Claes Sörmland
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ja tydligen är det stor skillnad vart man bor då...Papperspåsar för avfall är standard se'n väldigt länge här..
Omoraliskt är det.

David Wallin David Wallin skrev:
Ja det var definitivt så att man bollade med siffrorna och påsarnas volymer så de exakta siffrorna är såklart svåra att veta. Men helt klart är det ändå "tusentals gånger" som gäller för i stort sett alla flergångskassar.
Nej, här har du t ex ett räkneexempel där man har fått ner det till 37,5 och 150 gånger. Allt handlar enbart om hur man laborera med siffror. Så enligt Lovisa här så sparar jag miljön rätt mycket mer på att använda min tygkasse.

Rkarlsson skrev:
Plast är på både gott och ont. Återvunnen plast är fantastiskt om man håller det där det skall vara. Mikroplaster och utrunnen plastgranulat är ett helvete för allt levande dock.
Engångsplaster som inte går att återvinna är skit och åter skit =) Där jag jobbar så arbetar de för att det vi tillverkar är återvunnen plast och inte engånsplast.
Synd att det är inte så mycket plast som återvinns ens i duktiga Sverige.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bara-10-procent-av-all-plast-i-sverige-atervinns

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P
Ja. Jag har inte koll på de specifika utsläppen, däremot att Tre myror är fler än 1560 elefanter. Det har gjorts undersökningar på det. Jag minns inte exakt men beroende på typ av kasse så kan det behövas att den används typ 4000 ggr innan flergångskassen ens är lika miljövänlig som engångskassen.
Jo men förklara ändå

Willys engångskasse väger 16 gram x1560 = 24960gram = 24,96 kilo.
Ica maxis flergångspåse väger 116 gram x3 = 348 gram

Om man tittar på om båda kommer från ica så är båda återvunna.
Så vad kom undersökningen fram till som gjorde att den återvunna flergångskassen var sämre än en engångskasse som väger nästan 25 kilo när du använt 1560 stycken.

Claes Sörmland
G Ganescha skrev:
Nej, här har du t ex ett räkneexempel där man har fått ner det till 37,5 och 150 gånger. Allt handlar enbart om hur man laborera med siffror. Så enligt Lovisa här så sparar jag miljön rätt mycket mer på att använda min tygkasse.
Samma Lovisa som är infrastruktur- och energipolitisk talesperson för Grön Ungdom, kanske inte direkt en objektiv person i dessa frågor. Hon har allt att vinna personligen på att laborera med siffrorna.

• Haha
  • Älska
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
P
N Nyikåk skrev:
Synd att det är inte så mycket plast som återvinns ens i duktiga Sverige.
[länk]
Ja det är för bedrövligt. Återvinningsstationer tjänar mer på att elda.
Vet att de skyllde på sorteringen nån gång.

G Ganescha skrev:
Jag ser inget exempel? :thinking:

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ja tydligen är det stor skillnad vart man bor då...Papperspåsar för avfall är standard se'n väldigt länge här..
Det är inte så att du tänker på matavfall och inte avfall generellt? Har bott i 2 helt skilda kommuner på 3 år i helt olika delar av landet och ingen av dem hade papperspåsar för allt avfall utan enbart för matavfall. Andra sopor utöver matavfall fick vi plastpåsar av kommunen och kunde när som helst hämta fler på återvinningen. I kommunen jag bor i nu i Västra Götaland, slänger man enbart matavfall i papperspåsar ( om man inte har egen kompost)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har inte sett restavfall i det. Köper t o m sådana där tunna avfallsplastpåsar till hushållet numera när man inte längre har ett inflöde av plastpåsar från inköpen.
Har ni 4 fackskärl?

Papperspåse för matavfall har funnits här sen typ jag kommer ihåg, 80 tal.

Claes Sörmland
Jag ser inget exempel? :thinking:
Vi har redan varit igenom detta i tråden för månader sedan. Sök på "Lovisa" så hittar du argumenten.

Det är kort och gott en miljöpartist som på Twitter ifrågasatte de danska beräkningarnas utgångspunkter och påpekade det uppenbara: Om man ändrar utgångspunkterna så kan man komma fram till att tygpåsar är mindre dåliga än den danska utredningen visade. Twittertråden blev sedan en insändare/artikel i vänsterns tidning ETC.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Samma Lovisa som är infrastruktur- och energipolitisk talesperson för Grön Ungdom, kanske inte direkt en objektiv person i dessa frågor. Hon har allt att vinna personligen på att laborera med siffrorna.
Ja och? Jag bevisar bara att det är inga problem att laborera med siffrorna och får det resultatet man vill ha. Så vad är då sanningen? Vilket är bättre för miljön? Jag väljer att tro att jag som skippar att köpa en massa plastpåsar varje gång jag handlar och använder min tygpåse som är STOR är bra mycket miljövänligare!

Rkarlsson skrev:
Jo men förklara ändå

Willys engångskasse väger 16 gram x1560 = 24960gram = 24,96 kilo.
Ica maxis flergångspåse väger 116 gram x3 = 348 gram

Om man tittar på om båda kommer från ica så är båda återvunna.
Så vad kom undersökningen fram till som gjorde att den återvunna flergångskassen var sämre än en engångskasse som väger nästan 25 kilo när du använt 1560 stycken.
Exakt VAD vet jag inte. Antagligen att det krävs jättemycket mer material och energi att producera flergångskassen. Det var också så att det var tyglassarna som var allra värst och då kan man ju inte jämföra rakt av med plast mot plast. Sen vet jag inte om man räknat med att engångskassen kanske varit tillverkad av sockerrör eller liknande som ju i så fall drar ner miljöpåverkan. Då detta var aktuellt konstaterade jag mest att vad de kommit fram till verkade rimligt och jag hade just då inget större intresse av att komma ihåg exakt hur och varför.

Claes Sörmland
Rkarlsson skrev:
Har ni 4 fackskärl?
Nej bara matavfall och restavfall. Förpackningsinsamlingen ligger ju separat.

Rkarlsson skrev:
Papperspåse för matavfall har funnits här sen typ jag kommer ihåg, 80 tal.
Det används som sagt i Stockholm stad. Inte i Sörmland, de kör plast.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
S
Rkarlsson skrev:
denna variant har jag.
På dessa 10 år använder inte vi som hushåll ens 1560 soppåsar. Den som gör det bör söka hjälp för sin konsumtion.
Det låter som att ditt hushåll borde klassas som en sanitär olägenhet.

Dan1891 Dan1891 skrev:
Vilka avkrokar i landet har det på nått annat vis?
Linköping vill ha knutna plastpåsar i sin sopförbränning, men det är inte förbjudet att använda papperspåsar såvitt jag vet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.