P
David Wallin David Wallin skrev:
Exakt VAD vet jag inte. Antagligen att det krävs jättemycket mer material och energi att producera flergångskassen. Det var också så att det var tyglassarna som var allra värst och då kan man ju inte jämföra rakt av med plast mot plast. Sen vet jag inte om man räknat med att engångskassen kanske varit tillverkad av sockerrör eller liknande som ju i så fall drar ner miljöpåverkan. Då detta var aktuellt konstaterade jag mest att vad de kommit fram till verkade rimligt och jag hade just då inget större intresse av att komma ihåg exakt hur och varför.
Jag är väldigt skeptisk.
Som sagt, jättemycket mer material för 116 gram kontra 16 gram. Båda av återvunnen plast.

Claes Sörmland
G Ganescha skrev:
Ja och? Jag bevisar bara att det är inga problem att laborera med siffrorna och får det resultatet man vill ha. Så vad är då sanningen? Vilket är bättre för miljön? Jag väljer att tro att jag som skippar att köpa en massa plastpåsar varje gång jag handlar och använder min tygpåse som är STOR är bra mycket miljövänligare!
Jag tror nog allt att det finns en objektiv sanning och att allt inte bara handlar om känslor.

• Gilla
  • Älska
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror nog allt att det finns en objektiv sanning och att allt inte vara handlar om känslor.
Tyvärr är det ofta stor skillnad mellan den känslomässiga sanningen och den objektiva. Det är därför det blir så mycket plakatpolitik istället för realpolitik.

Edit:, på båda sidor.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
P
S SonnyListon skrev:
Det låter som att ditt hushåll borde klassas som en sanitär olägenhet.
Kliniskt rent nästan.

Eller du stoppar ner stora plastförpackningar i en påse innan du går ut till tunnan?
Gör man det med denna form av förpackning så är det ju hål i huvudet :P
Sen har vi 4 fackskärl (först i Sverige?) så det blir inte så mycket av det.

85113569.jpg

G Ganescha skrev:
Ja och? Jag bevisar bara att det är inga problem att laborera med siffrorna och får det resultatet man vill ha. Så vad är då sanningen? Vilket är bättre för miljön? Jag väljer att tro att jag som skippar att köpa en massa plastpåsar varje gång jag handlar och använder min tygpåse som är STOR är bra mycket miljövänligare!
Jag tror ju hellre på danska myndigheter än i detta fall en enda väldigt aktiv miljöpartist som i princip bara påpekar att man kan göra undersökningar på olika sätt. Man kan ändå tillåta sig att anta att danskarna ville veta något vettigt och dessutom ju faktiskt diskuterar osäkerhetsfaktorerna i den aktuella rapporten, vilket bör tolkas som att de åtminstone inte vill luras med vilje. Oavsett om flergångskassen måste användas 100 eller 100000 ggr för att gå om engångskassen så är det ändå för många gånger för att det ska göra någon nytta i praktiken. Om man räknar på hur många gånger man handlar per år... 100 ggr? Det betyder att i allra bästa fall kan kassen börja göra nytta efter ett år, förutsatt att ALLA använder ALLA sina flergångskassar varje gång de handlar. Med tanke på att många har "några i bilen och några i stugan och några i väskan" så är det svårt att tro att detta skulle gå ihop. Att enskilda personer får det att gå ihop - JA! Men att samhället i stort skulle göra det ser jag som näst intill omöjligt.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Claes Sörmland
Rkarlsson skrev:
Kliniskt rent nästan.

Eller du stoppar ner stora plastförpackningar i en påse innan du går ut till tunnan?
Gör man det med denna form av förpackning så är det ju hål i huvudet :p

[bild]
Den där förpackningen ska ju gå till plaståtervinningen tänker jag. Den är inte restavfall som t ex dammsugarpåsen eller de gamla krukväxterna.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Jag är väldigt skeptisk.
Som sagt, jättemycket mer material för 116 gram kontra 16 gram. Båda av återvunnen plast.
Ja jag kan naturligtvis inte säga varken bu eller bä om just den kassen du tar som exempel. Men generellt så har man ju bevisligen påvisat en stor skillnad i miljöpåverkan.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P
Den där förpackningen ska ju gå till plaståtervinningen tänker jag. Den är inte restavfall som t ex dammsugarpåsen eller de gamla krukväxterna.
Vi har som sagt 4 fackskärl. Så vi har plastförpackningar i våra kärl. Och har man det så tar jag den i näven när jag ändå går ut, fyller på med andra större plastförpackningar i den med. =)

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tre soppåsar i veckan.
Byter ni inte soppåse dagligen?

• Wow
kashieda
  • Laddar…
S
Rkarlsson skrev:
Kliniskt rent nästan.

