167 636 läst ·
2 460 svar
168k läst
2,5k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
Nej, här har du t ex ett räkneexempel där man har fått ner det till 37,5 och 150 gånger. Allt handlar enbart om hur man laborera med siffror. Så enligt Lovisa här så sparar jag miljön rätt mycket mer på att använda min tygkasse.David Wallin skrev:
Synd att det är inte så mycket plast som återvinns ens i duktiga Sverige.Rkarlsson skrev:Plast är på både gott och ont. Återvunnen plast är fantastiskt om man håller det där det skall vara. Mikroplaster och utrunnen plastgranulat är ett helvete för allt levande dock.
Engångsplaster som inte går att återvinna är skit och åter skit =) Där jag jobbar så arbetar de för att det vi tillverkar är återvunnen plast och inte engånsplast.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bara-10-procent-av-all-plast-i-sverige-atervinns
Jo men förklara ändåDavid Wallin skrev:
Willys engångskasse väger 16 gram x1560 = 24960gram = 24,96 kilo.
Ica maxis flergångspåse väger 116 gram x3 = 348 gram
Om man tittar på om båda kommer från ica så är båda återvunna.
Så vad kom undersökningen fram till som gjorde att den återvunna flergångskassen var sämre än en engångskasse som väger nästan 25 kilo när du använt 1560 stycken.
Samma Lovisa som är infrastruktur- och energipolitisk talesperson för Grön Ungdom, kanske inte direkt en objektiv person i dessa frågor. Hon har allt att vinna personligen på att laborera med siffrorna.G Ganescha skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Det är inte så att du tänker på matavfall och inte avfall generellt? Har bott i 2 helt skilda kommuner på 3 år i helt olika delar av landet och ingen av dem hade papperspåsar för allt avfall utan enbart för matavfall. Andra sopor utöver matavfall fick vi plastpåsar av kommunen och kunde när som helst hämta fler på återvinningen. I kommunen jag bor i nu i Västra Götaland, slänger man enbart matavfall i papperspåsar ( om man inte har egen kompost)Dan1891 skrev:
Vi har redan varit igenom detta i tråden för månader sedan. Sök på "Lovisa" så hittar du argumenten.David Wallin skrev:
Det är kort och gott en miljöpartist som på Twitter ifrågasatte de danska beräkningarnas utgångspunkter och påpekade det uppenbara: Om man ändrar utgångspunkterna så kan man komma fram till att tygpåsar är mindre dåliga än den danska utredningen visade. Twittertråden blev sedan en insändare/artikel i vänsterns tidning ETC.
Ja och? Jag bevisar bara att det är inga problem att laborera med siffrorna och får det resultatet man vill ha. Så vad är då sanningen? Vilket är bättre för miljön? Jag väljer att tro att jag som skippar att köpa en massa plastpåsar varje gång jag handlar och använder min tygpåse som är STOR är bra mycket miljövänligare!Claes Sörmland skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Exakt VAD vet jag inte. Antagligen att det krävs jättemycket mer material och energi att producera flergångskassen. Det var också så att det var tyglassarna som var allra värst och då kan man ju inte jämföra rakt av med plast mot plast. Sen vet jag inte om man räknat med att engångskassen kanske varit tillverkad av sockerrör eller liknande som ju i så fall drar ner miljöpåverkan. Då detta var aktuellt konstaterade jag mest att vad de kommit fram till verkade rimligt och jag hade just då inget större intresse av att komma ihåg exakt hur och varför.Rkarlsson skrev:Jo men förklara ändå
Willys engångskasse väger 16 gram x1560 = 24960gram = 24,96 kilo.
Ica maxis flergångspåse väger 116 gram x3 = 348 gram
Om man tittar på om båda kommer från ica så är båda återvunna.
Så vad kom undersökningen fram till som gjorde att den återvunna flergångskassen var sämre än en engångskasse som väger nästan 25 kilo när du använt 1560 stycken.