52 499 läst ·
40 svar
52k läst
40 svar
Papp mellan trallen och bjälken?
Hur som men den svarta plasten anses vara UV beständig o blir snyggare under ett altandäck än vitThomas Lundquist skrev:Nu finns det ju inga bestämmelser/ regler vad för plast man ska ha vid detta tillfälle och därför skrev jag plast.
Vi som har byggnation som profession använder en plast och hempulare drar kanske över gladpack för att hålla kostnaderna nere. Resultatet blir likvärdigt kortsiktigt.
Hade jag skrivit "använd åldringsbeständig plastfolie" så hade nog "källa" krävts.
Vi som jobbar inom byggsvängen har nog blivit lite "fack-skadade" av begreppet åldersbeständig plastfolie eftersom det i princip alltid står specat på ritningen att den ska vara just åldersbeständig.Thomas Lundquist skrev:Nu finns det ju inga bestämmelser/ regler vad för plast man ska ha vid detta tillfälle och därför skrev jag plast.
Vi som har byggnation som profession använder en plast och hempulare drar kanske över gladpack för att hålla kostnaderna nere. Resultatet blir likvärdigt kortsiktigt.
Hade jag skrivit "använd åldringsbeständig plastfolie" så hade nog "källa" krävts.
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Problem? Hur menar du? Vart kommer gladpack in i diskussionen? Vad är det för barnsligt snack? Vad jag menade var att vi som har bygg som yrke brukar spontant säga "åldersbeständig plast". Detta eftersom det alltid står på ritningar att den ska vara just åldersbeständig. En annan yrkesgrupp brukar i 99 fall av 100 bara benämna det för "plastfolie".Thomas Lundquist skrev:
Lägg ner snacket om plastfolie nu. JAG som TS har fått svar på MIN fråga vid det här laget!
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Gött!Tompamannen skrev:Problem? Hur menar du? Vart kommer gladpack in i diskussionen? Vad är det för barnsligt snack? Vad jag menade var att vi som har bygg som yrke brukar spontant säga "åldersbeständig plast". Detta eftersom det alltid står på ritningar att den ska vara just åldersbeständig. En annan yrkesgrupp brukar i 99 fall av 100 bara benämna det för "plastfolie".
Lägg ner snacket om plastfolie nu. JAG som TS har fått svar på MIN fråga vid det här laget!
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Nu tror jag du menade springor, och dom ska naturligtvis vara så täta som möjligt dvs att man slår ihop trallen helt vid läggning.Elkludde skrev:
Sen får man se till som yrkesman att trallen inte har för hög fuktkvot vid läggning och om så är fallet får man lägga ut den löst för en tids torkning.
Bygger man ett uterum vill man inte ha feta springor mellan trallen, det kan man ha när man bygger en brygga.
Är det verkligen någon som idag följer det som svenskt trä rekommenderar? Dvs papp mellan trallen och reglarna? Det verkar inte vara något som alla instagram-hantverkare kör med iaf.
Det som tar död på en altan är fukt. Låter du vatten stå kvar på tryckimpregnerat virke påverkar det livslängden, även om träet är behandlat. Du kan alltså bygga en altan med lång livslängd -- eller en som bara håller kort tid.L LarsAke1200 skrev:
Om du inte aktivt fuktskyddar träkonstruktionen kan du lika gärna använda varmförzinkade skruvar (10-40 år) och beslag, istället för rostfritt A2 (30-60 år) eller A4 (50-100 år). Det är inget fel i det, men valet måste bygga på ett logiskt resonemang.
Att bara följa slumpmässiga råd på nätet leder ofta fel. Tänk själv istället.
Klicka här för att svara