Hej!
Vi satte in en ny vedpanna med två ackumulatortankar förra hösten nere i källaren. Vi passade även på att gräva ner en kulvert över till gårdshuset som står alldeles bredvid bostadshuset (ca. 15 meter). I bostaden fanns endast en liten kökspanna tidigare så all rördragning i källaren är nygjort i samband med installationen av panna + tankar. Ute i gårdshuset gjordes även ny synlig rördragning till befintliga element, de gamla rören låg i golvet.
Jag märkte tidigt att det knappt verkade vara någon cirkulation över till gårdshuset och hela vintern i fjol var returen i kulverten kall och det var milt sagt svalt där ute. Rörmockaren som gjort installationen är osäker på vad som kan vara problemet och är inne på att det blir för kraftig strypning iom. de hylsor han satt i för kopplingen av rören som fördelar ut vattnet från kulverten ut i gårdshuset.
Jag är ingen rörmockare och har ingen koll på hur det fungerar med flöden osv. men som det är gjort nu sitter två cirkulationspumpar vid tankarna, en som cirkulerar vattnet i huset där vi bor och och den andra ska sköta cirkulationen ut till gårdshuset. Rördimensionerna både för laddningen av tankarna och mot huset system samt kulvert är av dimensionen 28mm utvändigt mått. Rören i kulverten är 25mm utvändigt. Jag funderar på om det är för klena rör helt enkelt då pumparna jobbar mot varandra så att säga och tillflödet upp till dem är genom ett 28mm rör eller hur funkar det? Om jag tex. ökar farten på någon av pumparna och den andra är satt i auto-läge så börjar den öka automatiskt som för att bibehålla flödet.
Nu ska rörmockaren komma och försöka få till det genom att börja med att byta de där insatts hylsorna han misstänkte kunde strypa flödet men jag skulle vilja höra om någon av er ser något fel av själva designen av rör dragning med rördimension, placering av cirk.pumpar mm. så jag har lite på fötterna när jag ska prata med honom.
Så här ser kopplingarna ut:
Rören som sticker iväg åt höger ansluter mot kulverten i källarväggen.
Så här ser det ut där kulverten kommer upp i gårdshuset.
Om det är någon som har någon idé vad som kan vara fel vore jag otroligt tacksam.
MVH
Grobben
Vi satte in en ny vedpanna med två ackumulatortankar förra hösten nere i källaren. Vi passade även på att gräva ner en kulvert över till gårdshuset som står alldeles bredvid bostadshuset (ca. 15 meter). I bostaden fanns endast en liten kökspanna tidigare så all rördragning i källaren är nygjort i samband med installationen av panna + tankar. Ute i gårdshuset gjordes även ny synlig rördragning till befintliga element, de gamla rören låg i golvet.
Jag märkte tidigt att det knappt verkade vara någon cirkulation över till gårdshuset och hela vintern i fjol var returen i kulverten kall och det var milt sagt svalt där ute. Rörmockaren som gjort installationen är osäker på vad som kan vara problemet och är inne på att det blir för kraftig strypning iom. de hylsor han satt i för kopplingen av rören som fördelar ut vattnet från kulverten ut i gårdshuset.
Jag är ingen rörmockare och har ingen koll på hur det fungerar med flöden osv. men som det är gjort nu sitter två cirkulationspumpar vid tankarna, en som cirkulerar vattnet i huset där vi bor och och den andra ska sköta cirkulationen ut till gårdshuset. Rördimensionerna både för laddningen av tankarna och mot huset system samt kulvert är av dimensionen 28mm utvändigt mått. Rören i kulverten är 25mm utvändigt. Jag funderar på om det är för klena rör helt enkelt då pumparna jobbar mot varandra så att säga och tillflödet upp till dem är genom ett 28mm rör eller hur funkar det? Om jag tex. ökar farten på någon av pumparna och den andra är satt i auto-läge så börjar den öka automatiskt som för att bibehålla flödet.
