Hej

Har ett hus byggt 2005 som har takpannor från Örebro Takpannefabrik. Skulle behöva ersätta några som gått sönder. Tvåkupig, rött tegel.Tyvärr har ju företaget gått i konkurs och takpannorna är svåra att få tag på.

Nån som vet några andra pannor som är kompatibla med Örebropannan?

mvh
Janne

Rött, tvåkupigt tegeltakpanna från Örebro Takpannefabrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Ta och måtta pannan , du kommer se att pannan har liknande eller nästan samma mått som benders och monier , sedan söker du upp en panna som heter zanda, den har liknade vågmönster , kan då vara nära örebropannan , lite färg skillnad , men ska passa .
 
T Takläggare skrev:
Ta och måtta pannan , du kommer se att pannan har liknande eller nästan samma mått som benders och monier , sedan söker du upp en panna som heter zanda, den har liknade vågmönster , kan då vara nära örebropannan , lite färg skillnad , men ska passa .
Stort tack för svar! Får kolla in Zanda pannan då.

/Janne
 
J JanneWigg skrev:
Stort tack för svar! Får kolla in Zanda pannan då.

/Janne
Hej
Tror jag har nya liggande
/M
 
S SläppSargen skrev:
Hej
Tror jag har nya liggande
/M
Hej,

Jag har samma problem som Janne ovan. Jag har ett gäng Örebropannan och söker flera.

Efter att jag läste detta söker jag även efter Zanda för att se om de faktiskt passar. Dessutom finns det gavelpannor av denna modell vilket intresserar mig.

@SläppSargen Har du fortfarande Zanda-pannor liggande och var i landet bor du?

Tack.
 
L Loupen skrev:
Hej,

Jag har samma problem som Janne ovan. Jag har ett gäng Örebropannan och söker flera.

Efter att jag läste detta söker jag även efter Zanda för att se om de faktiskt passar. Dessutom finns det gavelpannor av denna modell vilket intresserar mig.

@SläppSargen Har du fortfarande Zanda-pannor liggande och var i landet bor du?

Tack.
Var i landet söker du Örebropannor @Loupen?
 
F fribygg skrev:
Var i landet söker du Örebropannor @Loupen?
I Stockholm. Har du ett gäng liggandes och isf var?
 
L Loupen skrev:
I Stockholm. Har du ett gäng liggandes och isf var?
Har ev ett gäng över om behovet kvarstår. Hör av dig. Finns mellan Mariefred och Strängnäs
 
Hej! Även jag är i behov av tvåkupiga örebropannor (5-7 st)Alt någon som är kompatibel. Om det är någon som inte redan lovat bort sina pannor är jag intresserad.

Tack på förhand!
GH
 
Tack @jonasmj!

Jag fick 50 st av fribygg som skrev ovan och 50 st av en granne. Kompletterade med 20 st nyköpta pannor av Zanda-varianten som diskuterades ovan. Jag håller på att avsluta takbygget och ska lägga pannor nästa vecka. Tror jag har det jag behöver men hör av mig annars och vill @Gkmh ha dem istället så kör.

Zanda-pannan från Monier heter numera Aerlox 2,0 för er som undrar. Den är inte perfekt, men är som sagt mycket lik Örebropannan så vi kommer chansa på det. I bilderna är det den översta till vänster som är Aerlox 2,0 och resten är Örebro-pannan av olika årgång.
 
  • Tegelpannor på en takstomme; den översta till vänster är Aerlox 2,0 av Zanda, övriga Örebropannor. Skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takpannor av Zanda-varianten och Örebropannan sett uppifrån, med en hand som jämför textur och utseende mellan dem på en takram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stege mot husvägg med påbörjat takbygge; takpannor Aerlox 2.0 och Örebro syns; skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gkmh
  • Laddar…
Tack för bra info! Väntar med spänning om takpannorna räcker för dig @Loupen :) Annars känns ju Aerlox som ett bra alternativ.
 
G Gkmh skrev:
Tack för bra info! Väntar med spänning om takpannorna räcker för dig @Loupen :) Annars känns ju Aerlox som ett bra alternativ.
Tackpannorna räckte och det funkade utmärkt att blanda in Aerlox om man gillar den looken!
 
  • Tak med blandning av vanliga takpannor och Aerlox, ovanför en brun dörr på en byggnad omgiven av träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.