52 498 läst ·
40 svar
52k läst
40 svar
Papp mellan trallen och bjälken?
Frågan från början var: Tryckt trä mot tryckt trä på en konstruktion som är i luften.
Trä mot betong är något helt annat. Betong innehåller fukt. Är det dessutom inte isolerat under plattan så tränger det ständigt upp markfukt.
Alltså bör man ha ett oorganiskt mtrl mellan träet och betongen.
Trä mot betong är något helt annat. Betong innehåller fukt. Är det dessutom inte isolerat under plattan så tränger det ständigt upp markfukt.
Alltså bör man ha ett oorganiskt mtrl mellan träet och betongen.
Det förutsätter att det ej kommer fukt uppifrån på pappen använd då istället plastdistanser så det kan torka mellan trä o betongteton skrev:
Som sagt, det var pappen mellan bjälke och trall det gällde. Och jag tror att jag har kommit till slutsatsen att jag inte ska ha nån papp där!
När det gäller altan där det är betong till trä ska man väll "lyfta" träet så den "hänger" i luften så då behös varken papp eller plast eller nått?
Ska bygga en altan och ha stående stolpar på 3-4m ända upp till tak och jag ska ha dom fastskruvad typ 2-3 cm över betongen och det kan väll inte göra så dom kan belastas mindre?
Ska bygga en altan och ha stående stolpar på 3-4m ända upp till tak och jag ska ha dom fastskruvad typ 2-3 cm över betongen och det kan väll inte göra så dom kan belastas mindre?
Jag hörde om någon som la en vindpapp mellan bjälkarna och trallen, för att slippa vinddraget i uterummet, vad tror ni om det?
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Nu finns det ju inga bestämmelser/ regler vad för plast man ska ha vid detta tillfälle och därför skrev jag plast.
Vi som har byggnation som profession använder en plast och hempulare drar kanske över gladpack för att hålla kostnaderna nere. Resultatet blir likvärdigt kortsiktigt.
Hade jag skrivit "använd åldringsbeständig plastfolie" så hade nog "källa" krävts.
Vi som har byggnation som profession använder en plast och hempulare drar kanske över gladpack för att hålla kostnaderna nere. Resultatet blir likvärdigt kortsiktigt.
Hade jag skrivit "använd åldringsbeständig plastfolie" så hade nog "källa" krävts.