167 632 läst ·
2 460 svar
168k läst
2,5k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
Vi kör nog med olika typer av kattsand. Våra bajsklumpar ser ut som något som en spolfirma sponsrat och är inget man vill ha i toan. Rejäla kissklumpar blir det också. Sen har vi inte ens kattlådan nära toan, vilket även det motiverar soppåsen.useless skrev:
Har hundbajspåsar kvar sedan vovven fanns.. lägger klumparna från kattlådan i dem när jag rensar.. knyter ihop den och kastar i brännbart. Blir inte så mycket då han föredrar att göra sina behov ute.. (mer på vintern).
Van o plocka hundbajs.. kör samma teknik på katt
(gillar sanden, luktar aldrig och behöver aldrig bytas.. tack vare klumparna)
Van o plocka hundbajs.. kör samma teknik på katt
(gillar sanden, luktar aldrig och behöver aldrig bytas.. tack vare klumparna)
Nu är storpacken plastkassar som jag köpte precis innan skatten slut. Exakt noll av dessa har slängts i naturen eller i havet.
Jag handlade på Papperskungen år 2020, men de verkar inte längre sälja plastkassar. Någon som kan rekommendera en säljare som säljer tåliga plastkassar av samma typ som man kan köpa dyrt styckevis på ICA? Jag vill inte ha den där skiten som säljs som avfallspåsar och som går sönder hela tiden.
Jag handlade på Papperskungen år 2020, men de verkar inte längre sälja plastkassar. Någon som kan rekommendera en säljare som säljer tåliga plastkassar av samma typ som man kan köpa dyrt styckevis på ICA? Jag vill inte ha den där skiten som säljs som avfallspåsar och som går sönder hela tiden.
Oj, jag har väl kvar ca 980 av de 1000 st jag köpte. 🙃Z ZipLock skrev:Nu är storpacken plastkassar som jag köpte precis innan skatten slut. Exakt noll av dessa har slängts i naturen eller i havet.
Här går det inte åt speciellt många plastkassar om året.
De som redan fanns innan räckte länge, innan jag ens behövde öppna första kartongen med nya kassar.
Vad kostar en plastbärkasse numera? 7 kr?Mikael_L skrev:
Så 140 kr i total utgift om du hade köpt dem i affären, en lunch.
Visst är det jobbigt när åren går och inflationen tickar på. Man förlorar förståelse för hur lite värd kronan är numera. Fattigdomen kan smyga sig på om man inte ser till att justera upp sin inkomst och sitt sparade kapitals avkastning.DennisCA skrev:
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 932 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 254 inlägg
Visst är det så, men många kan nog ändå relatera till priset av en lunch. I det här fallet Stockholmspriser i innerstan, men ändå.DennisCA skrev:
Jag är småsnål med småutgifter, i synnerhet när jag tycker att de baserar sig på extrem dumhet. Därför vägrar jag köpa plastpåsar i affären. Det är nog sämre på alla sätt att inte göra det, men fan om mina småpengar ska gå till att stödja det systemet.
Ja, många kämpar med ekonomin. Jag håller med dig om att ta med mat till jobbet är mycket utbrett. Hela landet lever på mikrad pasta med sås. Är köttfärssås och spagetti Sveriges de facto nationalrätt?DennisCA skrev:
Innerstan vet jag inte.Nötegårdsgubben skrev:
Visst är det så, men många kan nog ändå relatera till priset av en lunch. I det här fallet Stockholmspriser i innerstan, men ändå.
Jag är småsnål med småutgifter, i synnerhet när jag tycker att de baserar sig på extrem dumhet. Därför vägrar jag köpa plastpåsar i affären. Det är nog sämre på alla sätt att inte göra det, men fan om mina småpengar ska gå till att stödja det systemet.
Mina hyperinflationsupplevelser från de senaste månader/veckorna: En sallad på lokal hamburgeria/pizzeria/onyttigmatställe, 120 kr i ocentralt läge. En hamburgermeny (förvisso bättre sort med högrevsfärs o s v) från en foodtruck ute i en småort i Sörmland 160 kr. Sallad på lösvikt i en pappersskål, typiskt sett 80-90 kr och då får du inte ens servering. En enkel plastmacka kostar ju en förmögenhet numera på springande fot.
Hur lyckas ni förbruka så få påsar? Vi producerar ungefär 2 påsar brännbart avfall varje vecka, dvs. 100 påsar per år.
Verkar inte finnas några plastkassar på amazon.se. Vad heter plastkasse på tyska?
Verkar inte finnas några plastkassar på amazon.se. Vad heter plastkasse på tyska?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Soppåsar med handtag finns det gott om, men om du ska ha mataffärskvalitet får du nog leta via någon primärt B2B-kedjas som även säljer till konsument, t ex Kontorsgiganten m fl.
Aktuella påsar på Amazon: https://www.amazon.se/dp/B08KJJYLPQ
Duger till sopor och lite till. Senast jag kollade görs allt Paclan i Polen. Deras fryspåsar är bättre än Toppits enligt mig och Amazon har sålt 3L för en tia ett bra tag, men i vanlig Amazon-anda slut nu såklart.
Edit: Packoplock har men det är 4kr styck: https://www.packoplock.se/vit-hangselbarkasse-ldpe
Aktuella påsar på Amazon: https://www.amazon.se/dp/B08KJJYLPQ
Duger till sopor och lite till. Senast jag kollade görs allt Paclan i Polen. Deras fryspåsar är bättre än Toppits enligt mig och Amazon har sålt 3L för en tia ett bra tag, men i vanlig Amazon-anda slut nu såklart.
Edit: Packoplock har men det är 4kr styck: https://www.packoplock.se/vit-hangselbarkasse-ldpe
Redigerat:
Vi brukar betala ca 120-140 kr de flesta gångerna för lunchen , försöker äta ute iaf en gång i veckan. Sen känns det ju bättre att lägga pengarna på en lunch istället för en pizza eller liknande för samma pris och är det ju skönt för frugan att slippa matlagningen lite.Dan_Johansson skrev:
För jag är helt kass på matlagning.
Har för det mesta plastpåsar liggande i bilen som kan användas många gånger och maten hamnar för det mesta i tjockare flergångskassar. Papperskasse
använder vi väldigt sällan .
Redigerat: