G
Japp och det var en sosse som styrde skutan så sosseskatt...

Har blivit van att använda "flergångspåsar", mera praktiska än plastskiten och även papperskassar. Pengarna skiter jag i men sparar väl några kronor.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har blivit van att använda "flergångspåsar", mera praktiska än plastskiten
Fast jag tar hellre "plastskiten" till potatis exempelvis än skithuspapperstunna papperspåsar. 🤬

MultiMan
Ja, jag har inte använt "vanliga" plastpåsar när jag handlar mat på minst 10 år, troligen 15. För min del hade det ingenting med skatter att göra utan mest för att det är värdelöst att packa varor effektivt i en sladdrig påse med rund botten. Först gick jag över till papperspåse som var det som fanns med platt botten innan flergångspåsarna dök upp. Samtidigt med detta började jag köpa tunna soppåsar i hundrapack att ha hemma. Numera komposterar jag och eftersom mitt avfall till 80% består av organiskt material så blir det så lite sopor att jag behöver tömma 190L-tunnan varannan månad bara.

Har fortfarande kvar de första Hemköp kom med med något grönt surrealistiskt tryck på, riktigt fina. Håller än. Allra bäst är dock fortfarande de som Lidl hade ett kortare tag med bl a vattenmelonmotiv. Kostade 10 kr, byggda att hålla 25 år utan vidare och riktigt stora.

Flergångspåsarna som både Lidl och Willys har idag är väldigt mycket sämre än de som kom från början, så jag köper inga nya.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast jag tar hellre "plastskiten" till potatis exempelvis än skithuspapperstunna papperspåsar. 🤬
Potatis t.ex. köps direkt på gården hos odlare, finns färdigpaketerat utifrån alla olika sorter eller lösvikt där man tar en papperspåse för potatis.😉

A AndersS skrev:
lösvikt där man tar en papperspåse för potatis.😉
Ja, och det är den papperspåsen som i min butik är värdelöst tunn och oduglig. Även om man tar dubbla påsar går de ofta sönder. 🤬 Här saknar jag de gamla pålitliga plastpåsarna.

G Greger_08 skrev:
Japp och det var en sosse som styrde skutan så sosseskatt...
Är ju en sosse som styr nu också

MrJay
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Är ju en sosse som styr nu också
Spelar ingen roll vem som ”styr” och om de är röda, bruna eller blå, i slutändan är det alltid medborgarna som sponsrar statens experiment med diverse skatter och avgifter.

MrJay MrJay skrev:
Spelar ingen roll vem som ”styr” och om de är röda, bruna eller blå, i slutändan är det alltid medborgarna som sponsrar statens experiment med diverse skatter och avgifter.
En äkta borglig regering skapar inte korkade experiment

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Jag har nästan slutat helt att använda "engångspåsar". När jag handlar har jag nästan alltid bilen och om jag bara har köpa några enstaka grejer så tar jag det löst under armarna och kastar in i bilen.

Annars är dom absolut bästa påsarna ur ett praktiskt perspektiv dom styva "plastpåsarna" i ungefär samma material som bl.a. används i byggavfallssäckar. Dels har jag ett gäng i ungefär samma storlek som den större varianten av papperspåsar och sen har jag ett gäng av bautastorlek från Clas Ohlson. Några har dragkedja. Sjukt praktiska påsar som fan håller för allting och är superlätt att packa in, t.ex. i bilen. Dessutom håller varianten med dragkedja kylan bättre än alla andra påsar. Denna typ av påsar är guld värda när man storhandlar inför besök i fritidshuset. Sjukt smidigt att packa bilen med dessa påsar.

Sen vet jag inte hur miljövänliga tillverkningen av dom är men jag räknar med att kunna använda dom i minst tio år så .......

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
MrJay
En äkta borglig regering skapar inte korkade experiment
Även om jag själv röstade blått håller jag inte riktigt med, så länge det är människor så är det same-same

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja, och det är den papperspåsen som i min butik är värdelöst tunn och oduglig. Även om man tar dubbla påsar går de ofta sönder. 🤬 Här saknar jag de gamla pålitliga plastpåsarna.
Brukar handla 3-4 sorter och deras påsar har även svart insida. Är gjort för att kunna stå ljust i butik och starka påsar.
Men sedan har jag med mig en egen stor påse att bära i, blir ju lätt 15 kg.

MrJay MrJay skrev:
Även om jag själv röstade blått håller jag inte riktigt med, så länge det är människor så är det same-same
Finns inget äkta borgerligt parti i Sverige. Inte gjort på en lång tid

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Finns inget äkta borgerligt parti i Sverige. Inte gjort på en lång tid
Dags att starta ett: Omvända PK-partiet kanske?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dags att starta ett: Omvända PK-partiet kanske?
Finns ju partier tex MED men inte i riksdagen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.