Läser på en hemsida att man ska lägga papp på golvbjälkarna innan man skruvar trallen. Detta var helt nytt för mig, aldrig hört talas om innan. Jag kan inte se syftet, nån annan?
 
Mer tvärtom om du lägger trä direkt på sten tex som man använder syllpapp för att ge lite extra skydd från att vatten tränger upp.

Tror ingen lägger papp mellan två lager tryckimpregnerat
 
Nej de behöver du inte. Helt meningslöst.
 
Ok. Läste igenom vad de stod där. Men kan inte förstå varför det skulle behövas. Det är trä mot trä på en konstruktion i luften.
Skulle de ruttna där så har nog hela altanen ruttnat upp också =)

Har aldrig byggt på de viset och kommer aldrig att göra.

Däremot om de är mot en betongplatta eller dylikt. Ska man lägga någon form av papp lr liggunderlag. Där blir det tätt och ev markfukt. Gäller även om de är tryckt virke.
 
Jag tycker också att det verkar konstigt. Skulle haft viss förståelse om det gällde ljud. En altan brukar ju "knarra" rätt bra när man går på den och virket är torrt på sommaren. Med papp så kanske man får en friktionsminskning som gör att ljudet försvinner. Men som sagt, i guiden står det att det gäller fukt, och det är ganska ologiskt mellan 2 tryckta träslag som ligger i luft.
 
Ja de skulle väl vara för det då. Men har aldrig märkt något knarrljud av de jag byggt. Viktigt o tänka på är att inte ha för korta skruv när du skruvar trallen.
 
Jag har rivit altaner och det är inte ovanligt att trät är angripet just där efter många år. Trä mot trä ligger tätt och torkar aldrig,trä suger precis som betong så det är nog helt rätt att använda papp även där. Nu pratar jag om tryckt virke, så ingen tror något annat.
 
Jag har också rivit många altaner. Och har aldrig märkt att de skulle vara röta just där. Observera att jag pratar om mellan trall och bjälklag.
Jag står fast vid de jag säger :)

Skulle de va så pass dåligt som du säger är de ända dags att byta altanen.
 
  • Gilla
cadahl
  • Laddar…
teton skrev:
Jag har också rivit många altaner. Och har aldrig märkt att de skulle vara röta just där. Observera att jag pratar om mellan trall och bjälklag.
Jag står fast vid de jag säger :)

Skulle de va så pass dåligt som du säger är de ända dags att byta altanen.

Då vann du!
 
cecar33 skrev:
Jag har rivit altaner och det är inte ovanligt att trät är angripet just där efter många år. Trä mot trä ligger tätt och torkar aldrig,trä suger precis som betong så det är nog helt rätt att använda papp även där. Nu pratar jag om tryckt virke, så ingen tror något annat.
Papp mellan blir även dikt ihop o torkar sämre än bara trä mot trä verkar helt tokigt
 
Elkludde skrev:
Papp mellan blir även dikt ihop o torkar sämre än bara trä mot trä verkar helt tokigt
Då vann du också!

Men papp dikt ihop med trä och betong torkar bättre då?
 
cecar33 skrev:
Då vann du också!

Men papp dikt ihop med trä och betong torkar bättre då?
Då är det ju inte samma sak. Då är det trä mot betong. Vitt skilda saker.
 
Anbänd ej papp utan pallningsbrickor....
Mellan stolpen å skon.
Mellan bärlina å bjälke behövs inget.
Då skulle träfasader ruttnat upp med.
Mvh
estwing
 
Redigerat:
  • Gilla
Whiskypinnen
  • Laddar…
estwing skrev:
Anbänd ej papp utan pallningsbrickor....
Mvh
estwing
Vart ska han använda pallningsbrickor ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.