Nu ska rörmockaren komma och försöka få till det genom att börja med att byta de där insatts hylsorna han misstänkte kunde strypa flödet men jag skulle vilja höra om någon av er ser något fel av själva designen av rör dragning med rördimension, placering av cirk.pumpar mm. så jag har lite på fötterna när jag ska prata med honom.
Så här ser kopplingarna ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Rören som sticker iväg åt höger ansluter mot kulverten i källarväggen.
Logga in
Skapa konto
Så här ser det ut där kulverten kommer upp i gårdshuset.
Logga in
Skapa konto
Om det är någon som har någon idé vad som kan vara fel vore jag otroligt tacksam.
MVH
Grobben
Det ska vara väldigt höga effektuttag om rören ska vara strypningen. Längden ska heller inte vara ett problem.
Du har nog klämd kulvert, plugg i slangen eller rejäl luftficka.
Jag har visserligen grövre rör än dig men mycket längre kulvert och lång slinga i huset. Inga problem att cirkulera vattnet på absolut lägsta effekt, ca 5 W.
Tänker om en shunt sitter fel, de ska också vara spegelvända. Men max öppna ska det funka ändå.
Testa att sätta problemshunten i båda ändlägena och se vad som händer.
Du har nog klämd kulvert, plugg i slangen eller rejäl luftficka.
Jag har visserligen grövre rör än dig men mycket längre kulvert och lång slinga i huset. Inga problem att cirkulera vattnet på absolut lägsta effekt, ca 5 W.
Tänker om en shunt sitter fel, de ska också vara spegelvända. Men max öppna ska det funka ändå.
Testa att sätta problemshunten i båda ändlägena och se vad som händer.
Nästa fråga då. från tankarna, är det samma stigare/matning upp till shuntarna. Och det delas ut till varje shunt och system. Då kan det bli att dom stjäl flöde från varandra vid olika tillfällen. Kan bli som ett vacum ut till gårdshuset. Det bör nog vara separata matningar direkt från tankarna, ut till varje system. Då kommer dom att leva var sitt eget liv, oberoende av varandra. Nu är det nog lite av samma problem som när det kopplas på en stam för golvvärme och element på övre väningen, i bland fungerar det, men oftast blir det problem med flödena. Så se hur det kan göras, med att separera systemen från varandra och med uttag från tankarna separarat. Ser nästan ut som att du har separata flödes/värmemätare på systemen, går att läsa av flödena i liter eller m3 på dom. Ändrar du farten på en C-pump så kommer nog flödet att ändra sig på det andra. Tror inte att det är någon strypning som gör det, farten på flödet ökar bara i just den delen.
Medlem
· västra götaland
· 1 014 inlägg
Dubbelkolla att shuntarna sitter rätt.
Dom är kopplade rätt rörmässigt, men vredet kan vara fel.
Jacket på shuntaxeln är mot stängd port.
Dom är kopplade rätt rörmässigt, men vredet kan vara fel.
Jacket på shuntaxeln är mot stängd port.
Tackar för alla svar. Jag ska kolla shuntarna. Jag hoppas verkligen att kulverten inte är klämd, enda stället jag kan tänka mig det blivit något i så fall är där rörmockaren böjt upp den mot det som nu är golvet i badrummet i gårdshuset. Kulverten in till gårdshuset fick jag borra hål för genom torpargrunden så den kommer in i nivå med marken under huset sedan är den böjd upp mot en av golvåsarna och de ligger nog ca 70-80 cm ovan mark just där ev. något lägre. En sån böj borde väl rören i kulverten klara?
