3 397 läst ·
32 svar
3k läst
32 svar
Pappersinsamling vid hushållen igen, förslag
Som någon annan har varit inne på är det ju inte själva sophanteringen som skall vara i fokus. Idag stirrar sig nämligen alla blinda på hur man bäst gör sig av med kartongen som IKEA-lampan var paketerad i, eller hur man enklast (och billigast) gör sig av med den tomma sköljmedelsflaskan.
Är det ingen som frågar sig varför man ö.h.t. måste administrera alla dessa förpackningar?
Jag tycker nämligen inte att det är rationellt att först släpa hem mängder med förpackningar från butiken, för att sedan mellanförvara dem i ett förråd och slutligen lasta in allt i bilen igen för att lämna dem på en grisig återvinningscentral. (vad som händer därefter har jag ingen större koll på, men jag gissar på ytterligare några led innan cirkeln sluts).
Borde inte större fokus läggas på att minimera mängden förpackningar istället? Självklart behövs vissa förpackningar för att förenkla logistik och minimera transportskador. Men i ärlighetens namn: behöver vi verkligen alla förpackningar? Går inte fler produkter att sälja som "refill-typ", som inte tar lika mycket volym och vikt i anspråk?
Måste t.ex. tandborstarna vara förpackade i en plastask? Kan de inte ligga i en liten plastpåse istället? Måste tvättmedlet säljas i en kartong, går det inte med en plast-/papperssäck istället? Får inte pringleschipsen plats i en "konventionell chipspåse", istället för ett kartongrör? osv. osv.
Sopor kommer givetvis alltid att genereras i ett normalt hushåll, men det finns onekligen utrymme för optimeringar.
Är det ingen som frågar sig varför man ö.h.t. måste administrera alla dessa förpackningar?
Jag tycker nämligen inte att det är rationellt att först släpa hem mängder med förpackningar från butiken, för att sedan mellanförvara dem i ett förråd och slutligen lasta in allt i bilen igen för att lämna dem på en grisig återvinningscentral. (vad som händer därefter har jag ingen större koll på, men jag gissar på ytterligare några led innan cirkeln sluts).
Borde inte större fokus läggas på att minimera mängden förpackningar istället? Självklart behövs vissa förpackningar för att förenkla logistik och minimera transportskador. Men i ärlighetens namn: behöver vi verkligen alla förpackningar? Går inte fler produkter att sälja som "refill-typ", som inte tar lika mycket volym och vikt i anspråk?
Måste t.ex. tandborstarna vara förpackade i en plastask? Kan de inte ligga i en liten plastpåse istället? Måste tvättmedlet säljas i en kartong, går det inte med en plast-/papperssäck istället? Får inte pringleschipsen plats i en "konventionell chipspåse", istället för ett kartongrör? osv. osv.
Sopor kommer givetvis alltid att genereras i ett normalt hushåll, men det finns onekligen utrymme för optimeringar.
Förpackningar är en hel vetenskap och väldigt många företag lägger ner massor med pengar för att hitta bra lösningar. Däremot så finns det en viss osäkerhet om hur kunderna ska uppfatta nya lösningar, tex refill.eviljava skrev:Som någon annan har varit inne på är det ju inte själva sophanteringen som skall vara i fokus. Idag stirrar sig nämligen alla blinda på hur man bäst gör sig av med kartongen som IKEA-lampan var paketerad i, eller hur man enklast (och billigast) gör sig av med den tomma sköljmedelsflaskan.
Om jag snabbt ögnar igenom dina förslag ovan så är dom kanske inte helt lysande.
Tandborsten har ett hygienkrav på sig vid försäljning som gör att en simpel plastpåse inte funkar samt att en viss snatterieffekt vill undvikas.
Tvättmedel i kartong gör för oss konsumenter det enkelt att hantera produkten samt att det gör den stapelbar i butik och under transport. Men här skulle en refilllösning kunna fungera för vissa.
Pringlechipsen i rör är ju en fantastisk lösning för att inte transportera runt en massa luft, riktigt optimalt blir det när chipsen blir fyrkantiga.
Vad jag vill säga är att man måste se till hela kedjan och miljöpåverkan och detta kan medföra att det är bra med lite extra förpackning.
Visst finns det onödiga förpackningar, det är ju inte så där jättelänge sedan man tog bort kartongen runt tandkrämstuberna
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Touché! Uppkomsten av sopor.eviljava skrev:...
Jag tycker nämligen inte att det är rationellt att först släpa hem mängder med förpackningar från butiken, för att sedan mellanförvara dem i ett förråd och slutligen lasta in allt i bilen igen för att lämna dem på en grisig återvinningscentral. ...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden