167 631 läst ·
2 460 svar
168k läst
2,5k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
Det har - ganska naturligt - varit en hel del politik i tråden, så också sedan beskedet om eventuellt slopad plastpåseskatt kom, vilket vi ju egentligen inte ska ha i forumet. Jag väljer ändå att göra ett politiskt instick, men då jag inte väljer någon tydlig sida tycker jag det är ok. 
Som svar till de som raljerar om hur många vallöften nuvarande regering misslyckats med att efterleva: Kan ni verkligen med rent samvete hävda att någon regering - oavsett orientering - uppfyllt sina vallöften? Nä, precis...
Som svar till de som raljerar om hur många vallöften nuvarande regering misslyckats med att efterleva: Kan ni verkligen med rent samvete hävda att någon regering - oavsett orientering - uppfyllt sina vallöften? Nä, precis...
Om vi ska prata politik så har väl den tidigare i media frekvent medverkan Ebba Busch och i de flesta dialoger även haft "spydiga" kommentarer nu nästan helt tystnat. Så nu har nog verkligheten kommit ifatt när det också gäller att visa resultat.T ToRy skrev:Det har - ganska naturligt - varit en hel del politik i tråden, så också sedan beskedet om eventuellt slopad plastpåseskatt kom, vilket vi ju egentligen inte ska ha i forumet. Jag väljer ändå att göra ett politiskt instick, men då jag inte väljer någon tydlig sida tycker jag det är ok.
Som svar till de som raljerar om hur många vallöften nuvarande regering misslyckats med att efterleva: Kan ni verkligen med rent samvete hävda att någon regering - oavsett orientering - uppfyllt sina vallöften? Nä, precis...![]()
Det är nog lätt hänt att det blir lite politik i tråden men det var ju inte tanken när denT ToRy skrev:Det har - ganska naturligt - varit en hel del politik i tråden, så också sedan beskedet om eventuellt slopad plastpåseskatt kom, vilket vi ju egentligen inte ska ha i forumet. Jag väljer ändå att göra ett politiskt instick, men då jag inte väljer någon tydlig sida tycker jag det är ok.
Som svar till de som raljerar om hur många vallöften nuvarande regering misslyckats med att efterleva: Kan ni verkligen med rent samvete hävda att någon regering - oavsett orientering - uppfyllt sina vallöften? Nä, precis...![]()
startades utan det som står i första inlägget , det finns nog brustna vallöften i den
förra regeringen liksom nuvarande och att dra upp SD i detta har väl inte mycket
med ämnet att göra mer än att det kanske var bra att de var med i regeringen nu
så skatten kan tas bort.
Nåja, vårt parlamentariska system ger att man har olika roller som oppositionspolitiker och som statsråd. Oppositionspolitikerns roll är att passa på regeringen och försöka underminera den för att senare kunna vinna makt i ett allmänt val. Statsrådet tjänar statsministern och därmed regeringen som fattar kollektiva beslut. Det är en sorts högsta form av politisk tjänsteman så inte ett ämbete för egna utspel. Det ändrade beteendet hos den politiker som du inte gillar har således inget med personen att göra, det är det parlamentariska systemets konstruktion som ger de olika rollerna.A AndersS skrev:
Önskar du jämföra så kan du ta den f d statsministern som på senare tid har blivit väldigt "spydig" och ska man säga "populistisk" i sina utspel. Återigen är det inte personen det handlar om utan om att uppdragsbeskrivningen för en oppositionspolitiker är en helt annan än statsministerämbetets. Hon har som uppdrag att återvinna makten i nästa val.
Hos mig skapar det tyvärr bara ointresse för vad politiker säger detta eviga mera eller mindre larviga tjafsadet, får ingen respekt för arbetet. Men kanske vad politiker tror och dess rådgivare.Claes Sörmland skrev:
Nåja, vårt parlamentariska system ger att man har olika roller som oppositionspolitiker och som statsråd. Oppositionspolitikerns roll är att passa på regeringen och försöka underminera den för att senare kunna vinna makt i ett allmänt val. Statsrådet tjänar statsministern och därmed regeringen som fattar kollektiva beslut. Det är en sorts högsta form av politisk tjänsteman så inte ett ämbete för egna utspel. Det ändrade beteendet hos den politiker som du inte gillar har således inget med personen att göra, det är det parlamentariska systemets konstruktion som ger de olika rollerna.