@jonaserik Det du är inne på har jag också funderat på. Förra vintern när jag höll på med att få till styrningen av shuntarna så tyckte jag att det verkade som dom stal flödet från varandra som du säger. Shunten som styr flödet till vårat bostadshus styrs av en innegivare och den andra styrs av en utegivare. Den som styrs av utegivaren var hopplös att få ett fast läge på. Den öppnade mer och mer tills man plötsligt kände på röret att det blev väldigt hett då började den stänga och höll på så tills shunten var helt stängd. Så den höll på och åkte jojo hela tiden. Jag var i kontakt med esbe och testade lite olika inställningar för shuntmotorn, det slutade med att jag sänkte hastigheten kraftigt för hur snabbt shunten öppnar och stänger och då slutade i varje fall shunten åka jojo. Jag vet inte av att jag har några flödesmätare men det sitter en tempgivare på varje sida efter respektiva shunt. Och jag märker ju på pumparna att tex. om ena är satt i auto-läge så kommer den börja öka om jag manuellt ökar flödet i andra pumpen.
@jonaserik Det du är inne på har jag också funderat på. Förra vintern när jag höll på med att få till styrningen av shuntarna så tyckte jag att det verkade som dom stal flödet från varandra som du säger. Shunten som styr flödet till vårat bostadshus styrs av en innegivare och den andra styrs av en utegivare. Den som styrs av utegivaren var hopplös att få ett fast läge på. Den öppnade mer och mer tills man plötsligt kände på röret att det blev väldigt hett då började den stänga och höll på så tills shunten var helt stängd. Så den höll på och åkte jojo hela tiden. Jag var i kontakt med esbe och testade lite olika inställningar för shuntmotorn, det slutade med att jag sänkte hastigheten kraftigt för hur snabbt shunten öppnar och stänger och då slutade i varje fall shunten åka jojo. Jag vet inte av att jag har några flödesmätare men det sitter en tempgivare på varje sida efter respektiva shunt. Och jag märker ju på pumparna att tex. om ena är satt i auto-läge så kommer den börja öka om jag manuellt ökar flödet i andra pumpen.
Du ska inte ha pumparna i auto, dom ska vara i konstant läge. Med auto så kan det bli att pumparna går ner till ett minimum av fart och då kan det bli att dom delar längst bort inte får det flöde som ska vara, för att försörja alla delar. Du får prova dig fram vad som är bäst, annars kommer dom att variera i fart och vill ha ett flöde som passar dom. Kontentan blir att dom kan stjäla flöden från varandra. Angående shuntarna så ska dom vara inställda på minst 90 sekunder 90 grader. Står dom t,e,x på 60 sek, så blir dom som en vinkarkrabba. Små korta slag ska det vara. Det med innegivare, kan vara på både gott och ont. Bättre då att allt styrs efter utetempen och övrigt med separata givare/termostater, om det är solinstrålning, men prova med att koppla ur den.G Grobben skrev:Tackar för alla svar. Jag ska kolla shuntarna. Jag hoppas verkligen att kulverten inte är klämd, enda stället jag kan tänka mig det blivit något i så fall är där rörmockaren böjt upp den mot det som nu är golvet i badrummet i gårdshuset. Kulverten in till gårdshuset fick jag borra hål för genom torpargrunden så den kommer in i nivå med marken under huset sedan är den böjd upp mot en av golvåsarna och de ligger nog ca 70-80 cm ovan mark just där ev. något lägre. En sån böj borde väl rören i kulverten klara?
När tempen ute åker JOJO så kommer även shunten till gårdshuset att stänga/öppna och vid min temp ut, så kommer kulverten att kallna ner, när det sen behövs värme, så tar det tid för att värma på allt. Blir att shunten reglerar ut en hög temp till att börja med.
Har funderat på det här med böjen på kulverten. Om det nu vore så illa att det blivit veck på ett av rören eller bägge i kulverten, hur testar man det?
Det var lite märkligt när vi skulle fylla systemet och vi skulle lufta kulverten ute i gårdshuset där den kommer in. Ur ena röret kom det aldrig fram vatten. Men det kanske bara berodde på att trycket i systemet inte räckte till? Vi fyllde på mer vatten i systemet och då trycktes luften ur även på det. Jag var ut nu och testade att öppna ventilerna och det kommer i varje fall vatten med bra tryck nu.
