167 631 läst ·
2 460 svar
168k läst
2,5k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
En deal kan du göra billigare, men du får ingen "lunchmeny" för 20 krA Anders_Nilsson skrev:
Men det ska vara en rättvis jämförelse!
Dricka, mat och tillbehör
Får kolla på Jysk , har haft vedkorgar förr men tycker påsarna funkar bättre för oss.Snigla skrev:
Även jysk har en variant numer.. (minst två storlekar, varav den ena är som ett tält - typ till täcken osv)
VI har några av Julas i frysen vi haha(inget ska bli liggande i botten på vår frysbox.. för att jag inte når ner! Plasten är inte det ultimata materialet, men behöver inte lyfta så ofta.. de har varit däri nu i 6 år)
😄
Ang. mat så äter vi hellre "riktig" mat istället för donken och liknande även om det kostar lite mer. En del vi känner tycker ju att det blir dyrt att äta lunch nångång i veckan men har inga problem att köpa snus , cigaretter eller alkohol så det kanske går att prioritera om lite 😎 😉
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Nej jag menar just vad jag säger, en meny får numera bestå av dricka (vatten), kolhydrater (gårdagens frallor på rött pris) och så det som man måste köpa färskt för att det skall smaka bra - burgaren!Snigla skrev:
En deal kan du göra billigare, men du får ingen "lunchmeny" för 20 kr
Men det ska vara en rättvis jämförelse!
Dricka, mat och tillbehör(de har ju en lite mindre meny/burgaren.. meal.. med dricka o pommes.. för hm.. 59? eller nått liknande.. den kan jag sträcka mig till passar in i jämförelsen - även om jag tänkte på deras "kampanjmeny" när jag nämnde prisökningen)
Det är nya tider och man får anpassa sig. På 80-talet när jag tågluffade sov man på golvet i tågvagnens korridor om man inte fick tag på en kupé, andra dagar på golvet på en station. Idag flyger jag till Thailand och bor på hotell eller så blir det komforten i en husvagn, men jag kommer ihåg att ibland går det upp och ibland går det ner.
100 kr ca kostar det här. Ingen stad eller dyrt leverne jämfört med städer.Dan_Johansson skrev:
80 kr låg det på innan kriget.
Min favoritpizza har gått från 140 till 180. Lika bra det så man inte köper det
140 kr kostar inte ens lunchen jag har 5 dagar i veckan till jobbet. Fördelen att faktiskt göra allt på söndagen, samma mat? ja. Men helt okej. (kall mat då)
En plastpåse har jag köpt på ett halvår för att jag inte ville ha hem en papperspåse. Soppåsarna (de svarta) är billigare och håller jävligt bra, passar bättre i behållarna under vasken dessutom.
Det är väl lite som att både du och jag jagar att ladda bilen på dygnets minsta ören, det är inte snålhet, möjligen lite sparsamhet, men främst blivit en sport.Nötegårdsgubben skrev:
Visst är det så, men många kan nog ändå relatera till priset av en lunch. I det här fallet Stockholmspriser i innerstan, men ändå.
Jag är småsnål med småutgifter, i synnerhet när jag tycker att de baserar sig på extrem dumhet. Därför vägrar jag köpa plastpåsar i affären. Det är nog sämre på alla sätt att inte göra det, men fan om mina småpengar ska gå till att stödja det systemet.
Men skämt åsido.
Jag försöker också jaga bort två slags utgifter från mitt liv, dels ganska onödiga småutgifter (som ensamma känns ganska harmlösa, men snabbt växer till mycket varje månad om man bara släpper efter, en pappersmugg med kaffe där, en plastpåse där, en onödig bilresa där osv osv)
Nästa sak jag försöker undvika är abonnemang av olika slag som inte är nödvändiga, de suger också mycket pengar varje år, och man knappt tänker på det.
Trädgårdsfixare
· Småland
· 184 inlägg
Lite småshopping gör jag i vanliga plastkassar som jag har med mig i bakfickan, när jag går till affären.
Kör jag bil till affären och handlar mycket så har jag förvaringsboxar i bilen där jag packar maten.
Typ en sådan här förvaringsbox.

Kör jag bil till affären och handlar mycket så har jag förvaringsboxar i bilen där jag packar maten.
Typ en sådan här förvaringsbox.

Jag såg denna artikel om papp-muggar vs plastmuggar:
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/ny-studie-pappersmuggar-lika-giftiga-som-plastmuggar-1.108156871
Eftersom artikeln är låst så tar jag några citat:
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/ny-studie-pappersmuggar-lika-giftiga-som-plastmuggar-1.108156871
Eftersom artikeln är låst så tar jag några citat:
En färsk undersökning visar att pappersmuggar kan skada miljön lika mycket som en engångsmugg i plast. Forskarna menar att förbrukningen av planetens resurser behöver minska överlag.
– Slit- och släng är inte hållbart. Vi kan inte hålla på så, säger Bethanie Carney Almroth, professor i miljövetenskap vid Göteborgs universitet.
Plastpåseskatten avskaffas i november 2024. Miljöminister Romina Pourmokhtari:
– Vi överträffar redan EU:s mål om minskad plastkonsumtion med god marginal.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/plastpaseskatten-tas-bort-helt-2024
Ska bli intressant att se om plastpåsepriset går ned och om konsumtionen ökar igen.
– Vi överträffar redan EU:s mål om minskad plastkonsumtion med god marginal.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/plastpaseskatten-tas-bort-helt-2024
Ska bli intressant att se om plastpåsepriset går ned och om konsumtionen ökar igen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 706 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 706 inlägg
Citat nedan från wikipedia, det var alltså ett krav från L för att stödja Januariavtalet...MultiMan skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skatt_på_plastbärkassar