Önskar du jämföra så kan du ta den f d statsministern som på senare tid har blivit väldigt "spydig" och ska man säga "populistisk" i sina utspel. Återigen är det inte personen det handlar om utan om att uppdragsbeskrivningen för en oppositionspolitiker är en helt annan än statsministerämbetets. Hon har som uppdrag att återvinna makten i nästa val.
Eller är gemene man så lättlurad av detta spel
Det var ju ett politiskt beslut att införa skatten som dessutom ett högst partipolitiskt kontroversiellt sådant när två stora partier sa nej till den. Det är ju också ett politiskt beslut att vid årsskiftet avskaffa skatten och återigen partipolitiskt kontroversiellt. Så tråden kan nog inte blir utan politik. Det vore en annan sak om det rådde parlamentarisk konsensus i denna fråga. Istället verkar ju plastpåseskatten ha det ju blivit en delande politisk symbol som heter duga.galento skrev:
Det är nog lätt hänt att det blir lite politik i tråden men det var ju inte tanken när den
startades utan det som står i första inlägget , det finns nog brustna vallöften i den
förra regeringen liksom nuvarande och att dra upp SD i detta har väl inte mycket
med ämnet att göra mer än att det kanske var bra att de var med i regeringen nu
så skatten kan tas bort.
Du kanske går in i detta med fel föreställningar? Den dramaturgi som du ser i press, media och sociala medier är till stor del ett spel för offentligheten. Spelet tydliggör valmöjligheterna för allmogen. De värsta debattanterna i Studio ett eller Kvartal går sedan på Tranan tillsammans och dricker öl och pratar om familjen.A AndersS skrev:
Undantag finns ju, det är ju t ex rätt uppenbart att det tar tid när nya människor tar makt genom allmänna val - sist i rikspolitiken var det ju SDs folk som kom in i Stockholmsvärmen från småortens mylla och inte alls var välkomna. MP hade nog liknande erfarenheter till en början (första perioden de blev invalda). Men över tid så går det ju inte att upprätthålla, våra politiker måste jobba tillsammans trots olika grupptillhörighet och olika idéer hur samhället ska föras framåt.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jo, jag antydde att det var ironiskt..N Nalleman64 skrev:
Msm klagade på regeringen för att man inte tagit bort plastpåseskatten som man lovat (antar bara vissa partier lovade det).
När man nu tar bort den så klagar Msm över att det inte är bra för miljön.
Man är bara intresserade över att klaga över regeringen oavsett vad det gäller och det blir ju extra tydligt när regeringen gör tvärtom mot tidigare i en fråga och ändå var det fel både före och efter.
Njet, jag går in med hur jag uppfattar det och då kanske unik, men icke "fel föreställning" utan min åsikt Jag vill se människan bakom politikern, inte skådespelare som oppositionspolitiker idag ska vara enligt din tidigare notering för att "fiska" röster till nästa val.Claes Sörmland skrev:
"Det bestående intrycket är emellertid att Centern, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Socialdemokraterna har lovat nedläggning av kärnkraft och sedan också hållit sitt löfte."T ToRy skrev:
https://timbro.se/smedjan/s-mp-c-och-v-lovade-karnkraftsavveckling-och-holl-sitt-lofte/
Problemet är ju att man som väljare nästa aldrig har tillgång till människorna som är ledande politiker på det personliga planet. Man kan inte veta vilka de är. Och ska vi vara ärliga så kräver t ex ett partiledarskap ganska extrema personligheter för att orka med detta uppdrag. Så vi kan nog räkna med att våra ledande politiker har en hel del personliga sidor som många av oss inte gillar, de är nog sällan några myspysmänniskor om man säger så. I grunden handlar deras karriärer om att säkra makt, både för dem personligen och för deras parti. Det kräver ett ganska rymligt samvete och viss hänsynslöshet.A AndersS skrev:
Okej, jag kunde uttryckt mig tydligare. Alla regeringar har säkerligen uppfyllt något eller förhoppningsvis några löften. Poängen jag försökte få fram var att oavsett vem som är i opposition finns det alltid vallöften man kan anklaga regeringen för att inte uppfylla.D Dilato skrev:
Lite intressant att du tog just det exemplet dock, då det finns delar av den där grupperingen som ännu till denna dag envist hävdar att de inte hade något alls med nedläggningen att göra utan att det var rent affärsmässiga beslut från producenthåll...
Renoverare
· Stockholm
· 20 311 inlägg
Vet inte hur det ser ut nu. Men efter första perioden då alliansen hade makten. 2006-2010 så hade någon undersökt vallöften. OCh då låg iallafall vänsterblocket rejält efter med att infria vallöften.