Det var lite märkligt när vi skulle fylla systemet och vi skulle lufta kulverten ute i gårdshuset där den kommer in. Ur ena röret kom det aldrig fram vatten. Men det kanske bara berodde på att trycket i systemet inte räckte till? Vi fyllde på mer vatten i systemet och då trycktes luften ur även på det. Jag var ut nu och testade att öppna ventilerna och det kommer i varje fall vatten med bra tryck nu.
Jag tror det är osannolikt att kulverten skulle vara klämd eller veckad så att det skulle vara stopp. Jag upplever att sådan kulvert är väldigt seg och styv och att det ska mycket till för att slå veck eller platta ihop den.
Kan det kommit in något skräp eller grus eller nåt i rören som stoppar?
Prova stäng av pumpen och ventilen vid pumpen till huset för att utesluta den delen av systemet och shunta på max värme till kulverten. Blir det inte varmt då i andra änden av kulverten så måste det ju vara något stopp eller annat fel i den delen av systemet.
Kanske pumpen till kulvertdelen inte funkar som den ska?
Prova stäng av pumpen och ventilen vid pumpen till huset för att utesluta den delen av systemet och shunta på max värme till kulverten. Blir det inte varmt då i andra änden av kulverten så måste det ju vara något stopp eller annat fel i den delen av systemet.
Jag ska testa med det idag och se vad det blir för resultat. 👍R roke skrev:Jag tror det är osannolikt att kulverten skulle vara klämd eller veckad så att det skulle vara stopp. Jag upplever att sådan kulvert är väldigt seg och styv och att det ska mycket till för att slå veck eller platta ihop den.
När pump och shunt är kontrollerad så borde man kunna kolla kulverten med hjälp av ventilerna ute i gårdshuset.
Hur man gör beror lite på om returrören i pannrummet går att stänga av. Och till huvudbyggnaden. Det kan också vara intressant att veta statiska trycket i systemet. Ligger gårdshuset högt så påverkar det testresultatet.
Annars får man tappa ur systemet ner till pump/shuntnivå, dvs man behöver inte tömma tankarna.
Stäng ventilerna i gårdshuset radiatorsystem och spola igenom kulverten med trädgårdsslangen med kulvertens extraventiler öppna.
Ett annat test (med fyllt system) kan vara att med en provisorisk slang koppla ihop tur och retur, det kan man först göra före kulverten vid avtappningsventilerna och sen ute i gårdshuset där kulverten kommer upp. Med hett vatten i tankarna bör man snabbt kunna känna att pump +shunt klarar att cirkulera och reglera vattnet i enbart kulverten med gårdshuset avstängt.
Hur man gör beror lite på om returrören i pannrummet går att stänga av. Och till huvudbyggnaden. Det kan också vara intressant att veta statiska trycket i systemet. Ligger gårdshuset högt så påverkar det testresultatet.
Annars får man tappa ur systemet ner till pump/shuntnivå, dvs man behöver inte tömma tankarna.
Stäng ventilerna i gårdshuset radiatorsystem och spola igenom kulverten med trädgårdsslangen med kulvertens extraventiler öppna.
Ett annat test (med fyllt system) kan vara att med en provisorisk slang koppla ihop tur och retur, det kan man först göra före kulverten vid avtappningsventilerna och sen ute i gårdshuset där kulverten kommer upp. Med hett vatten i tankarna bör man snabbt kunna känna att pump +shunt klarar att cirkulera och reglera vattnet i enbart kulverten med gårdshuset avstängt.
