52 476 läst ·
40 svar
52k läst
40 svar
Papp mellan trallen och bjälken?
Sida 1 av 3
Läser på en hemsida att man ska lägga papp på golvbjälkarna innan man skruvar trallen. Detta var helt nytt för mig, aldrig hört talas om innan. Jag kan inte se syftet, nån annan?
Det var denna sida jag tänkte på.
Läs vad som står på nummer 6.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=5021
Läs vad som står på nummer 6.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=5021
Ok. Läste igenom vad de stod där. Men kan inte förstå varför det skulle behövas. Det är trä mot trä på en konstruktion i luften.
Skulle de ruttna där så har nog hela altanen ruttnat upp också =)
Har aldrig byggt på de viset och kommer aldrig att göra.
Däremot om de är mot en betongplatta eller dylikt. Ska man lägga någon form av papp lr liggunderlag. Där blir det tätt och ev markfukt. Gäller även om de är tryckt virke.
Skulle de ruttna där så har nog hela altanen ruttnat upp också =)
Har aldrig byggt på de viset och kommer aldrig att göra.
Däremot om de är mot en betongplatta eller dylikt. Ska man lägga någon form av papp lr liggunderlag. Där blir det tätt och ev markfukt. Gäller även om de är tryckt virke.
Jag tycker också att det verkar konstigt. Skulle haft viss förståelse om det gällde ljud. En altan brukar ju "knarra" rätt bra när man går på den och virket är torrt på sommaren. Med papp så kanske man får en friktionsminskning som gör att ljudet försvinner. Men som sagt, i guiden står det att det gäller fukt, och det är ganska ologiskt mellan 2 tryckta träslag som ligger i luft.
Jag har rivit altaner och det är inte ovanligt att trät är angripet just där efter många år. Trä mot trä ligger tätt och torkar aldrig,trä suger precis som betong så det är nog helt rätt att använda papp även där. Nu pratar jag om tryckt virke, så ingen tror något annat.
Jag har också rivit många altaner. Och har aldrig märkt att de skulle vara röta just där. Observera att jag pratar om mellan trall och bjälklag.
Jag står fast vid de jag säger
Skulle de va så pass dåligt som du säger är de ända dags att byta altanen.
Jag står fast vid de jag säger
Skulle de va så pass dåligt som du säger är de ända dags att byta altanen.
Papp mellan blir även dikt ihop o torkar sämre än bara trä mot trä verkar helt tokigtcecar33 skrev: