Efter att jag har rivet dem gamla plastmattorna så såg jag att det ligger ett lager underlaggspapp alt. kärpapp klistrat på mitt betong golv. Problemet är att jag tycker det luktar lite skumt och jag skulle helst vilja ta bort det. Någon som har något bra tips på hur man tar bort detta? Om man kör med någon form av slipmaskin så smälter skiten bara och det blir inget bra. Har lyckats få bort en del med mekanisk (förhand) bearbetning, men jag har 4 rum till som jag skulle vilja sanera och det är inte hållbart att göra allt detta förhand så jag skulle behöva en maskin.

Mattstripper fungerar till de flesta tjärpappsgolv. Annars fungerar det med spackelbrette, vilket är rätt mycket jobbigare. Det är lättare att få bort löslagd tjärpapp. När det är hellimmad papp så blir det jävligare. Då får man oftast bara bort ett "topplager", fast det är bara att spackla över om man ska ha matta igen. Ska du ha trägolv så fungerar kvarvarande tjärpapp utmärkt som underlag förutsatt att den täcker hela golvet.

Jag har iofs aldrig upplevt att tjärpapp luktar mer än när man precis har rivit i det.

Den är tyvärr hellimmad...Om man "lägger" näsan emot så tycker jag att det luktar lite skumt, men det är inte så att man märker det när man står upp. Anledningen till att jag vill ha bort det är just att det luktar lite skumt när man lägger näsan emot. Jag har rivet ut hela huset och eftersom jag är lite petig så vill jag gärna ha bort detta också. I värsta fall så får jag väl låta det vara kvar. Jag ska lägga in ett klick golv och jag hade tänkt att slänga ditt en plast som ska ligga under foamen. Kan det vara något?

Bump.

Jag sitter med liknande problem och undrar hur resultatet blev och hur du till slut gjorde. Finns säkert fler än jag som är intresserade :)

mvh
Cardell

Bumpar också tråden. Har lukten försvunnit trots att tjärpappen fått ligga kvar?

Hej, det har gått lite mer än 11 år och jag kan nu säga att det var/är inga problem med varken lukt eller något annat. Eftersom jag inte hittade något bra sätt att ta bort det så lät jag det ligga kvar. Som sagt, vi har inte haft några problem med detta på över 11 år...

A anra skrev:
Hej, det har gått lite mer än 11 år och jag kan nu säga att det var/är inga problem med varken lukt eller något annat. Eftersom jag inte hittade något bra sätt att ta bort det så lät jag det ligga kvar. Som sagt, vi har inte haft några problem med detta på över 11 år...
Tack för svaret. La du dit någon plast under?

Magnus E K
Kärpapp, är det något för imorgon?

• Haha
  • Gilla
anra och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Kärpapp, är det något för imorgon?
Haha, det var fyndigt

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
C Camilla81 skrev:
Tack för svaret. La du dit någon plast under?
ja jag har plast -> golv foam -> golv....

A anra skrev:
ja jag har plast -> golv foam -> golv....

Vad är det för plast? Är det för att spärra lukten?

Vanlig byggplast om jag inte minns fel. Tror det ingår i anvisningarna för hur man lägger golv...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.