Gör man det med denna form av förpackning så är det ju hål i huvudet :p

[bild]
Nja... Plast åker ner i en annan plastpåse. Bara större och tillverkad av olja. Sen transporterar jag det med diesel-SUV till återvinningen. En brasklapp så du inte svimmar, min diesel-SUV släpper ut mindre växthusgaser än en miljödiplomerad, Nobelprisvinnande MP-monster-bensinare.
Åter till ämnet. Eller förresten, måste kommentera din plastförpackade MP-färs. Saknar du färdigheter att odla egen morot, eller åtminstone riva inköpt morot? Kan du inte köpa pappersförpackad färs? Hur kan du leva med dig själv och din cutting-edge 4-facks lådcykel-soptunna?
Hmmm... Det kanske var ämnet.

S
Jag tror nog allt att det finns en objektiv sanning och att allt inte bara handlar om känslor.
Just här är det viktigt att påpeka att det här är postmodernismens kärna. "Jag känner... ", "Det finns ingen objektiv sanning". Det är därför det inte går att logiskt diskutera med en viss typ av människor. Däremot kan jag tycka att det ändå finns en sida av underhållning, men att försöka övertyga är lönlöst.

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, det är bättre att använda en flergångs plastpåse för maten och att återanvända bomullsfibrerna i nya kläder än att använda de begagnade bomullsfibrerna i en flergångs matkasse av bomull. Påverkan av nyproduktion av bomull är så sjukt stor. Vi pratar om att man måste använda runt 1000 engångsplastkassar för att nå samma klimatpåverkan som en bomullskasse har. Och då är tvättning av bomullskassen inte inräknad.
Det är inga problem alls att använda en tygkasse 1000 gånger. Handtaget på min första favorit-tygkasse började vara lite nött efter ca fem års näst intill daglig användning. Några år senare lämnade jag tillslut in den till återvinning tillsammans med andra trasiga textilier, så det är inte direkt så att bomullsfibrerna försvinner helt ur kretsloppet.

Numera har vi fler tygkassar hemma än vi hinner slita ut på en livstid. Vi har inte köpt någon, utan har fått dem från lite olika håll. De flitigast använda (två stycken lite större kassar) är sisådär 7-8 år gamla och används 2-3 gånger i veckan. Den äldsta är från 90-talet, men den är lite mindre och används inte så ofta. Alla är fortfarande hela och fina. Tvättas max en gång om året.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jag har minst tre-fyra påsar i bilen. De kommer jag aldrig ihåg, eller så vet jag inte i förväg att jag ska handla. Väska/ryggsäck använder jag inte.
Händer mig allt för ofta oxå , men många ställen jag handlar vid har systemet med att man ta vagnen till bilen. Funkar fint att packa om där. Annars kan man ställa ner varukorgen och ta en snabb promenad tillbaka till bilen. Som någon skrev; det är kanske inte svenska plasten som är boven men beteendet - och där syns det ju tydligt i utsläppen av plaster att svenska beteendet re plastpåsar vida överstiger Asiens. Jag föredrar iaf de lite robustare kassarna - bättre med vardagsmotionen när glömda i bilen än en trasig tunn plastpåse i handen....

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
S SonnyListon skrev:
Nja... Plast åker ner i en annan plastpåse. Bara större och tillverkad av olja. Sen transporterar jag det med diesel-SUV till återvinningen. En brasklapp så du inte svimmar, min diesel-SUV släpper ut mindre växthusgaser än en miljödiplomerad, Nobelprisvinnande MP-monster-bensinare.
Åter till ämnet. Eller förresten, måste kommentera din plastförpackade MP-färs. Saknar du färdigheter att odla egen morot, eller åtminstone riva inköpt morot? Kan du inte köpa pappersförpackad färs? Hur kan du leva med dig själv och din cutting-edge 4-facks lådcykel-soptunna?
Hmmm... Det kanske var ämnet.
Ah ni ligger efter med sopsorteringen så ni får köra iväg. Det är helt ok, det är ju inte ert fel att er kommun är 20 år sena. Men var inte ledsen, det kommer till er med så du slipper slösa bränsle för att köra iväg med sopor istället för att gå ut på din tomt.

Nej tyvärr har de inte pappersförpackad färs i de affärer jag förhåller mig till :( Inte ens citygross (som är från min kommun) har det, utan de har värre plastförpackningar än den jag visade dig.

Det enda jag kör till tippen själv är skrymmande och trädgårdsavfall vid höst/vårstädning och årets beskärningar. Bor ändå mitt i byn och vill inte vara olaglig genom att kasta det på kommunens tomt ;)

Nej det var ju inte ämnet, utan det var påsen som folk är så inbitna i att det är den enda soppåsen som går att använda på detta jordklotet.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Byter ni inte soppåse dagligen?
Ska man bara slänga påsen med 2 saker i ? :O Matavfall går givetvis oftare, oftare rötmånaderna än de andra månaderna.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.