Frågade tillverkaren själv och de rekommenderade tekniktank inne i huset. Men vAd är slingberedare? Och ska elpatronen bara "hålla värmen"? Och vad betyder att värmen shuntas från denna tank? Ursäkta dumma frågor...


jensaro skrev:
40m är ju en bit..

Resultatet med beredningen i pannrummet och ytterligare beredare blir nog i nio fall av tio att du får värma vattnet två gånger. Först med ved och sen med el.. Om kulverten rymmer 2,5dl/m så rymmer dina 40m 10l så även om du tar en dusch så blir det på elvarmvatten.. Spolar man ofta så det inte hinner kallna i kulverten är det ju en annan sak men ofta tar man väl en dusch på morgonen och då är det ju garanterat kallt. Sen när man ska diska efter middagen är det kallt igen och alla småspolningar på toaletten är ju för små för att nå fram..

Jag röstar för en tekniktank inne på kanske 300l med slingberedare, elpatron och kulvertstyrning. Från denna shuntas även värmen.
 
Denna tank matas av en tvåvägskulvert direkt från den större tänken du har i pannrummet. Lämpligen sker matningen kontrollerad av en kulvertstyrning som så länge det finns värme i stora acken och behov finns i den lilla, pumpar värme in till huset. När storacken är tom stoppas detta och då kan en ev. elpatron i lilla tanken gå in som backup, bra om elpatronen kontrolleras av kulvertstyrningen så den inte tjuvgår i onödan. Kulvertstyr finns i olika varianter, ex termoventiler, ekontroll m.fl.

Varmvattnet bereds genom att kallvatten leds i kopparslingor genom tanken istället för i en mindre tank i tanken sk. förrådsberedare (smaksak).

Att värmen shuntas från tekniktanken innebär att storacken bara laddar lillacken och från lillacken styrs värmen ut på radiatorer eller golvvärmen, förslagsvis via en shuntautatik.

Ett hett alternativ till nämnda tekniktank är att ragga tag på en komplett undercentral med växlare för värme och varmvatten, cirkpump, shuntstyrning och energimätare från nån som slängt ut fjärrvärmen mot nått annat. Brukar kosta 3-5kkr.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Tack för en förklaring som man kan förstå även om man aldrig pysslat med sånt här innan :)
 
Lycka till!
 
jensaro skrev:
40m är ju en bit.. Resultatet med beredningen i pannrummet och ytterligare beredare blir nog i nio fall av tio att du får värma vattnet två gånger. Först med ved och sen med el.. Om kulverten rymmer 2,5dl/m så rymmer dina 40m 10l så även om du tar en dusch så blir det på elvarmvatten.. Spolar man ofta så det inte hinner kallna i kulverten är det ju en annan sak men ofta tar man väl en dusch på morgonen och då är det ju garanterat kallt. Sen när man ska diska efter middagen är det kallt igen och alla småspolningar på toaletten är ju för små för att nå fram..

Jag röstar för en tekniktank inne på kanske 300l med slingberedare, elpatron och kulvertstyrning. Från denna shuntas även värmen.
Sant.

Frågan är om det är ett så stort problem så att det är värt att krångla till det med dyr utrustning såsom slavtankar och kulvertstyrningar mm.
Jag tycker inte det.
 
roke skrev:
Sant.

Frågan är om det är ett så stort problem så att det är värt att krångla till det med dyr utrustning såsom slavtankar och kulvertstyrningar mm.
Jag tycker inte det.
Slavtanken är inte dyrare än en vvb och för pengarna man sparar på kulverten får man nog tre acktankstyrningar. Vidare har jag aldrig sagt att det är ett problem, bara att det är onödigt att värma sitt varmvatten två gånger.
 
jensaro skrev:
Slavtanken är inte dyrare än en vvb och för pengarna man sparar på kulverten får man nog tre acktankstyrningar. Vidare har jag aldrig sagt att det är ett problem, bara att det är onödigt att värma sitt varmvatten två gånger.
Håller med om att det kan vara onödigt att värma vattnet två gånger men jag vill ändå påstå att det känns krångligt att börja blanda in slavtankslösningar bara för den skull.
Ett så klent rör som möjligt mellan huvudberedningen och elvvb minimerar det onödiga värmandet.
Annars är behovssyrd vvc i kulverten en lösning som man kanske kan ta till innan man börjar med tekniktankar och annat?

Men som sagt det finns olika skolor och olika sätt att lösa saker och ting på och alla objekt brukar se olika ut.
Jag gillar enkla lösningar.
 
roke skrev:
Håller med om att det kan vara onödigt att värma vattnet två gånger men jag vill ändå påstå att det känns krångligt att börja blanda in slavtankslösningar bara för den skull.
Ett så klent rör som möjligt mellan huvudberedningen och elvvb minimerar det onödiga värmandet.
Annars är behovssyrd vvc i kulverten en lösning som man kanske kan ta till innan man börjar med tekniktankar och annat?

Men som sagt det finns olika skolor och olika sätt att lösa saker och ting på och alla objekt brukar se olika ut.
Jag gillar enkla lösningar.
Även ett klent rör rymmer fort 10l och kräver en 20l dusch innan det billiga varmvattnet kommer. Tekniktanken löser även elbackuppen på ett smidigt sätt. Men som sagt, det är väl lite av en smaksak, jag gillar också enkla lösningar. 
 
jensaro skrev:
Även ett klent rör rymmer fort 10l och kräver en 20l dusch innan det billiga varmvattnet kommer. Tekniktanken löser även elbackuppen på ett smidigt sätt. Men som sagt, det är väl lite av en smaksak, jag gillar också enkla lösningar. 
Jo det förstås. :) Men skulle man kanske kunna få se en fullständig funktionsbeskrivning över en tekniktanksösning där alla de olika tänkbara driftsfallen finns med?


Jag kommer på några frågeställningar som vore intressant att reda ut:
På sommaren, eller när värmebehov inte föreligger, ska man då elda i pannan, med allt vad det innebär, för att bereda varmvatten? Eller ska man låta elpatronen i tekniktanken bereda varmvattnet?
Elberedaralternativet innebär ju, oavsett driftsfall, direktvärme i tappvattnet utan växlingsförluster och utan kulvertladdning med höga beredarvänliga temperaturer på laddvattnet. Elberedaralternativet är väl med detta i ryggen att föredra? Eller?

Elpatronen i tekniktanken inne i huset, skyddar den även pannrummet och kulvert från frysning. Eller måste man ordna separat elpatron eller värme där? Eller ska man köra kulverten så att man får cirkulation ut till pannrummet? (Med bara en tank i pannrummet värms hela systemet med el i den tanken)

Kulvertförlusterna blir väl alltid större med slavtankslösning även om man väger in en vvc i elberedaralternativet? Eller? (Shuntar man färdigt i pannrummet kommer man alltid att köra så låga temperaturer det går i kulverten. Har man vvc behovsstyrd tex. med en timer så går den inte i onödan)

Det blir mindre prylar utan slavtank, inte minst i huset, vad nu det kan vara värt.
Mindre prylar= enklare system.

Sen kostar en 300 liters slavtank 10500:- mot 6200:- för en100 liters rostfri elberedare.
Åtminstonde på rinkaby rör:
http://www.rinkabyror.se/artikel/kv-300-acktank/
http://www.rinkabyror.se/artikel/nibe-eminent-e-100-l/
 
  • Gilla
knekten
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.