Finns kameror som är små och kan kopplas till telefon eller dator, är det 25 mm i kulvertens rör, så går det med en sådan. Klart det blir en del jobb med att frilägga kulvertens anslutningar. Fabrikat på kulvert har inte framkommit, men är lite ovidkommande. Syns att det är färdigkulvert och det ska mycket till att bocka en sådan, så det blir veck på den. Kan nog säga att det är nästan omöjligt, med att få till en skarp böj, så att innehållet blir klämt.G Grobben skrev:
Jag tror inte heller i praktiken att kulverten är klämd. Men har man återfyllt med sten och TS kör sin fullastade skogsmaskin dagligen där över så....
Allt kan hända och vi vet inte mer än vad som skrivs.
Men grus, frigolit, leksak i slangen är mer sannolikt , ja.
Allt kan hända och vi vet inte mer än vad som skrivs.
Men grus, frigolit, leksak i slangen är mer sannolikt , ja.
Jag har lite samma problem eftersom jag har pannrummet i uthuset och kulvert till huset. För mig bildas det luftfickor ibland och då får jag öka trycket i systemet för att få bort luften. Har monterat fler automatluftare för att råda bot på problemet på långsikt
Ja det där med luft kan nog också vara en del i mitt cirkulationsproblem. Matningen ut till gårdshuset går längstaket i källaren och kulverten går ut genom väggen ca 1 meter från golvet. Min högsta punkt för rören är där dom viker av ner längs väggen och ut via kulverten och där saknar jag avluftning. Jag misstänker att det borde kunna bli en ansamling luft där.
Jag testade i lördags att stänga shunten helt in till bostadshuset och öppnade shunten mot gårdshuset helt. Sedan stängde jag alla element utom det första på slingan där ute och även ett som ligger på en egen i köket fick vara igång. Jag förstår mig inte på cirkulationspumparna jag har i pannrummet men de har tre lägen av hastigheter sedan kan man hoppa mellan olika lägen som visas på pumpen som olika kurvor om ni förstår vad jag menar. Vad jag läst mig till har det med differenstryck att göra. Hur som helst körde jag pumpen på läge två och på kurvan i mitten (se bild)
Så här fick det stå på hela dagen och jag kunde känna att elementen i hallen det första på den slingan blev ljummet upptill men kallt där nere och det i köket som ligger på egen slinga var ungefär samma fast lite svalare. Nu kör jag bara på elpatron på en tank så jag har inte så varmt i tanken 55-60 grader kanske. Men jag kollade också hur returen i kulverten kändes efter denna dag och jag tyckte den var rätt kall, det var i varje fall avsevärd skillnad mot matningen ut till gårdshuset.
Är det någon som känner till den här typen av cirkulationspump och kan tipsa om vilket läge som är bäst för mig att köra?Gårdshuset ligger ungefär på samma nivå som markplanet på vårat bostadshus.
Jag testade i lördags att stänga shunten helt in till bostadshuset och öppnade shunten mot gårdshuset helt. Sedan stängde jag alla element utom det första på slingan där ute och även ett som ligger på en egen i köket fick vara igång. Jag förstår mig inte på cirkulationspumparna jag har i pannrummet men de har tre lägen av hastigheter sedan kan man hoppa mellan olika lägen som visas på pumpen som olika kurvor om ni förstår vad jag menar. Vad jag läst mig till har det med differenstryck att göra. Hur som helst körde jag pumpen på läge två och på kurvan i mitten (se bild)
Så här fick det stå på hela dagen och jag kunde känna att elementen i hallen det första på den slingan blev ljummet upptill men kallt där nere och det i köket som ligger på egen slinga var ungefär samma fast lite svalare. Nu kör jag bara på elpatron på en tank så jag har inte så varmt i tanken 55-60 grader kanske. Men jag kollade också hur returen i kulverten kändes efter denna dag och jag tyckte den var rätt kall, det var i varje fall avsevärd skillnad mot matningen ut till gårdshuset.
Är det någon som känner till den här typen av cirkulationspump och kan tipsa om vilket läge som är bäst för mig att köra?Gårdshuset ligger ungefär på samma nivå som markplanet på vårat bostadshus.
Logga in
Skapa konto