄
Ang. mat så äter vi hellre "riktig" mat istället för donken och liknande även om det kostar lite mer. En del vi känner tycker ju att det blir dyrt att äta lunch nångång i veckan men har inga problem att köpa snus , cigaretter eller alkohol så det kanske går att prioritera om lite 😎 😉

Snigla Snigla skrev:
En deal kan du göra billigare, men du får ingen "lunchmeny" för 20 kr :)
Men det ska vara en rättvis jämförelse!

Dricka, mat och tillbehör :) (de har ju en lite mindre meny/burgaren.. meal.. med dricka o pommes.. för hm.. 59? eller nått liknande.. den kan jag sträcka mig till passar in i jämförelsen - även om jag tänkte på deras "kampanjmeny" när jag nämnde prisökningen)
Nej jag menar just vad jag säger, en meny får numera bestå av dricka (vatten), kolhydrater (gårdagens frallor på rött pris) och så det som man måste köpa färskt för att det skall smaka bra - burgaren!

Det är nya tider och man får anpassa sig. På 80-talet när jag tågluffade sov man på golvet i tågvagnens korridor om man inte fick tag på en kupé, andra dagar på golvet på en station. Idag flyger jag till Thailand och bor på hotell eller så blir det komforten i en husvagn, men jag kommer ihåg att ibland går det upp och ibland går det ner.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag skulle snarare vända på det, kostar en lunch mindre än 100-110 spänn så är det något "fuffens" med det hela.. dåliga villkor för de anställda, fusk med råvaror etc etc...
100 kr ca kostar det här. Ingen stad eller dyrt leverne jämfört med städer.
80 kr låg det på innan kriget.

Min favoritpizza har gått från 140 till 180. Lika bra det så man inte köper det :)

140 kr kostar inte ens lunchen jag har 5 dagar i veckan till jobbet. Fördelen att faktiskt göra allt på söndagen, samma mat? ja. Men helt okej. (kall mat då)

En plastpåse har jag köpt på ett halvår för att jag inte ville ha hem en papperspåse. Soppåsarna (de svarta) är billigare och håller jävligt bra, passar bättre i behållarna under vasken dessutom.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Mikael_L
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad kostar en plastbärkasse numera? 7 kr?

Så 140 kr i total utgift om du hade köpt dem i affären, en lunch.
Men de jag köpte motsvarar 7000 kronor. :)

• Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Visst är det så, men många kan nog ändå relatera till priset av en lunch. I det här fallet Stockholmspriser i innerstan, men ändå.

Jag är småsnål med småutgifter, i synnerhet när jag tycker att de baserar sig på extrem dumhet. Därför vägrar jag köpa plastpåsar i affären. Det är nog sämre på alla sätt att inte göra det, men fan om mina småpengar ska gå till att stödja det systemet.
Det är väl lite som att både du och jag jagar att ladda bilen på dygnets minsta ören, det är inte snålhet, möjligen lite sparsamhet, men främst blivit en sport.

Men skämt åsido.
Jag försöker också jaga bort två slags utgifter från mitt liv, dels ganska onödiga småutgifter (som ensamma känns ganska harmlösa, men snabbt växer till mycket varje månad om man bara släpper efter, en pappersmugg med kaffe där, en plastpåse där, en onödig bilresa där osv osv)

Nästa sak jag försöker undvika är abonnemang av olika slag som inte är nödvändiga, de suger också mycket pengar varje år, och man knappt tänker på det.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Vad heter plastkasse på tyska?
Plastiktüte

• Gilla
ZipLock
  • Laddar…
Lite småshopping gör jag i vanliga plastkassar som jag har med mig i bakfickan, när jag går till affären.
Kör jag bil till affären och handlar mycket så har jag förvaringsboxar i bilen där jag packar maten.

Typ en sådan här förvaringsbox. :-)

68282464239646.jpg

Jag såg denna artikel om papp-muggar vs plastmuggar:
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/ny-studie-pappersmuggar-lika-giftiga-som-plastmuggar-1.108156871

Eftersom artikeln är låst så tar jag några citat:
En färsk undersökning visar att pappersmuggar kan skada miljön lika mycket som en engångsmugg i plast. Forskarna menar att förbrukningen av planetens resurser behöver minska överlag.
– Slit- och släng är inte hållbart. Vi kan inte hålla på så, säger Bethanie Carney Almroth, professor i miljövetenskap vid Göteborgs universitet.
Nackdelen med materialet papper är att det inte tål vätska särskilt bra. Därför har take-away-muggar en vattenavvisande plastfilm på insidan för att drycken inte ska läcka. Den plasten innehåller kemikalier som påverkar miljön negativt.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
G
Bra så slipper man köpa en rulle med soppåsar dom gångerna man glömt att ta med egen..

Jävla sosseskatt....

G Greger_08 skrev:
Bra så slipper man köpa en rulle med soppåsar dom gångerna man glömt att ta med egen..

Jävla sosseskatt....
Du menar liberalskatt?

• Gilla
erik_83 och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
13th Marine 13th Marine skrev:
Du menar liberalskatt?
Svensk text: rapport om plastpåseskatt som riksdagen godkände, majoritetens stöd, oppositionens delade åsikter.

Skatten ingick även i det demokratiavvecklande Januariavtalet, som mig veterligen fyra partier skrev under, S, Mp, C och L.

• Ledsen
  • Gilla
  • Haha
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
[bild]

Skatten ingick även i det demokratiavvecklande Januariavtalet, som mig veterligen fyra partier skrev under, S, Mp, C och L.
Citat nedan från wikipedia, det var alltså ett krav från L för att stödja Januariavtalet...
"Förslaget om införande fanns med i januariavtalet mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna, där Liberalerna var pådrivande och förslaget var en del av deras politik för grön skatteväxling och del i deras budgetmotion 2019.[4][5]"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skatt_på_plastbärkassar

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.